התאגיד ששואף להשקיע 880! מיליארד דולר בעשור הקרוב בסקטור הטכנולוגיה

בעוד השווקים ממשיכים לנפץ שיאים חדשים מידי יום הגורמים לעליות רק מתחזקים, האם מתפתחת בשווקים בועה?
עמית טל | (9)
נושאים בכתבה בנקים סופטבנק

המדדים בוול סטריט לא עוצרים. אם אתמול היה חשש למגמה העולה בשווקים בעקבות התנודתיות שקפצה לרגע, הערב כלל המדדים בוול סטריט שוברים שיאים חדשים. בעוד שזוכי פרס נובל  לכלכלה כמו רוברט שילר, מריון שולס וריצ׳רד ת'יילר טוענים בשבועות האחרונים כי השוק יקר מידי ושהתנהגות השווקים כעת היא "לא רציונאלית", נראה כי הגורמים לשוק השורי הנוכחי רק מתחזקים. מלבד הבנקים המרכזיים שצפויים להמשיך להזרים מעל 125 מיליארד דולר לשווקים מידי חודש, בנקים מסחריים ותאגידים רבים מתכוונים להגדיל את השקעותיהם בשוקי המניות בשנים הקרובות.

מייסד קבוצת SoftBank והאיש העשיר ביפן, מסאיושי סאן, טען השבוע בראיון לעיתון Nikkei Asian כי הוא שואף להגדיל את השקעות התאגיד בסקטור הטכנולוגיה בסכום חסר תקדים של 880! מיליארד דולר בעשור הקרוב. סאן טען כי הקרן ההשקעות הנוכחית של החברה, Vision Fund, המנהלת קרוב ל-100 מיליארד דולר "פשוט איננה מספיקה", וכי" הקבוצה פועלת במרץ להקמת 3 קרנות נוספות בשנתיים הקרובות".

"אנו יוצרים מנגנון להגדלת יכולת המימון שלנו מ -10 טריליון יין ל -20 טריליון ין ל -100 טריליון ין", טען סאן. המשמעות- השקעה של 880 מיליארד דולר בעשור הקרוב. דובר הבנק אישר את הפרטים.

אם חשבתם שמדובר בהתנהלות של גוף אחד בלבד אז טעות בידכם.  בנק הדואר היפני Japan Post Bank  הודיע כי הוא צפוי להגדיל השנה את השקעותיו בשוקי המניות ב-17.8 מיליארד דולר בניסיון להתמודד עם השלכות הריבית השלילית במדינה ששוחקת את רווחיו.

 

לבנק יש כיום כ-2 טריליון יין המושקעים באמצעות השקעה פאסיבית (תעודות סל), אך הוא סובל מאוד מהמדיניות של הריבית השלילית הנהוגה כיום ביפן. "זה לא נכון להסתמך רק על השקעה פסיבית עבור אחזקות המניות שלנו, עלינו לשלב ביחד עם זה קניית מניות ישירה ", טענו בבנק .

נראה כי המרדף אחר תשואה ברמת ריבית אפסית למשך תקופה ארוכה מעודדת עוד יותר את הבנקים להשקעות ספקולטיביות שיתמכו במחירי המניות, בלי קשר להתנהגות הכלכלה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    צופה 21/10/2017 09:54
    הגב לתגובה זו
    אם השוק שלנו היה נורמאלי המעוף כבר היה ב1600 לפני חודש. הבעיה(למעט הירידה הענקית של טבע שהשפיעה לא מעט על המעוף) היא שחקני המעוף ששולטים בשוק ושומרים על עליות איטיות מאוד. אם בכל העולם מדברים על יש/אין בועה בשווקים שעפו למעלה, רק כאן השוק בקושי זז ולכן אמור להיות המון מקום לעלייה. - בימים הקרובים נראה..
  • לדעתי קול 1450 יהיה שווה מחר לפחות 400, מה דעתכם ? (ל"ת)
    המתחזה 21/10/2017 19:18
    הגב לתגובה זו
  • המתחזה 21/10/2017 11:35
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי ל 1450 ?
  • 1.
    כמה קול חודשי 1450 ישלם ביום ראשון ? (ל"ת)
    המתחזה 20/10/2017 21:08
    הגב לתגובה זו
  • המתחזה1 21/10/2017 12:26
    הגב לתגובה זו
    גם אם רק יכפיל עצמו לדעת הרווח במדרגות יהיה 10,000 שח בשעה 09:31!!!
  • האמיתי 21/10/2017 07:35
    הגב לתגובה זו
    המחיר לדעתי עם התטא והזמן במידה והשוק יעלה 0.6 ייהיה בסביבות 290
  • המתחזה 21/10/2017 10:10
    אז לפי החישוב שלך קול 1440 ששווה 530 היה שווה 290, יורד כמעט 50 אחוז. לדעתי במקרה הרע הוא היה יורד ל 400 בגלל השחיקה, לכן אם מדד מגיע ל 1446 ביום ראשון או מעלה, לפי החישוב שלי קול 1450 צריך להיות לפחות 400 שקל, מה אומרים?
  • ברור שיעלה בראשון(אבל ביותר) והפקיעה תהיה על 1460-1458 (ל"ת)
    צופה 21/10/2017 09:58
  • ירד 50% לפחות (ל"ת)
    ירד 20/10/2017 22:39
    הגב לתגובה זו

מניות השורה השניה של אמריקה: גוגל לעסקים מקומיים

מדור חדש ינתח את המניות במדד ראסל 2000. היום סיפורה של חברת Yelp שצופה צמיחה בהכנסות בשנים הקרובות
רפורמת המס המדוברת של הנשיא טראמפ חוללה ויכוחים רבים אודות התועלות הצפויות ממנה לעומת ההשלכות הנגזרות ממנה. אולם, אחת מן ההשלכות הצפויות שלה, אשר עליה מסכימים מרבית הכלכלנים, היא שהפחתת שיעורי מס החברות מ-35% ל-21% תסייע בעיקר לחברות בסדר גודל קטן עד בינוני, דוגמת החברות במדד RUSSELL 2000 0.86% המפיקות עיקר הכנסותיהן בתוך ארה"ב ושכספיהן לא נמצאים במקלטי מס מחוץ לגבולות ארה"ב. החברות הללו ייהנו מהכנסה נוספת שתוכל להיות מתורגמת להשקעות חדשות או אפילו רכישה חוזרת של מניותיהן (לטענת המבקרים של התכנית). כך או כך הדבר צפוי להניב תשואה עודפת על מניותיהן בטווח הקצר-בינוני. הדבר נראה לנו נכון שבעתיים בחברות צמיחה אשר זקוקות להון כדי להמשיך ולהרחיב את עסקיהן ולצמוח. לכן אנחנו בוחרים להתמקד בסדרת הכתבות הזו בחברות אשר מפגינות שיעורי צמיחה גבוהים (דו ספרתיים) של הכנסותיהן ואשר צפויות ליהנות מההתפתחויות הללו. היום סיפורה של חברת Yelp. קהילה שמבקרת עסקים   Yelp אשר מוכרת בוודאי לחלק ניכר מהגולשים הישראליים, מתפעלת אתר אינטרנט ואפליקציה המקשרים בין עסקים מקומיים ללקוחות פוטנציאליים. החברה הוקמה בשנת 2004 בסן פרנסיסקו ארה"ב מאפשרת לעסקים מקומיים לפרסם את עצמם ומאפשרת לגולשים לחפש עסקים מקומיים, לקרוא ביקורות עליהם, ולקבל המלצות ורעיונות בערים שונות והחשוב מכל - לכתוב המלצות וביקורות בעצמם. הגולשים באתר ובאפליקציה עשויים לחפש מידע אודות מסעדות, מקומות בילוי, בידור, קניות ושירותים שונים.   בעולם שבו יותר ויותר אנשים מעדיפים לצרוך שירותים דרך האינטרנט וגם מעדיפים להסתמך על המלצות של גולשים אחרים ועל 'חוכמת ההמונים' החברה הולכת ומרחיבה את מאגר המשתמשים בשירותיה ואת הכנסותיה וצומחת במהירות.   שווי השוק של החברה עומד כיום על 3.6 מיליארד דולר וברבעון השלישי של 2017 ביקרו בחודש באתר החברה ובאפליקציה באמצעות הטלפון הנייד ומחשב נייח בסך הכל בממוצע כ-188 מיליון איש. כ-104 מיליון מהם באמצעות הסלולרי. ל- Yelp פריסה ב-29 מדינות והאפליקציה והאתר נחשבים לאחד מאתרים הפופולריים ביותר בארה"ב. חברי הקהילה הנקראים Yelpers כתבו כ-142 מיליון ביקורות במהלך הרבעון השלישי של 2017. מצד אחד החברה מאפשרת לבעלי עסקים מקומיים לפתוח חשבון בחינם ולפרסם שם תמונות ומידע אודות בית העסק, אך במקביל מוכרת החברה פרסומות.  החברה טוענת כי המלצה על מקום לגולש מסוים תעשה על בסיס אלגוריתם מיוחד אשר יודע לעשות את הסינון המתאים ולשקלל את מגוון הביקורות שנכתבו אודות אותו מקום וללא קשר לעבודה אם במקביל בית העסק גם מפרסם מודעות בתשלום. יש לציין כי גולש יכול לפתוח על דעת עצמו דף ביקורת לעסק אף אם העסק עצמו אינו מעוניין בכך או לא ביקש להיחשף באפליקציה ומכאן נובע חלק גדול של האתר.   YELP מצפה לסיים את 2017 עם הכנסות שיסתכמו ב- 844 מיליון דולר ורווח תפעולי שינוע בין 154-157 מיליון דולר. מטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו והחברה מעסיקה כ-4,300 עובדים. עיון בדוחותיה הכספיים של YELP מראה כי היא חברת צמיחה קלאסית שעשתה את קפיצת המדרגה המשמעותית שלה ב-2016, לאחר צמיחה מרשימה בסעיפי המכירות והרווח התפעולי. בשנת 2016 ההכנסות של החברה ממכירות עמדו על 713 מיליון דולר מה שהיווה שיפור של 30% ביחס ל-2015 אז המכירות עמדו על 550 מיליון דולר) ולעומת 2014 (מכירות בסך 378  מיליון דולר). את שנת 2017 החברה  צפויה לסיים עם מכירות של 844 מיליון דולר, ועל פי התחזיות המכירות של החברה צפויות להסתכם ב- 952 מיליון דולר ב-2018 ו-1,109 מיליארד דולר ב-2019.   בעלי עסקים טענו כי סוחטים אותם, והמניה נפלה בשנת 2016 ה-EBITDA  עמד על 120 מיליון דולר והיווה 16.8% מהמכירות., ב-2015 החברה הציגה EBITDA של 69 מיליון דולר שהיוותה 12% מסך המכירות, בהחלט שיפור משמעותי. ההפסד הנקי של החברה שעמד בשנת 2015 על 33 מיליון דולר ירד ל- 4.7 מיליון דולר ירד בשנת 2016. יש לציין כי החברה עברה לראשונה בשנת 2014 לרווח נקי של 36 מיליון דולר, עם EBITDA  של 70.9 מיליון דולר. אולם חוותה משבר לא פשוט בחצי השני של 2014, כאשר החברה הואשמה על ידי בעלי עסקים וגולשים בניצול כוחה, ושהאלגוריתם שלה מכוון גולשים לאותם אתרים אשר פרסמו בתשלום. קבוצת בעלי עסקים קטנים מקליפורניה תבעה את החברה בתביעה ייצוגית בטענה שהחברה ניסתה לסחוט מהם כסף תשלום עבור פרסום באיום בביצוע מניפולציות בביקורות ובדירוגים עליהם באתר. בסופו של דבר התביעה נדחתה, אולם שווי השוק של החברה שעמד על  7.26 מיליארד דולר במרץ 2014 ירד ב-40%. בחודש פברואר 2016 כאשר עמדה במחירי שפל של 15.11 דולרים הגיע השינוי המיוחל בהתנהגות המניה עד היום. כיום נסחרת המניה סביב מחיר של 43 דולר, וזאת בעקבות  חזרה לפסים של צמיחה בשנת 2016 ורווחיות בשנת 2017.   ב-2017 החברה צפויה להציג EBITDA של 167 מיליון דולר מה שיהווה 18.5% מסך המכירות ושיפור של 31% ביחס ל-2016. ושורת הרווח הנקי צפויה לעמוד על 15.4 מיליון דולר, רק 2% מסך המכירות אולם תואם פרופיל של חברת צמיחה, ואכן החברה ביצעה ב-2017  שתי רכישות שנועדו לסייע לה להגביר תנועה של גולשים לאתר שלה. החברה חתמה במהלך 2017 על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת Grubhub.com שיאפשר לה לתת לגולשים להזמין משלוחים וטייק אווי דרך האתר שלה ובכך להגדיל את תנועת המשתמשים באתר. תחזית אופטימית   תחזיות החברה לשנים 2018 ו-2019 צופות שיפור של 13% ו-17% בסך המכירות (בהתאמה)  ובסעיף ה- EBITDA השיפור אמור להיות משמעותי יותר וצפוי לעמוד על 198 מיליון דולר ו-250 מיליון דולר (בהתאמה).המהווים שיפור של 26% כל שנה וביחס של 21% ו-23% מסך המכירות בהתאמה כל שנה.  הרווח הנקי ב2018-2019 צפוי לעמוד על 3.7 % ו-5.2% בהתאמה. אחזקות המוסדיים עומדות על 85% מהון המניות המונפק. מכפיל הרווח של החברה גבוה ועומד על 196 כאשר מכפיל הרווח של חברות דומות עומד על 139. המכפילים הללו גבוהים ויכולים להרתיע משקיעים אולם יש לזכור כי חוקי המשחק בחברות הצמיחה בתחום האינטרנט גבוהים מאוד. מכפיל הרווח של אמזון עומד לדוגמא על 311... בין האפליקציות המתחרות באפליקציה של החברה ניתן למנות את Foursquare ,Tripadvisor ו-Groupon. החברה סיפקה דוחות טובים מאד ברבעון השלישי אך הנמיכה את התחזית לשנה כולה בשל צפי לרבעון רביעי חלש יותר מה שגרר ירידה חריפה במחיר המניה. מאז הנפילה החלה המניה להתאושש והיא נמצאת במגמת עליה. YELP חברת צמיחה בתחום צומח של חיפוש שירותים מבוסס מיקום. כפי שניתן לראות מן העבר ביצועי החברה תנודתיים משהו ומאחר ושווי החברה נמוך והיא נמצאת בתחום דינאמי ניתן להמשיך לצפות כי כל אירוע שיחרוג מתחזיות החברה לרעה ישפיע על מחיר המניה באופן משמעותי. מנגד, נראה שהחברה עברה לפסים של צמיחה ורווחיות ב-2016 ו-2017 והתחזיות לשנתיים הבאות הן מצוינות.     דנה אביב ואבי שגב, מנכ"לים משותפים באביב-שגב בוטיק השקעות