
הרשת החברתית שהתבססה על מסרים קצרים מגיעה לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 115 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-7 בנובמבר
7 בנובמבר 2023 - ראש ממשלת פורטוגל מתפטר בעקבות חקירת שחיתות, והשווקים בלחץ
ב-7 בנובמבר 2023 הודיע אנטוניו קוסטה, ראש ממשלת פורטוגל, על התפטרותו המיידית בעקבות פתיחתה של חקירה פלילית רחבה, שכללה חשדות לעבירות שוחד, שחיתות והפרת אמונים בפרויקטים כלכליים מרכזיים. בין היתר, החקירה עסקה במכרזים ממשלתיים בתחום הליתיום, משאב קריטי לתעשיית הסוללות, ובפרויקט להקמת מסלול ייצור למימן ירוק, במימון ממשלתי ועם תמיכה מהאיחוד האירופי. במסגרת החקירה נעצרו גם בכירים בלשכת ראש הממשלה, ובוצעו פשיטות במספר אתרים רגישים, כולל במשרד האנרגיה. אף שקוסטה עצמו הכחיש כל מעורבות, הוא ציין כי "כראש ממשלה, אין לי הפריבילגיה להיאחז בתפקיד כאשר מרחף מעליי חשד כלשהו".
אירוע זה התרחש בתקופה רגישה במיוחד מבחינה כלכלית: פורטוגל, שיצאה מתוכנית חילוץ של כ-78 מיליארד אירו שסופקה לה אחרי משבר החוב של 2011, ניסתה לבסס מחדש את מעמדה הפיננסי. למרות שיפור מסוים במדדים המקרו־כלכליים - שיעור האבטלה ירד מתחת ל־7% והתוצר צמח בכ־2.3% בשנת 2022 - המדינה עדיין מתמודדת עם יחס חוב לתוצר מהגבוהים בגוש האירו. התפטרותו של קוסטה גררה תגובה מיידית בדמות ירידות בשוק ההון המקומי, לצד עלייה בתשואות אג"ח, מה שממחיש כיצד יציבות פוליטית מהווה תנאי הכרחי להמשך ההתאוששות הכלכלית. במקביל, האיחוד האירופי הביע דאגה מהעיכובים האפשריים ביישום רפורמות מבניות שנועדו להבטיח את הקצאת התקציבים מקרן השיקום של האיחוד. פרשת קוסטה ממחישה את השבריריות של אמון ציבורי גם לאחר תקופות של צמיחה יחסית, במיוחד כשמדובר בפרויקטים שהוגדרו "עתידיים" ובעלי השלכות כלכליות ארוכות טווח.
7 בנובמבר 2013 - טוויטר הופכת לציבורית ומזנקת בחדות ביום המסחר הראשון
ב-7 בנובמבר 2013 הנפיקה חברת טוויטר את מניותיה בבורסת ניו יורק במהלך שזכה לסיקור עולמי נרחב, ונחשב לאחת ההנפקות הבולטות של עולם ההייטק בעשור האחרון. החברה, שהוקמה ב-2006 על ידי ג'ק דורסי, ביז סטון, אוון וויליאמס ונואה גלס, התבססה כרשת חברתית ייחודית שמבוססת על מסרים קצרים ומיידיים, מה שהפך אותה במהרה לכלי תקשורת מועדף בקרב פוליטיקאים, מובילי דעה ואנשי תקשורת. עם פתיחת המסחר, המניה פתחה בזינוק של יותר מ־70%, והגיעה לשווי שוק של כ-31 מיליארד דולר, וזאת אף על פי שמעולם לא הציגה רווח תפעולי בשנים שקדמו לכך.
טוויטר אמנם התהדרה בקצב צמיחה של מעל 100 מיליון משתמשים חדשים מדי שנה בתקופה שלפני ההנפקה, אך במקביל סבלה מבעיות מוניטיזציה מובהקות. נכון ל-2013, הכנסותיה השנתיות הסתכמו בכ-665 מיליון דולר, אך ההוצאות הגבוהות, בעיקר על מחקר, פיתוח ושיווק, יצרו הפסד מצטבר של 645 מיליון דולר באותה שנה. ההנפקה שיקפה את רוח התקופה - העדפת משקיעים למודל צמיחה אגרסיבי, גם על חשבון רווח מיידי. החברה הייתה לסמל לעידן שבו תמחור חברות לא התבסס על שורת הרווח, אלא על הבטחות לעתיד.
- לא בגלל האגו: הסיבה האמיתית שהביאה את מאסק לרכוש את טוויטר?
- הרופא דרש לקבל פרטי מתלוננים נגדו - מכבי סירבה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאורך השנים שלאחר ההנפקה, טוויטר נאלצה להתמודד עם אתגרים משמעותיים - תחרות גוברת מצד פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק, לחצים מצד רגולטורים סביב תכנים בעייתיים, וכן מאבקים תכופים סביב ניהול החברה. כל אלה הובילו לתנודתיות גבוהה במחיר המניה לאורך השנים, עד שב-2022 נרכשה החברה על ידי אילון מאסק בעסקת מזומן בהיקף של 44 מיליארד דולר, רכישה ששינתה את פני החברה לחלוטין והחלה בפשטות בהחלפת שמה ל-X.
7 בנובמבר 1910 - המשלוח האווירי הראשון בהיסטוריה מניח את היסודות למהפכה לוגיסטית עולמית
ב-7 בנובמבר 1910 המריא מדייטון, אוהיו, מטוס מדגם Wright Model B כשעל סיפונו גלילי משי במשקל של כ-90 קילוגרם, בדרכו לעיר קולומבוס הסמוכה. את המטוס הטיס פיליפ פרמלי, טייס ניסוי בשירותם של האחים רייט, והטיסה נמשכה פחות משעה, הישג יוצא דופן לאותה תקופה. ההובלה בוצעה עבור חנות כלבו מפורסמת, שביקשה להעביר את הסחורה במהירות עבור תצוגת אופנה חגיגית. האירוע נתפס תחילה כמחווה שיווקית בלבד, אך בפועל היווה את תחילת דרכה של תעשיית התובלה האווירית המסחרית.
בשנים הבאות, ובעיקר בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, הלכה וגברה חשיבותה של התחבורה האווירית. ב-1927 כבר דווח בארה"ב על שינוע של כ-45,000 פאונד של מטען באמצעות טיסות, וב-1934 חצו משלוחי המטען את רף מיליון הפאונד בשנה. ההובלה האווירית הפכה בהדרגה לתשתית קריטית בתהליכי גלובליזציה, שצמצמה באופן דרמטי את זמני ההובלה, מימים לשעות, והשפיעה על פריסת מפעלים, שרשראות אספקה, ומלאים תפעוליים. חברות תעופה גדולות כמו פאן אמריקן, לופטהנזה ו-KLM הקימו מערכים ייעודיים להובלת מטען, והפכו לשחקניות מרכזיות גם בתחום זה, ולא רק בטיסות נוסעים.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
המשלוח של 1910, על כל סממניו הסמליים והטכנולוגיים, מציין למעשה את הרגע שבו הפכו השמיים מזירה של ניסויים אוויריים למרחב כלכלי. לאורך השנים, הפך הענף לאחד הגורמים המרכזיים שסייעו בצמיחת הסחר הגלובלי, בייחוד בתחומי האלקטרוניקה, התרופות, מוצרי יוקרה וציוד רגיש.

ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-22 בדצמבר
22 בדצמבר 2018 - הממשל הפדרלי בארה"ב נכנס לאחת ההשבתות הארוכות בתולדות המדינה
ב-22 בדצמבר 2018 נכנסה לתוקף אחת מהשבתות הממשל הפדרלי הארוכות והמשמעותיות בתולדות ארה"ב. הסיבה המרכזית להשבתה הייתה כישלון בהעברת
תקציב פדרלי לשנת 2019, בשל מחלוקת חריפה בין ממשל טראמפ ובין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סביב דרישת הנשיא להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון הקמת חומת גבול עם מקסיקו. היעדר הסכמה בין הצדדים הוביל להשבתה חלקית של הממשלה, שגרמה להשבתת פעולתם של תשעה משרדי ממשלה פדרליים, בהם מחלקות התחבורה, החקלאות, הפנים, והביטחון הלאומי.
כ-800 אלף עובדי ממשל הושפעו באופן ישיר, מתוכם כ-380 אלף נשלחו לחופשה כפויה ללא תשלום, והיתר המשיכו בעבודתם אך ללא שכר עד תום ההשבתה. השירותים הציבוריים נפגעו: פארקים לאומיים נסגרו, שירותי תעופה פעלו תחת מחסור בכוח אדם, הליכי רישוי והנפקת מסמכים נעצרו, והיו עיכובים בתשלומים לקבלנים וספקים. גם עסקים פרטיים באזורים תלויי ממשל נפגעו כתוצאה מירידה בצריכה.
ההשלכות הכלכליות היו נרחבות. לפי נתוני לשכת התקציב של הקונגרס האמריקאי, ההשבתה הובילה לנזק ישיר של כ-11 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד שלא שוקמו גם לאחר סיומה. ההשבתה הסתיימה ב-25 בינואר 2019, לאחר 35 ימים, והיא נחשבת להשבתה השנייה באורכה בהיסטוריה של ארה"ב (קודמת לה ההשבתה שהסתיימה ב-12 בנובמבר 2025 לאחר 43 ימים). במקביל, בתקופה זו חלה ירידה במדדים המובילים בוול סטריט, לרבות הדאו ג'ונס, שצנח בכ-15% מהשיא שרשם באוקטובר, על רקע החשש מהשלכות התקציב והאטה עולמית.
22 בדצמבר 2008 - טויוטה מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מאז 1938
22 בדצמבר 2008 היה יום סמלי להיקף המשבר הפיננסי העולמי, כאשר ענקית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא צפויה לסיים את שנת הכספים 2008 עם הפסד תפעולי של כ-150 מיליארד ין, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי הראשון שלה מזה שבעה עשורים,
מאז הקמתה. ההודעה התקבלה כהפתעה בשוק הרכב, שכן טויוטה נחשבה עד אז ליצרנית הרכב הרווחית בעולם, עם רווח תפעולי שנתי ממוצע של כ-2-3 מיליארד דולר בשנים שלפני המשבר. אך המשבר הפיננסי העולמי, שפרץ בעוצמה בספטמבר אותה שנה בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, גרם לירידה חדה בביקושים לרכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, שהן השווקים המרכזיים של החברה.
לצד האטת הביקושים, טויוטה התמודדה גם עם התחזקות משמעותית של הין היפני מול הדולר והאירו, מה שפגע ברווחיות הייצוא וייקר את עלות הייצור. החברה עדכנה את תחזיות המכירה לשנת 2009 וצפתה מכירות של פחות מ-9 מיליון כלי רכב, לעומת כ-9.66 מיליון ב-2007.
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה למשבר, טויוטה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כולל הקפאת פרויקטים להקמת מפעלים חדשים, הפחתת ייצור במפעלים קיימים, פיטורים של עובדים זמניים וקיצוץ השקעות הון. היא אף השעתה את תוכניות ההתרחבות בשוק האמריקאי. ההפסד התפעולי הפך לסמל של עומק המשבר בתעשיית הרכב הגלובלית, שבאותם חודשים סבלה מקריסה של ג'נרל מוטורס, חבילות חילוץ לפורד ולקרייזלר, וצניחה של עשרות אחוזים במכירות.
