אינטרנט מקלדת מחשבים מסך מחשב
צילום: Getty images Israel

כיצד מוגדר סיום התקשרות מול ספק שירות?

חברה שחתמה על הסכם לקבלת שירותים מול בזק בינלאומי, שסיומו מותנה בכך שתשלח מכתב ביטול 30 יום מראש, טענה כי התנאי התמלא לאחר ששלחה מכתב שבו הודיעה: "נודיע ב-14 הימים הקרובים על תאריך הניתוק המדויק". השופט קבע כי, "הנתבעת לא השכילה להציג הודעה מסודרת על סיום ההסכם כנדרש... המשיכה לצרוך משירותי התובעת"

עוזי גרסטמן |

האם חברה עסקית יכולה להשתחרר מהתחייבות כספית פשוט על סמך טענה כללית לביטול או העברת פעילות? עם השאלה הזו התמודד בית משפט השלום בתל אביב, עד שהכריע בה באחרונה. פסק הדין, שניתן לפני כמה ימים, בתיק בזק בינלאומי בע"מ נ' פריץ קומפניס ישראל טי, חושף את מלוא כובד המשמעות של התנהלות לקויה בהתקשרות חוזית.


תחילת הפרשה היתה ב-2019, אז חתמה בזק בינלאומי, ספקית התקשורת הידועה, על הסכם שירותים עם פריץ קומפניס - חברה פרטית שמספקת שירותים לוגיסטיים ופתרונות מסחריים. במסגרת ההסכם, סיפקה בזק בינלאומי שירותי אינטרנט, תקשורת נתונים, אחסון וטלפוניה. ההסכם, שכלל סעיף מפורש המאפשר ללקוחה, הנתבעת במקרה הזה, לבטלו בכל עת, בתנאי שתשלח מכתב ביטול 30 יום מראש, נותר בתוקף ללא הודעת ביטול ברורה או תיעוד כתוב של סיום ההתקשרות. בכך, חרף הטענות של הנתבעת כי חדלה לצרוך שירותים מהחברה ואף מכרה את פעילותה, בזק בינלאומי המשיכה להנפיק חשבוניות ולדרוש תשלומים ממנה.


הנתבעת הציגה מכתב מהתאריך 6 בפברואר 2022, שבו הודיעה על כוונה לסיים את ההתקשרות: "אנו רשאים להביא את ההסכם לסיום בכל שלב... אנו נודיע ב-14 הימים הקרובים על תאריך הניתוק המדויק". אלא שבית המשפט קבע שהמכתב אינו עומד בדרישות ההסכם: הוא מבהיר כוונה עתידית בלבד, אך לא כולל מועד ברור לסיום. כמו כן, לא נשלחה הודעת ביטול בפועל - ולא התקבלה שום אסמכתא שלפיה הנתבעת אכן נקטה פעולה רשמית לסיום ההתקשרות.


השופט רועי שחר דחה באופן חד-משמעי את טענת הנתבעת שלפיה "ההסכם הסתיים" או ש"השירותים חדלו". בפסק הדין שפורסם, נכתב כי, "אין בנמצא הודעת ביטול מסודרת... טענותיה הכלליות של הנתבעת בכתב ההגנה ובתצהיר לא גובו בראיה כנדרש... לא ניתן להוכיח כי ההסכם בוטל על-פי המנגנון החוזי". השופט הדגיש בהכרעתו כי לא די בכוונה כללית או בטענת "מכירה לצד שלישי" כדי לפטור את החברה מהתחייבויות. לדבריו, "גם אם אכן פעילות הנתבעת נמכרה לצד שלישי, אין בכך כדי לשחרר את הנתבעת מהחיובים החוזיים שלה... לא הוכח כי ההסכם הועבר לצד ג' בהסכמת הספק".


מעבר להיעדר ההודעה הפורמלית, הציגה בזק בינלאומי תיעוד של המשך צריכת שירותים - כולל תעבורת נתונים, גישה לשרתים והמשך נוכחות שרתים במרכזי האחסון - עד מרץ 2023. אחת ההודעות שצירפה התובעת נגעה להתקנה בשרת ב-7 בפברואר 2022, כמה חודשים לאחר תאריך ה"סיום" שנטען על ידי הנתבעת. השופט ציין בפסק הדין כי, "ניתן ללמוד כי לנתבעת שרת אצל התובעת... ובכך יש כדי להפריך את טענות הנתבעת להפסקת השימוש".


מכתבים נוספים שהנתבעת הסתמכה עליהם בנוגע לשירותי "גיבוי" ו"מטרו" לא הוכרו כהודעות ביטול. בהתחשב בכך, בית המשפט אישר את מרבית סכום התביעה, למעט ניכוי מסוים של כ-26 אלף שקל בגין שירות גיבוי שבוטל בפועל באיחור. השורה התחתונה בפסק הדין חריפה כלפי הנתבעת: היא חויבה לשלם לבזק בינלאומי סכום כולל של 310,218.74 שקל, בתוספת שכר טרחת עורך דין בסכום כולל של 25 אלף שקל. השופט סיכם וכתב כי, "על הנתבעת היה להודיע על ביטול ההסכם בהתראה מספקת... הנתבעת לא השכילה להציג הודעה מסודרת על סיום ההסכם כנדרש... המשיכה לצרוך משירותי התובעת".


האם עצם מכירת פעילות עסקית לצד שלישי יכולה לבטל באופן אוטומטי חוזים קיימים?

לא. פסק הדין מבהיר באופן חד משמעי כי מכירה של פעילות עסקית לא מבטלת את ההתחייבויות החוזיות הקיימות. כל עוד לא ניתנה הודעת ביטול בהתאם למנגנון בהסכם, החוזה נשאר בתוקף. גם אם הצד השלישי בחר שלא להתקשר עם הספק, הדבר לא פוטר את החברה המקורית מהתחייבויותיה.

קיראו עוד ב"משפט"


מה המשמעות המשפטית של "כוונה לבטל הסכם" לעומת "ביטול בפועל"?

יש להבחין בין כוונה כללית לבטל לבין הודעת ביטול קונקרטית, כתובה וברורה. לפי השופט, כוונה עתידית אינה עומדת בדרישות ההסכם ואינה מהווה סיום פורמלי של ההתקשרות. הודעה כזו צריכה לכלול תאריך מדויק ולהישלח בכתב מראש.


האם מיילים לא פורמליים או תכתובות כלליות יכולים לשמש הודעת ביטול חוזית?

לא בהכרח. בפסק הדין הובהר כי התכתובות שהוצגו, גם אם הן נושאות אופי של חוסר שביעות רצון או התייחסות לשירותים ספציפיים, אינן מהוות הודעת ביטול תקפה. רק מסמך ברור, רשמי ובמועדים הנכונים ייחשב הודעת ביטול לפי תנאי החוזה.


כיצד נבחן שימוש בפועל בשירותים מבחינת אחריות לתשלום?

צריכה מתמשכת של שירותים, גם אם באופן חלקי או מדורג, מעידה על המשך התקשרות. בית המשפט קבע כי הראיות לפעילות ממשית (כמו גישה לשרתים או גלישה באינטרנט) שוללות את הטענה של הנתבעת לסיום השירותים. לכן גם שירותים שלא בוטלו בפועל - מחייבים בתשלום.


האם היעדר תגובה להודעת מייל מהספק עשויה לפגוע בטענת ביטול?

כן. כשנציג של בזק בינלאומי התריע מפורשות שהבקשה תביא לביטול גורף, היה מצופה שהנתבעת תגיב ותבהיר את עמדתה. היעדר תגובה לתכתובת הזו חיזק את קביעת השופט שההודעה לא הובילה לביטול ממשי של ההסכם.


האם ניתן להפחית מחיובים חוזיים רטרואקטיבית אם לא הייתה דרישה ברורה לביטול?

לא. למעט הפחתה שנעשתה בפסק הדין בגין שירותי גיבוי, שצורפה לגביהם בקשה לביטול במייל ספציפי, לא ניתנה הצדקה להפחתות נוספות. חובות חוזיים עומדים על תוקפם עד שיוכח אחרת במסמכים או הודעות ברורות, בזמן אמת.


האם חובת ההוכחה על סיום ההסכם מוטלת על התובעת או הנתבעת?

על הנתבעת. מכיוון שהיא זו שטענה לסיום הקשר החוזי, חובת ההוכחה היתה עליה. הנתבעת לא הצליחה להראות מסמכים תומכים, לא פנתה לגילוי מסמכים ולא תיארה ניסיונות רציניים לאתר את הודעת הביטול - דבר שפעל לרעתה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה