נדל"ן נדלן דיור דירות בניין, בנייה
צילום: דוד פרימן

עליה של 11% בכמות הדירות החדשות שנמכרו ביוני-אוגוסט

נתוני המגמה מצביעים על עליה עקבית מתחילת שנת 2018 בדירות חדשות שנמכרו; עם זאת, הכמות המבוקשת הכוללת דירות לא למכירה ממשיכה לרדת בעקביות מחודש מאי
נועם בראל | (5)
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני הכמות המבוקשת של דירות חדשות לחודשים יוני עד אוגוסט, ממנה עולה כי חלה עלייה של כ-11% בכמות הדירות החדשות שנמכרו, כנגד ירידה של כ-37% בכמות הדירות החדשות שאינן למכירה - כאשר בשילוב שני הפרמטרים נרשמה ירידה של כ-10.7% בכמות המבוקשת לעומת שלושת החודשים הקודמים (מאי עד מרץ). 

הכמות המבוקשת של דירות חדשות מורכבת מ-68.2% דירות חדשות שנמכרו לציבור הרחב  (8,160 דירות) והיתרה, ומ-31.8% דירות חדשות שלא למכירה שהחלה בנייתן (3,800 דירות), כאשר בחינת הנתונים מעלה כי בדירות חדשות שנמכרו חלה עליה של 11.1% ובדירות שהחלה בנייתן נרשמה ירידה של כ-37.1% - כלומר פחות דירות נמכרות לשימוש עצמי של בעל הזכויות בקרקע (למשל לקבוצות רכישה, להשכרה, לדיור מוגן, לעמותות, להוסטלים ולמעונות סטודנטים).

בחינת נתוני המגמה מלמדת על כך שקיימת עלייה עקבית בכמות הדירות החדשות שנמכרו מאז 2018, וזאת בניגוד לכמות המבוקשת, הכוללת גם את כמות הדירות שבנייתן החלה ושאינן למכירה, שם מדובר על האטה מתמשכת של כ-1.6% בממוצע מדי חודש מאז מאי 2019, כשלפני כן נרשמה עליה רציפה של כ-2.5% בכל השנה מחודש אפריל 2018 עד אפריל 2019.

כמות הדירות החדשות שנמכרו - מגמת עלייה מתחילת 2018

הכמות המבוקשת של דירות חדשות (כולל לשימוש עצמי) - האטה רציפה מחודש מאי

בשלושת החודשים יוני-אוגוסט 2019 כ-21.4% מסך כל הכמות המבוקשת של דירות חדשות היו במחוז המרכז,  לעומת כ-8% בלבד במחוז ירושלים. חלקן של הדירות שנמכרו הוא כ–83% מהכמות המבוקשת במחוזות תל אביב וחיפה,  לעומת 40.3% במחוז הצפון.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    [email protected] 16/10/2019 14:29
    הגב לתגובה זו
    http://www.background.co.il/
  • 4.
    למה הקבלן מצמיד מדד 13/10/2019 13:40
    הגב לתגובה זו
    על כל העסקה? הרי זה במקרה הטוב רק 50% מהעסקה הכוללתכי אתם נותנים לו!!!כל קבלן היום מצמיד את העסקה למדד תשומות הבנייה, מדד שמשקף את עלות הבנייה בלבד(חומרי בניה וילות כח אדם)אבל בגלל שהמדד הזה עולה בממוצע באחוז וחצי בשנה אז משתלם להם להצמיד את כל הסכום למדד הזה וכולם אומרים כן!! בטח!! למה לא? לדירה שמתאכלסת בעוד 3 שנים זה מעל 4.5 אחוזים!!, לדירה בעלות של 2 מליון זה כמעט 100,000 שקל, אבל כולם בולעים את זה!! למה?? למה על זה אין כתבות??
  • 3.
    לא פראייר 10/10/2019 19:21
    הגב לתגובה זו
    איך דירת 100 מ"ר, שעולה לקבלן 400 אלף שקל ,כולל מרכיב הקרקע נמכרת במחירים הזויים 1,2-1,5 מליון.
  • 2.
    קבלנים בלחץ 10/10/2019 19:20
    הגב לתגובה זו
    אין מכירות משרדי מכירה שוממים . כל הביקושים עברו לכחלון הנחות 400-900 אלף ,הציבור התפכח הפסיק לממן קבלנים.
  • 1.
    יוני 10/10/2019 15:13
    הגב לתגובה זו
    תמיד זה ירד ויעלה הכמות מכירות. תגידו מה המשכנתא הממוצעת נגיד או נתונים אחרים שיכולים להיות מעניינים
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.