אושרה להפקדה תכנית לבניית אלפי דירות ופארק ענק בלב אזור הביקוש
תוכנית בנייה ענקית ברמת השרון - בין כביש 4 במזרח לכביש איילון במערב ולכביש 5 בצפון - אושרה היום אחה"צ להפקדה תכנית רשות מקרקעי ישראל, הנמצאת בין תחום השיפוט של רמת השרון ותל אביב- יפו, להקמת כ-6700 יח"ד ופארק מטרופוליני רחב ידיים לפעילויות פנאי ונופש.
התכנית המזרחית כוללת כ-3,500 יחידות דיור חדשות ואילו התכנית המערבית כוללת כ-3200 יחידות דיור מהן 300 יח"ד בכל תכנית לדיור מוגן ובסה"כ 600 יח"ד לדיור מוגן.
את המתחם חוצות תשתיות קווי הדלק וקו מתחם עליון ותשתיות רבות נוספות. במסגרת תכנון כביש הנופש מוצע לאגם את התשתיות הקיימות והמתוכננות לכדי מנהרת תשתיות על מנת לאפשר פיתוח המגורים. את תכנון הכביש ורצועות התשתית מקדמת הרשות עם נתיבי איילון במקביל לקידומה של התכנית כל זאת על מנת לאפשר פיתוח התשתיות ושיווק המגורים קרוב ככל הניתן לאישורה הצפוי של התכנית בעוד כשנה.
פארק הנופש המטרופולינים הינו אחת מרצועות הפארקים המשמעותיות ביותר במחוז תל אביב זוהי הרצועה הצפונית החוצה בכיוון מזרח מערב והיא תאפשר לתושבי צפון המחוז להינות משלל מגוון הפעילויות בו בעתיד
- חברת רייק קיבלה היתר בנייה למגדל בשדרות הילד ברמת גן
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גילי טסלר, האחראית לקידומן של התכניות, ברשות מקרקעי ישראל: "חטיבת קרקע משמעותית זו כוללת בחובה מצאי רב מאוד של יחידות דיור מגוונות ביניהן יחידות קטנות כ20% . התכניות מטפלות בהיבטים ציבוריים רבים קובעת שימושי קרקע לבתי ספר וגנים ומוסדות ציבור ופארק מטרופוליני רחב הכולל שימושי פנאי ובילוי. הפארק ישתרע מדרום לכביש 5 וכולל את מרכז הטניס, שבילי הליכה וטיול שבילי אופניים פיתוח אינטנסיבי ואקסטנסיבי של מרכיבי הפארק".
פיתוח שימושי הקרקע למגורים ולשימושים נוספים, לדברי טסלר, חייב לבוא בד בבד עם פיתוח אמצעי תחבורה נאותים וציבוריים - "תכנון כביש הנופש נעשה כבר עתה על ידי באמצעות נתיבי איילון וזאת על מנת ליצור מצב בו ניתן יהיה לבצע אותו במיידי עם סיומן של התכניות ברמה הסטוטורית ואישורן. מטבע הדברים מתחם שכזה הינו גדול מורכב ודורש תשומות השקעה רבות את המתחם חוצות תשתיות והתכנית מתמודדת עם העתקתן ואיגומן של התשתיות הקיימות והחדשות למנהרת תשתיות בציר הנופש. ניהול הפרוייקט נעשה באמצעות חברת וקסמן גוברין בניהולה של הגברת גלי דולב והוא כולל עשרות אנשי מקצוע מהטובים בישראל. על התכנון אמון משרד מזור פירשט באמצעות אדר' אלי פירשט וניקי דוידוב".
- 2.אחד 23/03/2015 20:31הגב לתגובה זוכדי שהעירייה תוכל לגבות ארנונה שמנה...
- 1.אני שמח שבחרתי ליכוד. עכשיו מדברים על בניה לטובת העם!! (ל"ת)ראש הממשלה כל הכבוד! 23/03/2015 19:17הגב לתגובה זו
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותהמהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות
לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע,
במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.
המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל
בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.
בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.
הסיכונים הנלווים
אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף.
לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות
לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.
- האם הסכם ממון מאפשר לבני זוג להחזיק שתי נחלות?
- המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי
השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.
יד אליהו. קרדיט: צלי אהרוןמחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?
התחדשות עירונית דוחפת את המחירים למעלה, האוכלוסייה מתחדשת - אבל עסקאות אחרונות, ירידה בביקושים ועלויות משכנתא כבדות מעלות סימני שאלה על עתיד מחירי הדירות באזור
יד אליהו הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות המדוברות בדרום תל אביב, מקום שכבר לא נחשב לשכונת פועלים כמו בעבר, אלא אזור שעובר תהליך משמעותי של שינוי חברתי וכלכלי. אחת הסיבות היא התחדשות עירונית. השאלה הגדולה היא האם המחירים מצדיקים את העלייה הגדולה בחמש השנים האחרונות בשיעור שעולה על 80%. מצד אחד, פרויקטים של פינוי-בינוי קמים כמעט בכל רחוב, האוכלוסייה מתחדשת, ורוכשים צעירים כן מגיעים לשכונה מחלקים יקרים יותר של העיר.
מצד שני, הביקושים נחלשו בעקבות עליית הריבית שהחלה כבר במאי 2022, העלויות עלו, והפער בין תקבולי השכירות להחזר המשכנתא הפך לתזרים שלילי גדול שכבר מעלה תהיות לגבי כדאיות ההשקעה. גם לצורך מגורים - לא בטוח שכדאי לרכוש שם דירה ולא לשכור, התשואה עומדת על 2.7% בממוצע. על דירה ממוצעת של 4 חדרים בשטח של 100 מ״ר תשלמו 8.3 אלף שקל - אולי זה עדיף מלשלם על משכנתא גבוהה בסכום גדול יותר.
רוצים דירה בשכונה? תכינו לפחות 3 מיליון שקל
רוב הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת שנבנו בשנות ה-50 וה-60, ורבים מהם נמצאים כיום בשלבים שונים של התחדשות עירונית. בשטח רואים היטב את המנופים, את המבנים שנהרסו, ואת הבלוקים שמתחילים להיבנות מחדש. חלק מהתוכניות נמצאות בחתימות, אחרות בהיתרים, ורבות כבר מבוצעות בפועל - תהליך שמייצר שינוי מורגש בנוף. ההיצע החדש שנכנס לשכונה, יחד עם הקרבה לצירי תחבורה מרכזיים, לרכבת הקלה ולמרכזי תעסוקה, העלו את רמת ההתעניינות של קונים ומשקיעים בעשור האחרון.
- המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
- הדירות שאין להן מחיר: מה קורה בשוק האולטרה יוקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב לציין - התושבים מדגישים שוב ושוב את היתרונות שנולדו עם ההתחדשות: רחובות נקיים יותר, תחושה של סדר, שיפור במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר מקומיים שהפכו פעילים יותר. מי שעבר לגור כאן בשלוש עד חמש השנים האחרונות מדבר על "בועה" נוחה ושקטה ששונה מאוד מהתדמית שלמדו להכיר לפני כעשור. לצד זאת, הם מציינים את האוכלוסייה החדשה שנכנסה: צעירים, משפחות בתחילת דרכן, ואנשי הייטק שחיפשו דירה במחיר נגיש יותר מאשר בצפון העיר. תושבת שרכשה דירה חדשה בשכונה מספרת כי בתחילה חשבה שתישאר בה זמנית, אך עם הזמן הבינה שהאזור מושך אותה בזכות תחושת הקהילה, הניקיון וההשקעה העירונית. עידן ישר מתווך נדל"ן אומר כי "חלה בשכונה תפנית, מדובר באחת מעשרת השכונות המבוקשות בישראל", והוא מוסיף: "בעשור האחרון הרוכשים ביד אליהו הם זוגות צעירים ממרכז העיר וצפון תל אביב - מחתך סוציו-אקונומי גבוה".
