אלי גבאי
צילום: יח"צ

קבוצת גבאי תקים 222 דירות חדשות בשכונת כוכב הים בנתניה

הוועדה המחוזית מרכז אישרה את התב"ע, בשטח של כ-13.5 דונם, בסמוך לפארק הואדי היקף ההשקעה הצפוי בפרויקט מוערך בכ-330 מיליון שקל וההכנסות הצפויות ממכירת הדירות מוערכות בכ-500 מיליון שקל. בנוסף, צפויה החברה לאשר בחודשים הקרובים תב"ע בקרקע הסמוכה לעוד כ-200 דירות חדשות

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה קבוצת גבאי

הועדה המחוזית מחוז מרכז אישרה להפקדה תב"ע של קבוצת גבאי להקמת 222 דירות בסמוך לפארק הואדי בנתניה. מדובר בתכנית בשטח של כ-13.5 דונם הנמצאים בשכונת כוכב הים בעיר (תכנית נת/ 542 א'). להערכת החברה, היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-330 מיליון שקל והצפי להכנסות ממכירת הדירות מוערך בכ-500 מיליון שקל.


התכנית מאפשרת איחוד וחלוקה מחדש וכוללת 2 מגדלי מגורים בני 25 קומות ועוד שני מבנים בני 9 קומות, שיוקמו ברחובות דימיטרי פשב, ניקולס וינטון וקרל לוץ. כמו כן התכנית תכלול חזית מסחרית בשטח של כ- 1,200 מ"ר לכיוון פארק הואדי. בין היתר התכנית מקצה מגרש למבני ציבור, חינוך ותעסוקה, בשטח של כ- 4 דונם וכן שטחי ציבור פתוחים לרווחת הדיירים. מדובר במתחם ראשון מתוך שניים אותם מקדמת קבוצת גבאי בשכונה. 

בחודשים הקרובים צפויה לאשר תב"ע נוספת לכ- 200 יחידות דיור על יחידת שטח סמוכה בהיקף של כ- 10 דונם. הפרויקט יכלול תמהיל דירות מגוון, כאשר לפחות 45 דירות יהיו דירות קטנות בשטח של עד 80 מ"ר ויתר הדירות בשטחים ממוצעים של כ- 110 מ"ר, כשבקומת הקרקע תוקם בריכת שחיה עם חדר כושר לרווחת הדיירים. כמו כן יוקמו חניון תת קרקעי, חנויות, בית קפה, משרדים ומרפאות. על התכנית מופקד משרד אדריכלים קיקה ברא"ז.


אלי גבאי, מבעלי קבוצת גבאי: "התוכנית היא בשורה עבור תושבי נתניה והסביבה. שכונת כוכב הים נחשבת כחלק מפרויקט פיתוח עירוני נרחב בנתניה, המתוכנן על שטח כולל של מאות דונמים וכוללת הקמת אלפי יחידות דיור לצד שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה. בנוסף, היא צפויה להציע מערכת נגישות חדשה המבוססת ומעודדת הליכה ברגל דרך שבילים פנימיים ומסלולי רכיבת אופניים ושימוש בתחבורה ציבורית, בניגוד לתכנון הקודם שהתבסס בעיקר על שימוש ברכב פרטי. קבוצת גבאי מאמינה מאוד בהתפתחות השכונות החדשות של נתניה וכן בהתחדשות העירונית המקודמת בעיר ומקדמת היום תכניות שונות בהיקף כולל של כ- 2,500 יחידות דיור בעיר".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 15/03/2025 17:49
    הגב לתגובה זו
    מחירי מכירה 2400000שח ליחדה . מחיר כנראה בשפל
  • 1.
    אנונימי 11/03/2025 17:22
    הגב לתגובה זו
    קבוצת גבאי כמו הרבה קבוצות ונבחרות נדלן סביר שישפטו רגל עוד לפני שיספיקו לתכנן משהו באמת.
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.