הטבת מס שעשויה לחסוך לכם עד 4,140 שקלים
אם אתם או ההורים שלכם לבני 71 ומעלה, המדינה מעניקה לכם הטבת מס ייחודית מדי שנה; מהי ההטבה? ואיך מנצלים אותה? רק שימו לב: כדאי להזדרז כי יש לכם שבוע
אם אתם או ההורים שלכם נולדתם לפני 1949, המדינה מעניקה לכם הטבת מס ייחודית מדי שנה. נותנים, לא תיקחו? כדאי להזדרז. משתלם להכיר: סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה.
הטור הזה מיועד לקוראים היותר מבוגרים שבינינו, או אולי להורים של קוראים צעירים יותר, והוא עוסק בהטבת מס שנתית, המבוססת על סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה. על הזכאים להטבת המס הזו להיוולד לפני 1949, כלומר היא מיועדת לבני 71 ומעלה.
ההטבה ניתנת על חסכונות בבנק ופוליסות חיסכון בלבד
שימו לב, הטבת המס ניתנת אך ורק על הכנסות מריבית על תוכניות חיסכון ופיקדונות בנקאיים, או על רווחי הון מפוליסות חיסכון בלבד. בשל הריבית האפסית על פיקדונות בנקאיים, נתמקד בקהל המבוגר שיש בבעלותו פוליסות חיסכון. בשל היתרונות היחודיים של פוליסות החיסכון, הם צברו כ-100 מיליארד שקל, חלקן ממשקיעים מבוגרים והם קהל היעד של טור זה.
אציין כי השקעה עצמית בחשבון ני"ע שלכם בבנק, או באמצעות מנהל תיקים במניות, אג"ח, קרנות נאמנות, קרנות סל, וגם בקופת גמל להשקעה, קרן גידור או אפילו קופת גמל, איננה רלוונטית ואיננה מזכה בהטבת המס לפי סעיף 125 ד'.
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- האנליסט שממליץ לכם - תמכרו מניות, תקנו אג"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניצול נכון של הטבת המס יכול לזכות את המשקיע בהחזר מס שישביח משמעותית את התשואה מההשקעה בפוליסת החיסכון, אפילו בשנה פנטסטית כמו 2019, בה רשמו המשקיעים תשואות גבוהות משמעותית מהממוצע הרב שנתי בכל חתך זמן מהעבר.
בעצם, אולי דווקא בשל התשואות הגבוהות שרשמו כל אפיקי החיסכון הפנסיוני והפיננסי ב-2019, יש כדאיות מיוחדת להפעיל את הסעיף וליהנות מהטבת המס שהוא מציע. בלי רווחי הון אין משמעות כלכלית להטבה זו.
עומדים בתנאים? יש לכם שבוע
פרקטית, מי שעומד בתנאים שנקבעו בסעיף 125 ד', חייב להזדרז אם ברצונו ליהנות כבר השנה מהטבת המס. התאריך האחרון לביצוע הפרוצדורה המייצרת את הזכאות בפועל להחזר המס חל השבוע. אציין כי הטבת המס היא שנתית ואיננה נצברת משנה לשנה, כלומר יש להשתמש בה מדי שנה, אחרת המשקיע מוותר על ההטבה המוקנית לו. תרשמו לכם תזכורת כבר לדצמבר 2020.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה קובע כי יחיד שבשנת המס הגיעו הוא או בן/בת זוגו לגיל פרישת חובה, כמשמעותו בחוק גיל פרישה, התשס"ד-2004 ושנולד בשנת 1948 או לפניה, זכאי לניכוי בסך של 13,440 שקלים חדשים (נכון לשנת 2019) מהכנסתו מריבית, אך לא יותר מכלל הכנסתו מריבית.
הסיפא מרמז על כך שלא ניתן לקבל החזר מס, אלא רק להקטין את המס שישולם לכל היותר לסכום אפס. במקרה של זוג פנסיונרים, סכום הניכוי גבוה יותר ועומד על 16,560 שקלים. זוג פנסיונרים לא יכול לקבל הטבה כפולה כיון שסעיף ו' לפקודה קובע שניכויים לפי סעיף 125, יינתנו לאחד מבני הזוג בלבד.
מה גובה ההטבה?
כיון שמס רווחי הון בישראל הוא 25% ריאלית, הטבת המס הגלומה היא 25% מסכום הניכוי המקסימלי, כלומר 25% מ-13,440 שקלים ליחיד, היינו 3,360 שקלים (או 4,140 שקלים לזוג פנסיונרים). זהו גובה החזר המס שתקבלו מפקיד השומה, אם תפעילו את הסעיף ותפעלו לפיו.
איך מנצלים את ההטבה?
עקרונית, צריך לפדות את פוליסת החיסכון. אל הוראת הפדיון שלכם תוכלו לצרף בקשה לפעול לפי הוראות סעיף 125 ד'. חברת הביטוח תנכה לכם 25% מס רווחי הון ותעביר לחשבונכם את הנטו. עד מרץ היא תשלח לכם אישור שהפדיון בוצע לפי הוראות הסעיף. יחד עם אישור זה תוכלו לגשת לפקיד השומה (זה לא נורא כמו שזה נשמע) ולקבל החזר מס בסך 3,360 שקל ליחיד או 4,140 שקל לזוג גמלאים.
ומה אם המשקיע מעונין להמשיך להחזיק בפוליסת החיסכון?
ובכן, ניתן ליהנות מהטבת המס בלי לחסל את ההשקעה בפוליסת החיסכון. לשם זה הונהג המונח "פדיון רעיוני" או "מכירה רעיונית". המשקיע מגיש במהלך דצמבר מדי שנה בקשה לביצוע מכירה רעיונית לפי סעיף 125 ד'. מדובר בטופס פשוט, שניתן להגיש לחברת הביטוח באמצעות בעל רישיון פנסיוני.
חברת הביטוח מבצעת פדיון רעיוני של מלוא הכספים בפוליסת החיסכון, מחשבת ומנכה בפועל מתמורת המכירה מס רווח הון מלא בגובה 25% ריאלי, ואת ייתרת הסכום משקיעה מחדש בפוליסת החיסכון של הלקוח, לפי תנאיה המקוריים, לרבות מסלול ההשקעה.
כלומר הלקוח היה מושקע יום לפני המכירה הרעיונית וגם יום אחריה. ההבדל היחידי הוא שהסכום שהושקע מחדש נמוך בגובה מס רווחי ההון שנוכה ע"י חברת הביטוח. לכן תהליך זה נקרא מכירה רעיונית ולא פדיון בפועל של הפוליסה. בהמשך, בדר"כ עד חודש מרץ, יקבל המשקיע אישור מחברת הביטוח על המס שנוכה ועל כך שבוצעה מכירה רעיונית לפי סעיף 125 ד'. משם קצרה הדרך לפקיד השומה ולקבלת החזר המס כנ"ל.
אני מודע לזה שמס הכנסה זה דבר מלחיץ, וגם שקל מאוד להתבלבל בין הטבה לפי סעיף 125 ד' לבין הטבה אחרת למשקיעים מבוגרים לפי סעיף 190 לפקודת מס הכנסה. אבל כדאי להתגבר על הדחייה הטבעית מהתעסקות עם מס הכנסה, להתייעץ מראש עם מתכנן פיננסי בעל רישיון ולקפוץ למים. התוספת לתשואה השנתית יכולה להיות משמעותית. בהצלחה.
הכותב הוא מתכנן פיננסי אישי, בעל רישיון סוכן ביטוח פנסיוני, מרצה לצרכנות פיננסית נבונה ומומחה לשווקים הפיננסיים - לאתר של רונן.
- 5.אביב יוסף 14/10/2020 14:45הגב לתגובה זוהאם רווחי ההון מקופה זו - גם הם מתאימים להקלה זו?
- 4.יוסי 25/12/2019 16:09הגב לתגובה זו"הכותב הוא מתכנן פיננסי אישי, בעל רישיון סוכן ביטוח פנסיוני, מרצה לצרכנות פיננסית נבונה ומומחה לשווקים הפיננסיים" - מה זה מתכנן פיננסי? מי מרשויות המדינה נותנת את ההסמכה? מומחה לשווקים פיננסים מטעם מי? מטעם עצמו??? תכתבו סוכן ביטוח שמקבל עמלות שמנות מחברות הביטוח ואז הכל יהיה ברור
- 3.ביזפורטל מחלקים פרסומות חינם ? (ל"ת)שי 24/12/2019 15:12הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 24/12/2019 08:04הגב לתגובה זוהאם נדרש להגיש דוח שנתי מלא למס הכנסה לצורך ההחזר או שאפשר פשוט לגשת עם אישור המכירה רעיונית בלבד כדי לקבל את ההחזר?
- אחד העם 03/06/2020 10:30הגב לתגובה זוניתן להגיש את הבקשת ההחזר באמצעות הדוח השנתי שלך, אם אתה כבר מגיש דוח שנתי. למי שאין חובת הגשת דוח שנתי, רשאי להגיש בקשה להחזר מס כרגיל. כמובן שעדיף לך להתייעץ עם הרו"ח/יועץ המס שלך.
- 1.אלי 22/12/2019 21:15הגב לתגובה זוה"רווח" בשיעור 0.84% מכסה (במקרה הטוב) את דמי הניהול של היועץ הפנסיוני. בדר"כ דמי הניהול מעל 0.9%. מחפשים פריירים לשאוב מהם דמי ניהול!

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.