סערה בקערת חלב: יוניליוור הייתה צריכה לדעת שהאמת תמיד יוצאת לאור
סערת הקורנפלקס שאיתה מתמודדת יוניליוור היתה יכולה להימנע בקלות אם בכירי החברה היו מכירים את מודל יעילות השוק שבבסיסו עומדת תובנה פשוטה ששווה מליונים: בעולם שבו כל המידע גלוי וידוע לכולם, לאיש אין יתרון על פני האחר.
מרבית האנשים מכירים את מודל יעילות השוק מאופן היישום שלו בשוק ההון – תפישת ההשקעות באמצעות מדדים. על פי התפישה הזאת, שהולכת והופכת לפופולרית יותר ויותר, עדיף להשקיע לאורך זמן במדדים המובילים ולא לנסות "להכות אותם". כלומר, אם למשל אנחנו רוצים להשקיע בכלכלה של מדינה מסוימת כי אנחנו מאמינים שלאורך זמן היא תעניק לנו תשואה טובה, ואם המדד המוביל של אותה מדינה מורכב מ-500 מניות, עדיף לרכוש את המדד עצמו ולא לנסות לבחור לבד קבוצה חלקית של המניות שמרכיבות אותו.
למה? כי פעם אחר פעם אנחנו רואים שבמרבית המקרים המדד משיג תשואה גבוהה יותר מכל אלה שניסו "להכות אותו". זה נובע מסיבה אחת מרכזית ופשוטה: בעידן האינטרנט לכולם יש גישה לאותו המידע, כולם ניזונים מאותם מאגרי מידע והמידע הזה זורם ברשת וחוצה יבשות תוך חלקיקי שניה. בעולם כזה נראה שהמדד, שהוא ממוצע ביצועי המניות שמרכיבות אותו, יעניק תשואה גבוהה יותר ממרבית הניחושים של אלה שהחליטו לבחור את המניות בעצמם.
אז איך זה קשור ליוניליוור ולסערת הקורנפלקס? כי גם הקמעונאים חיים באותו עולם – עולם שבו כל המידע גלוי וידוע לכולם. עולם שבו וויקיליקס מדליפה מידע מפגישות אישיות בין ראשי מדינות, עולם שבו על פי הפרסומים האחרונים, האקרים רוסים פורצים למחשבים של בכירים במפלגה הדמוקרטית, עולם שבו גם אם יש צו איסור פרסום כולם יודעים מי המפורסם התורן שהסתבך עם הרשויות.
- היום שבו הוקמה ענקית מוצרי הצריכה הבינל' ומה קרה היום לפני 89 שנה
- בן אנד ג'ריס נמצאת תחת סכנת חרם - למה המשקיעים לא צריכים לחשוש?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעולם כזה גם חיידק סלמונלה שהתגלה, הושמד ולא הגיע למדפים הוא סיפור שבסופו של דבר יגיע לכל עם ישראל. חז"ל אמרו שדבר שנאמר בפני שלושה אנשים הוא כבר בגדר של "נחלת הכלל" – וזה נאמר הרבה לפני עידן הרשתות החברתיות. כאן חשוב להדגיש – ייתכן בהחלט שההחלטה בדבר הכלת הארוע בתוך כותלי החברה היתה תמימה ולא היה בה שום נסיון טיוח – הרי בשום שלב לא היה חשש לשלומם של הלקוחות. אבל מה שככל הנראה לא נלקח בחשבון זו השאלה – מה יקרה האם המידע יצא החוצה שלא באופן מבוקר ומתוכן.
כאן ההזדמנות של כולנו להוציא את מודל יעילות השוק מחוץ לגבולות של שוק ההון ולהכניס אותו היישר אל תוך אופן קבלת ההחלטות של כולנו. במשבר כמו משבר הסלמונלה יש רק דרך אחת לטפל – להניח שהמידע ייצא החוצה. למה? כי אנחנו חיים בעולם שבו בסופו של דבר הכל מתגלה. הקלישאה אומרת שלשקר אין רגליים, אבל כנראה שלאמת מודל 2016 יש דחפור, כי בסופו של דבר היא תמיד מוצאת את הדרך החוצה.
אם מבינים את זה אז אין כאן באמת שיקול דעת – אין כאן עניין של בחירה. המנהל לא צריך לחשוב מה לעשות, הוא צריך להבין מה הדרך היחידה שבה הוא יכול לפעול. אם מבינים מהרגע הראשון שהאמת תצא החוצה כללי המשחק משתנים ונותר רק דבר אחד לעשות – לצאת אל הציבור לפני שהציבור יפנה אלינו. כל דרך פעולה אחרת היא במקרה הטוב חוסר הבנה של כללי המשחק החדשים, ובמקרה הפחות טוב, נסיון להתחכם – ממש כמו הנסיון לבחור באופן עצמאי את המניות שיעניקו תשואה גבוהה יותר מהמדד שאליו הן משתייכות – אפשר להצליח מדי פעם אבל נראה שככל שחולף הזמן מבינים שמודל יעילות השוק והמדד חזקים הרבה יותר.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- 1.כתבה מעניינת. (ל"ת)קורא באתר 03/08/2016 21:29הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7