התקפה מתגוננת: על תופעות הלוואי המשמימות של סיפורי סינדרלה

אופיר פרבר, מנהל שיווק בקסם מדדים, מסכם עונת כדורגל בינ"ל שהייתה מלאה באנדרדוגים שזכו לסיפור סינדלה מרגש, אך מעבר לריגוש הסתתרו תופעות לוואי שכדאי לשים לב אליהן
אופיר פרבר | (2)
נושאים בכתבה כדורגל

סיפורי "סינדרלה" הם חלק בלתי נפרד מהכדורגל, אולי אפילו החלק היפה שבו. מספיק להסיט את המבט מערבה לעבר הליגה האנגלית ולראות את חגיגות האליפות של לסטר הקטנה, שסוכנויות ההימורים העניקו לה בתחילת העונה יחס של 1:5000 לזכיה באליפות, כדי להבין עד כמה הפתעות והשגים של קבוצות "קטנות" עושות טוב לענף הספורט הזה.

עונת 2015/2016 סיפקה לא מעט סיפורים כאלה – בראש ובראשונה בבמה המרכזית – בליגת האלופות עם ההעפלה של אתלטיקו מדריד לגמר ואפילו בזירה המקומית עם הזכיה של מכבי חיפה בגביע (חיפה אמנם לא סינדרלה קלאסית, אבל הדרך שבה היא השיגה את הגביע ממחישה עד כמה פערי הרמות בינה לבין מכבי תל אביב הם גדולים).

תופעת הלוואי של סיפורי הסינדרלה הם הכדורגל ההגנתי ונטול השערים. תופעת אתלטיקו למשל, היא תופעה שחובב הכדורגל הממוצע יכול להתחבר אליה אם היא מתרחשת אחת לכמה שנים. תארו לכם למשל שושלת תארים אירופאים של הקבוצה הזאת שאותם היא משיגה עם שרשרת של משחקי תיקו מאופסים, הארכות, פנדלים ויכולת מנטלית גבוהה מאוד שמסייעת לה פעם אחר פעם להגיע אל המקום הכי גבוה באירופה. נכון, זה כרגע נראה דמיוני, אבל כדורגל הגנתי מוצלח הוא דבר מדבק. לפני 26 שנים, שרשרת של צרופי מקרים, ששיאה בזכייה של גרמניה האפורה, הכניסה את ענף הכדורגל למשבר לא פשוט, לתרבות של משחק הגנתי ולנטישה של אוהדים. נראה שיש סבירות לא נמוכה שהמשבר התורן עומד בפתחו של ענף הספורט הזה גם עתה.

כאן חשוב לזכור – בניגוד לעבר, תרבות של כדורגל הגנתי תגרום לנזק הרבה יותר גדול ויותר מתמשך. תרבות הפנאי המתפתחת מייצרת לא מעט אלטרנטיבות לכדורגל ומשברים שמלווים ב"נטישת הקהל הצעיר" יהיו הרבה יותר קשים לטיפול מבעבר. מגמות צרכניות מהסוג הזה משנות את כלל המשק על כל ענפיו ואני בטוח שגם ענפי הספורט השונים ובראשם ענף הספורט הפופולארי ביותר, לא חסינים בפניהם.

כדי לעודד כדורגל התקפי, חייבים לשנות את כללי המשחק ובעיקר את אופן צבירת הניקוד. תוצאת תיקו מאופסת צריכה לזכות את שתי המשתתפות בניקוד מאופס ובמקביל יש להעניק בונוס על כיבוש שערים, כך שקבוצה שמנצחת וכובשת ארבעה שערים תזכה בארבע נקודות ובמקביל – תוצאת תיקו 4-4 (נדיר אבל קורה לפעמים) תזכה את המשתתפות בשתי נקודות.

שינוי שיטת הניקוד תעודד כדורגל התקפי ותחסל כמעט סופית את תרבות ה"בונקר". החיסרון הוא שבמקביל לכך היא עלולה להפחית את סיפורי הסינדרלה, אבל כפיצוי היא תגדיל באופן ניכר את סיפורי הדרמה. האפשרות לצבור 4 נקודות במשחק ו"גזירת אפס נקודות" על אי כיבוש שערים תשנה את כל אופן קבלת ההחלטות של כל מאמן, כמעט בכל משחק. קבוצה שתוביל 3-0 לא תפסיק לשחק ולא תוציא את הכוכבים לנוח, קבוצה שמגיעה בתפקיד האנדרדוג לא תסתגר בהגנה בדקות הסיום כדי לשמור על תוצאת התיקו המאופסת אלא תשלח יותר שחקני התקפה (ואפילו את השוער בקרן בדקה התשעים) כדי לכבוש שער.

במדעי המדינה ישנו מושג המכונה "דמוקרטיה מתגוננת" – מקבץ חוקים שבפועל מגבילים את זכויות האזרח, כאשר עצם קיומו של המשטר הדמוקרטי בסכנה. באותה מידה (ובשינויים קלים כמובן) זוהי שעתה של "ההתקפה המתגוננת" בכדורגל. שינוי החוקים הוא צעד מתבקש כדי לשמר את הכדורגל ההתקפי וכדי למנוע נטישה של דור האוהדים הבא לטובת הפלייסטיישן, הסמארטפון ושאר החלופות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מכבי חיפה יכולה לראות לאן הדרדרה אם נחשבת סינדרלה בגביע (ל"ת)
    מעמד ששמור לקטנות 27/05/2016 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעיקרון- צודק. (ל"ת)
    אחד 27/05/2016 03:06
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מחאה פרו פלסטינית
צילום: טוויטר

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?

איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע? 

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה חרם יצואנים

מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.

האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.

מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?

 

ארבעה סוגי חרמות

אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.

חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.