מרצדס
צילום: יצרן

מניות הרכב האירופיות זולות, אבל יש סיכונים: מה צריך לדעת לפני השקעה

מניות הרכב האירופאיות נמצאות בשפל, מה שמפתה את המשקיעים, אבל הן מתמודדות עם אתגרים בעיקר בתחום הרכב החשמלי ולא בטוח שכולן יצלחו אותם
צלי אהרון | (2)

תעשיית הרכב האירופית, שמזוהה עם איכות, מסורת וחדשנות, נמצאת כיום בתקופה של שינוי עמוק. כאשר שוק הרכב עובר לכיוון רכבים חשמליים (EV) ותחרות גוברת מצד שחקנים חדשים, יצרני הרכב האירופיים הגדולים, כמו פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס, נדרשים לחשוב מחדש על האסטרטגיות שלהם.

למרות האתגרים הגוברים, מניות החברות הללו נסחרות כיום במחירים נמוכים באופן היסטורי, מה שגורם למשקיעים רבים לראות בהן הזדמנויות השקעה. עם זאת, עם האתגרים המשמעותיים שמחכים מעבר לפינה, נשאלת השאלה אם מניות אלו באמת יצליחו להתאושש ובאילו תנאים.

 

פולקסווגן: תקווה להמשך לצד אתגרים מבניים

פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD , יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חוותה ירידה חדה של כ-40% במניה שלה במהלך ששת החודשים האחרונים, מה שמעורר ספקות לגבי עתידה. מנכ"ל החברה, אוליבר בלומה, משך תשומת לב לאחר שדרש קיצוצים דרמטיים, כולל צמצום של 10% בשכר העובדים וסגירה של שלושה מפעלים בגרמניה, מהלך שנוי במחלוקת אך הכרחי לפי דבריו של בלומה.

פולקסוואגן; קרדיט: אתר החברה

פולקסוואגן; קרדיט: אתר החברה

מייקל פילד, אסטרטג מניות באירופה מציין את הפוטנציאל להתאוששות אם פולקסווגן תצליח ליישם את הצעדים להורדת עלויות ולבצע את השינוי המבני בחברה. פילד מעריך כי יש פוטנציאל לעלייה של עד 65% במניה אם הצעדים האלו יתבצעו בהצלחה, והחברה תצליח לחזור לרווחיות לאחר עשורים של קשיים.

עם זאת, לא כולם שותפים לאופטימיות הזו. דניאל שוורץ, ראש מחלקת מחקר רכב אירופאי ב-Stifel Financial, מזהיר כי בעוד שמניות אלו עשויות להיראות זולות על הנייר, העתיד נשאר לא ברור. "אף אחד לא יודע מה יקרה מחר", הוא כותב. התלות של פולקסווגן בשוק הסיני שעד לא מזמן היה מקור הצמיחה הגדול ביותר שלה נמצא בסיכון. נתח השוק של היצרנים האירופים בשוק רכבי היוקרה הסיני צנח מ-90% ל-40% מאז פרוץ מגיפת הקורונה.

 

מירוץ הרכב החשמלי: עידן חדש של תחרות

אחת מאי-הוודאויות הגדולות ביותר עבור יצרני הרכב האירופיים היא עלייתם של המתחרים הסינים, במיוחד בתחום הרכבים החשמליים. חברות סיניות כמו BYD עקפו את היצרניות האירופיות בהפקת רכבים חשמליים זולים, דבר שמוביל לשינוי במבנה השוק. בכדי להתמודד עם אותם שינויים, האיחוד האירופי הטיל מכסים על רכבים חשמליים סינים, אך ייתכן שצעדים אלו לא יספיקו כדי לעצור את התחרות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, יצרניות הרכב האירופיות עומדות בפני לחצים רגולטוריים מהאיחוד האירופי בכדי לעמוד בתקני פליטת הפחמן המחמירים שייכנסו לתוקף בשנת 2025. פולקסווגן, לדוגמה, עשויה להתמודד עם קנסות של עד 4 מיליארד אירו אם לא תצליח לעמוד בדרישות. עם זאת, צמצום רגולציה זו עשוי להאיץ את מאמצי פיתוח הרכבים החשמליים האירופיים. לדוגמה, דגמים חדשים של רכבים חשמליים מבית אודי ופולקסווגן צפויים להיות זולים ב-15% כבר משנה הבאה, בזכות פלטפורמת דרייב טריין החדשה.

 

המעבר לרכב חשמלי

מרצדס-בנץ  MERCEDES-BENZ GROUP AG וסטלנטיס  STELLANTIS N.V מציגות תמונות שונות של עתיד שוק הרכבים החשמליים. עבור מרצדס, מדובר בהרחבת ההיצע החשמלי תוך שמירה על מיקומה כמותג פרימיום. החברה לא רק מתכננת להשיק דגמים חדשים, אלא גם להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור חוויית הלקוח. היא מציבה את המיקוד על רכבים חשמליים שמציעים גם פתרונות טעינה מהירים ושירותים מותאמים אישית, מה שיכול לחזק את נאמנות הלקוחות הקיימים ולהגדיל את ההכנסות ממכירת רכבים חשמליים יוקרתיים בשווקים בהם מותג מרצדס כבר חזק. עם זאת, מרצדס מתמודדת עם עלויות גבוהות יותר במעבר לייצור רכבים חשמליים, שהם לעיתים קרובות יקרים יותר לייצור, וכן עם הצורך להסתגל להתנהגויות צריכה משתנות בשוק הרכב הגלובלי.

מרצדס; קרדיט: אייסטוק

מרצדס; קרדיט: אייסטוק

סטלנטיס, שמורכבת ממספר מותגים ביניהם פיאט, פיג'ו ואלפא רומיאו, מתמודדת עם מציאות שונה. החברה ממקדת את המאמצים שלה בשוק הרכב החשמלי בייצור נרחב של רכבים חשמליים במחירים תחרותיים. היצע הרכבים החשמליים של סטלנטיס שואף לכסות קהל רחב יותר, כאשר המיקוד הוא בהשגת נתח שוק גדול יותר, במיוחד בשווקים מתפתחים כמו אמריקה הלטינית. סטלנטיס לא רק משיקה רכבים חשמליים לכל שכבות השוק, אלא גם פועלת להשקיע בחדשנות טכנולוגית, עם דגש על מערכות ניווט וטעינה שמותאמות לדרישות של משתמשי רכבים חשמליים.

יחד עם זאת, הבעיה המרכזית שלה היא שמכפיל הרווח הנמוך שלה, שמצביע על חוסר ודאות מצד המשקיעים, מעורר שאלות לגבי היכולת שלה להסתגל בצורה אפקטיבית לשינויים בשוק הרכב החשמלי. השוק האמריקאי, שבו קיימת תחרות גדולה מצד יצרניות רכב כמו טסלה TESLA INC , צפוי להוות אתגר מרכזי עבור סטלנטיס בשנים הקרובות.

 

הזדמנות או סיכון?

מניות הרכב האירופיות עשויות להיראות כהזדמנות לאור המחירים הנמוכים שבהם הן נסחרות כיום, אך הן עומדות בפני אתגרים רבים. פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס עדיין נהנות ממוניטין חזק, אך השאלה הגדולה היא אם הן יצליחו להתמודד עם המעבר למכוניות חשמליות. הלחצים הרגולטוריים, התחרות הגוברת מסין, והצורך בהשקעות גדולות בטכנולוגיות חדשות, כל אלו מוסיפים למורכבות של מודלים עסקיים אלו.

למשקיעים, מדובר בהזדמנות לקנות מניות של מותגים מבוססים במחירים נמוכים, אך הדרך להתאוששות לא תהיה קלה. יש לקחת בחשבון את האתגרים לטווח הארוך, במיוחד בהקשר לשינוי הגדול בשוק הרכב הגלובלי. כמו תמיד, במצבים של חוסר ודאות, כדאי להיזהר, מה שעשוי להיראות כהזדמנות עלול להסתיר סיכונים גדולים יותר ממה שנראה על פני השטח.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 16/11/2024 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לח 10/11/2024 08:57
    הגב לתגובה זו
    מחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לחשמליות סיניות זולות וזונח מותגים גרמניים. הדבר יכול להביא אותן לפשיטת רגל או לצימצום מפעלים ודגמים כדי להקטין הפסדים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

הנאסד״ק יורד ב-0.6%; אורקל צונחת ב-14%, רובינהוד נופלת ב-8%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה חוזים עתידיים

מגמה מעורבת בוול סטריט הדאו מתחזק ב-1.3%, ה-S&P סביב ה-0 והנאסד"ק מאבד כ-0.6%. התנועות האלה ממשיכות את התנודתיות של אתמול, רק הפעם בכיוון הפוך: אחרי שהמדדים סגרו בעליות בעקבות ההחלטה של הפד', הסנטימנט מתהפך והשוק נסוג מעט לאחור.

שני דברים לוחצים על וול סטריט היום. החלטת הריבית והנאום המצנן שהגיע לאחריה שהמשפט הזכור ביותר ממנו "לגבי ההמשך אנחנו צריכים להמתין ולראות" והדבר השני אלו דוחות אורקל שהחזירו לשוק את החשש החדש-ישן מההוצאות העצומות על תשתיות ה-AI.

מצד אחד, ההחלטה של הפד' להוריד שוב את הריבית, בפעם השלישית ברציפות הייתה אמורה לספק רוח גבית לשווקים, אבל התוצאות של אורקל והעלייה החדה בהוצאות ההוניות החזירו לשולחן את כל החששות לגבי זה שהמירוץ ל-AI דורש מחירים, והקרבת רווחיות עכשווית למען איזשהו רווח בעתיד, שזה משהו שהשוק פחות מוכן לספוג בשלב הזה.

במקביל לאורקל, השוק ממשיך לעכל את מה שהיה אתמול. המשקיעים צופים שוב ושוב במסיבת העיתונאים ומפרקים לגורמים את מה שאמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול.  פאוול הציג במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית קו זהיר במיוחד, כשהדגיש שוב ושוב שהבנק המרכזי פועל בסביבה של חוסר ודאות משמעותי. לדבריו, הפד פועל במרחב שבו שני חלקי המנדט, יציבות מחירים ותעסוקה מלאה, נמצאים ב"מתח מתמשך", והוא הדגיש כי "אין מסלול נטול סיכון למדיניות" בתקופה שבה שני היעדים מאותתים לכיוונים שונים. פאוול חזר ואמר כי האינפלציה ירדה אך עדיין גבוהה ביחס ליעד של 2%, ושוק העבודה נחלש אך אינו נמצא במצב של הידרדרות חדה.

פאוול הסביר כי מאז הפגישה הקודמת התקבלו "מעט מאוד נתוני אינפלציה", בין היתר בשל השבתת הממשל שהובילה לעיכובים ול"חוסר אחידות" באיסוף חלק מהנתונים. הוא הזהיר כי חלק מהנתונים שפורסמו עשויים להיות לא רק תנודתיים, אלא גם "מעוותים". עם זאת, הדגיש כי נתוני דצמבר, שיתפרסמו לפני פגישת ינואר, צפויים לשקף תמונה מלאה יותר שתשפיע מהותית על החלטות הבנק בחודשים הקרובים - פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית