מניות הרכב האירופיות זולות, אבל יש סיכונים: מה צריך לדעת לפני השקעה
תעשיית הרכב האירופית, שמזוהה עם איכות, מסורת וחדשנות, נמצאת כיום בתקופה של שינוי עמוק. כאשר שוק הרכב עובר לכיוון רכבים חשמליים (EV) ותחרות גוברת מצד שחקנים חדשים, יצרני הרכב האירופיים הגדולים, כמו פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס, נדרשים לחשוב מחדש על האסטרטגיות שלהם.
למרות האתגרים הגוברים, מניות החברות הללו נסחרות כיום במחירים נמוכים באופן היסטורי, מה שגורם למשקיעים רבים לראות בהן הזדמנויות השקעה. עם זאת, עם האתגרים המשמעותיים שמחכים מעבר לפינה, נשאלת השאלה אם מניות אלו באמת יצליחו להתאושש ובאילו תנאים.
פולקסווגן: תקווה להמשך לצד אתגרים מבניים
פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD , יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, חוותה ירידה חדה של כ-40% במניה שלה במהלך ששת החודשים האחרונים, מה שמעורר ספקות לגבי עתידה. מנכ"ל החברה, אוליבר בלומה, משך תשומת לב לאחר שדרש קיצוצים דרמטיים, כולל צמצום של 10% בשכר העובדים וסגירה של שלושה מפעלים בגרמניה, מהלך שנוי במחלוקת אך הכרחי לפי דבריו של בלומה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולקסוואגן; קרדיט: אתר החברה
מייקל פילד, אסטרטג מניות באירופה מציין את הפוטנציאל להתאוששות אם פולקסווגן תצליח ליישם את הצעדים להורדת עלויות ולבצע את השינוי המבני בחברה. פילד מעריך כי יש פוטנציאל לעלייה של עד 65% במניה אם הצעדים האלו יתבצעו בהצלחה, והחברה תצליח לחזור לרווחיות לאחר עשורים של קשיים.
עם זאת, לא כולם שותפים לאופטימיות הזו. דניאל שוורץ, ראש מחלקת מחקר רכב אירופאי ב-Stifel Financial, מזהיר כי בעוד שמניות אלו עשויות להיראות זולות על הנייר, העתיד נשאר לא ברור. "אף אחד לא יודע מה יקרה מחר", הוא כותב. התלות של פולקסווגן בשוק הסיני שעד לא מזמן היה מקור הצמיחה הגדול ביותר שלה נמצא בסיכון. נתח השוק של היצרנים האירופים בשוק רכבי היוקרה הסיני צנח מ-90% ל-40% מאז פרוץ מגיפת הקורונה.
מירוץ הרכב החשמלי: עידן חדש של תחרות
אחת מאי-הוודאויות הגדולות ביותר עבור יצרני הרכב האירופיים היא עלייתם של המתחרים הסינים, במיוחד בתחום הרכבים החשמליים. חברות סיניות כמו BYD עקפו את היצרניות האירופיות בהפקת רכבים חשמליים זולים, דבר שמוביל לשינוי במבנה השוק. בכדי להתמודד עם אותם שינויים, האיחוד האירופי הטיל מכסים על רכבים חשמליים סינים, אך ייתכן שצעדים אלו לא יספיקו כדי לעצור את התחרות.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
בנוסף, יצרניות הרכב האירופיות עומדות בפני לחצים רגולטוריים מהאיחוד האירופי בכדי לעמוד בתקני פליטת הפחמן המחמירים שייכנסו לתוקף בשנת 2025. פולקסווגן, לדוגמה, עשויה להתמודד עם קנסות של עד 4 מיליארד אירו אם לא תצליח לעמוד בדרישות. עם זאת, צמצום רגולציה זו עשוי להאיץ את מאמצי פיתוח הרכבים החשמליים האירופיים. לדוגמה, דגמים חדשים של רכבים חשמליים מבית אודי ופולקסווגן צפויים להיות זולים ב-15% כבר משנה הבאה, בזכות פלטפורמת דרייב טריין החדשה.
המעבר לרכב חשמלי
מרצדס-בנץ MERCEDES-BENZ GROUP AG וסטלנטיס STELLANTIS N.V מציגות תמונות שונות של עתיד שוק הרכבים החשמליים. עבור מרצדס, מדובר בהרחבת ההיצע החשמלי תוך שמירה על מיקומה כמותג פרימיום. החברה לא רק מתכננת להשיק דגמים חדשים, אלא גם להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות לשיפור חוויית הלקוח. היא מציבה את המיקוד על רכבים חשמליים שמציעים גם פתרונות טעינה מהירים ושירותים מותאמים אישית, מה שיכול לחזק את נאמנות הלקוחות הקיימים ולהגדיל את ההכנסות ממכירת רכבים חשמליים יוקרתיים בשווקים בהם מותג מרצדס כבר חזק. עם זאת, מרצדס מתמודדת עם עלויות גבוהות יותר במעבר לייצור רכבים חשמליים, שהם לעיתים קרובות יקרים יותר לייצור, וכן עם הצורך להסתגל להתנהגויות צריכה משתנות בשוק הרכב הגלובלי.
מרצדס; קרדיט: אייסטוק
סטלנטיס, שמורכבת ממספר מותגים ביניהם פיאט, פיג'ו ואלפא רומיאו, מתמודדת עם מציאות שונה. החברה ממקדת את המאמצים שלה בשוק הרכב החשמלי בייצור נרחב של רכבים חשמליים במחירים תחרותיים. היצע הרכבים החשמליים של סטלנטיס שואף לכסות קהל רחב יותר, כאשר המיקוד הוא בהשגת נתח שוק גדול יותר, במיוחד בשווקים מתפתחים כמו אמריקה הלטינית. סטלנטיס לא רק משיקה רכבים חשמליים לכל שכבות השוק, אלא גם פועלת להשקיע בחדשנות טכנולוגית, עם דגש על מערכות ניווט וטעינה שמותאמות לדרישות של משתמשי רכבים חשמליים.
יחד עם זאת, הבעיה המרכזית שלה היא שמכפיל הרווח הנמוך שלה, שמצביע על חוסר ודאות מצד המשקיעים, מעורר שאלות לגבי היכולת שלה להסתגל בצורה אפקטיבית לשינויים בשוק הרכב החשמלי. השוק האמריקאי, שבו קיימת תחרות גדולה מצד יצרניות רכב כמו טסלה TESLA INC , צפוי להוות אתגר מרכזי עבור סטלנטיס בשנים הקרובות.
הזדמנות או סיכון?
מניות הרכב האירופיות עשויות להיראות כהזדמנות לאור המחירים הנמוכים שבהם הן נסחרות כיום, אך הן עומדות בפני אתגרים רבים. פולקסווגן, מרצדס-בנץ, ב.מ.וו וסטלנטיס עדיין נהנות ממוניטין חזק, אך השאלה הגדולה היא אם הן יצליחו להתמודד עם המעבר למכוניות חשמליות. הלחצים הרגולטוריים, התחרות הגוברת מסין, והצורך בהשקעות גדולות בטכנולוגיות חדשות, כל אלו מוסיפים למורכבות של מודלים עסקיים אלו.
למשקיעים, מדובר בהזדמנות לקנות מניות של מותגים מבוססים במחירים נמוכים, אך הדרך להתאוששות לא תהיה קלה. יש לקחת בחשבון את האתגרים לטווח הארוך, במיוחד בהקשר לשינוי הגדול בשוק הרכב הגלובלי. כמו תמיד, במצבים של חוסר ודאות, כדאי להיזהר, מה שעשוי להיראות כהזדמנות עלול להסתיר סיכונים גדולים יותר ממה שנראה על פני השטח.
- 2.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 16/11/2024 19:21הגב לתגובה זו
- 1.מחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לח 10/11/2024 08:57הגב לתגובה זומחצית מהרווחים היו בשוק הסיני. הצרכן הסיני עובר לחשמליות סיניות זולות וזונח מותגים גרמניים. הדבר יכול להביא אותן לפשיטת רגל או לצימצום מפעלים ודגמים כדי להקטין הפסדים.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

מייסד אפל והנסיך הארי נגד AI על-אנושי
קואליציה יוצאת דופן של מדענים, פוליטיקאים וסלבריטאים קוראת להקפאה עולמית של פיתוח בינה מלאכותית על-אנושית, בעוד הציבור האמריקאי תומך ברגולציה הדוקה, והמחלוקת בין חדשנות לבטיחות הופכת לשאלה מי באמת שולט בעתיד האנושות
קואליציה בלתי צפויה של דמויות מהעולמות הפוליטיקה, הטכנולוגיה והתרבות מתאחדת כדי לעצור את הפיתוח של בינה מלאכותית על-אנושית. הנסיך הארי ומגן מרקל, דוכס ודוכסית ססקס, חברו לגאופרי הינטון, אבי הבינה המלאכותית והזוכה בפרס נובל, בקריאה להקפאת הפיתוח של מערכות AI שעולות על היכולות האנושיות. העתירה החדשה מציגה חזית רחבה שכוללת גם את סטיב באנון, סטיב ווזניאק מייסד אפל, והכלכלן דרון אצמוגלו.
הקריאה מבקשת איסור גורף על פיתוח של בינה מלאכותית על-אנושית עד שיהיה הסכמה מדעית רחבה שניתן לפתח אותה בצורה בטוחה וניתנת לשליטה. זו לא הפעם הראשונה שמדענים וטכנולוגים מזהירים מפני הסכנות של AI, אבל הפעם הקואליציה רחבה ומגוונת יותר מבעבר. רשימת החתומים כוללת את ריצ'רד ברנסון, סוזן רייס לשעבר יועצת הביטחון הלאומי של אובמה, והמחבר סטיבן פריי.
מקס טגמארק, פרופסור ב-MIT ונשיא המכון לעתיד החיים שארגן את הקריאה, רואה במגוון החתומים סימן מעודד. לדבריו, מה שמאחד את כל האנשים האלה על פני הספקטרום הפוליטי הוא שהם בני אדם ולא מכונות, ולכן אכפת להם שהעתיד יהיה כזה שבו המכונות עובדות בשבילנו ולא להפך. טגמארק שמח לראות שהדאגה מ-AI על-אנושי יוצאת מ"בועת החנונים" ומושכת שמות גדולים מתחומים מחוץ לטכנולוגיה ומדע.
רוב האנשים בארה״ב רוצים רגולציה חזקה
הסקר שפרסם הארגון מראה ש-73% מהאמריקאים רוצים רגולציה חזקה על בינה מלאכותית מתקדמת. הממצאים האלה עולים בקנה אחד עם סקרים אחרים שמראים תמיכה דו-מפלגתית בפיקוח על AI, סקר גאלופ האחרון מצא ש-88% מהדמוקרטים ו-79% מהרפובליקנים תומכים בשמירה על כללים סביב AI למען בטיחות וביטחון. למרות זאת, לא כולם במפלגה הרפובליקנית מסכימים עם הגישה הזאת. דמויות מפתח בממשל טראמפ דוחות רגולציה שהם רואים כמעכבת. דיוויד סאקס, צאר הבינה המלאכותית של הבית הלבן, לא חתם על הקריאה ונחשב לתומך בקידום AI מהיר יותר. בעוד שמנהיגים ימניים כמו באנון ביקורתיים על הסכנות של AI, אחרים בממשל רואים בהצעות הרגולציה מעמסה מיותרת על סקטור מבטיח.
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״
- "מסלול לימודים בלי בינה מלאכותית זה פשע נגד הסטודנטים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טגמארק מנסה לגשר על הפער ואומר שהוא בקשר עם סאקס. לדבריו, הקריאה של המכון לבקרה על בינה מלאכותית על-אנושית תואמת את הרצון לקדם AI, אבל בדרך בטוחה. סאקס רוצה מרכזי נתונים גדולים שיאפשרו מחקר מעולה, אבל טגמארק לא מרגיש שהוא מתלהב מבניית "שליט דיגיטלי" שנאבד עליו שליטה.