מודרנה תחת לחץ: האנליסטים צופים ירידה בהכנסות
חברת התרופות מודרנה MODERNA עומדת בפני אתגרים משמעותיים, כך עולה מדוח חדש של אנליסטים מבית ההשקעות Evercore. האנליסטים הפחיתו את מחיר היעד למניה ב-43%, מ-105 דולר ל-60 דולר בלבד. הורדת התחזית המשמעותית מגיעה על רקע עדכון תחזיות פיננסיות שליליות מצד הנהלת החברה ומגמות מדאיגות בשיעורי ההתחסנות בסתיו הנוכחי.
הירידה החדה במחיר היעד משקפת את המציאות הקשה בה נתקלת מודרנה: מניית החברה צנחה ב-46% מתחילת השנה, כאשר ב-3 החודשים האחרונים בלבד נרשמה ירידה של 56%. למרות ההפחתה הדרמטית במחיר היעד, האנליסטים שומרים על המלצת "תשואת שוק" למניה.
נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצביעים על מגמה מטרידה: בעוד שההתחסנות נגד הקורונה החלה מוקדם יותר ברבעון השלישי בהשוואה לשנה שעברה, שיא ההתחסנות ברבעון הרביעי צפוי להיות נמוך משמעותית מזה שנרשם ב-2023.
מודרנה, בדומה לחברות תרופות אחרות, מפתחת חיסון משולב לקורונה ושפעת, לצד חיסון שפעת עצמאי. אולם, האנליסטים הורידו את תחזיות ההכנסות מוצרים אלה, בציינם כי מוצרים מבוססי mRNA מציגים תגובות דלקתיות גבוהות יותר - כולל אדמומיות, נפיחות, חום וכאבי ראש - בהשוואה לחלופות הקיימות.
- מודרנה מתקרבת לאישור: חיסון השפעת שלה יעיל יותר מהקיים בשוק
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיסוני ה-RSV
בשוק חיסוני RSV (נגיף סינציאלי נשימתי), המצב אף מורכב יותר. שיעורי ההתחסנות נמוכים משמעותית מהשנה שעברה, ככל הנראה בשל המלצות מחמירות יותר של הוועדה המייעצת לנוהלי חיסון. מגמה זו משפיעה לא רק על מודרנה, אלא גם על המתחרות GSK ופייזר.
החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה לרבעון השלישי ב-7 בנובמבר. על פי תחזיות האנליסטים, ההכנסות צפויות להסתכם ב-1.24 מיליארד דולר, כשהחלק הארי מגיע מחיסוני קוביד-19.
נקודת אור אפשרית עבור מודרנה היא הניסוי המתקדם שהיא מנהלת בחיסון נגד ציטומגלווירוס (CMV). זהו אחד הנגיפים הנפוצים בעולם, הגורם לתסמינים דמויי הצטננות ועלול להיות מסוכן לתינוקות ולאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, גם בחזית זו קיימים חששות בקרב המשקיעים. הדאגות העיקריות נוגעות למשך היעילות של החיסון, היקף אוכלוסיית היעד, המודעות הציבורית למחלה ונכונות הציבור להתחסן.
צומת הדרכים של מודרנה
האנליסטים מציינים כי תוצאות חיוביות מהניסויים בחיסון ה-CMV עשויות לתמוך במניה, אך נראה כי השוק מעדיף להמתין לנתונים מוצקים לפני שינוי הערכה. מודרנה נמצאת בצומת דרכים משמעותי, כאשר היא מנסה לגוון את פורטפוליו המוצרים שלה מעבר לחיסוני הקורונה ו-RSV. הצלחת המאמצים הללו תהיה קריטית לעתיד החברה.
ההערכה הזהירה של האנליסטים משקפת את האתגרים המורכבים העומדים בפני החברה: מחד, הצורך לפתח מוצרים חדשים ולהתרחב לשווקים נוספים, ומאידך, ההתמודדות עם ירידה בביקוש למוצרים הקיימים ותחרות גוברת בשוק החיסונים.
בטווח הקצר, נראה כי מודרנה תידרש להוכיח למשקיעים כי ביכולתה לפתח מקורות הכנסה חדשים ויציבים, מעבר להסתמכות על חיסוני הקורונה שהיוו את מנוע הצמיחה העיקרי שלה בשנים האחרונות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
