הדעות חלוקות - האם זה הזמן למכור מניות אפל?
מניית ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE תקועה. מתחילת השנה נותרה המנייה סטטית במחיר של 183 דולר, ובשנה האחרונה כולה עלתה ב-6% בלבד - זאת לעומת זינוק של כמעט פי ארבעה ב-5 השנים האחרונות.
תאגיד ההשקעות ברקשייר האת'וויי, שבשליטתו של איל ההון וורן באפט, פרסם לפני כשבועיים את דוחותיו בהם התברר כי במהלך הרבעון הראשון של 2024 הוא המשיך לצמצם את החזקותיו באפל. ברקשייר דיווחה כי ההשקעה שלה באפל הייתה שווה 135.4 מיליארד דולר, מה שמסמל ירידה של כ-13%. עם זאת, אפל עדיין הייתה האחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר בסוף הרבעון.
זה היה הרבעון השני ברציפות שברקשייר מפחיתה את החזקותיה ביצרנית האייפון. היא מכרה כ-10 מיליון מניות של אפל (רק 1% מהנתח העצום שלה) ברבעון הרביעי של 2023. באפט כשלעצמו טען שהמכירה הייתה מטעמי מס בעקבות רווחים גבוהים. הוא גם רמז שהמכירה עשויה להיות קשורה לכך שהוא רוצה להימנע מחיוב מס גבוה יותר בהמשך הדרך, כדי לממן את הגירעון התקציבי הגובר בארה"ב.
באפט הפך למעריץ גדול של אפל לאחר שאחד ממנהלי ההשקעות שלו שכנע אותו לרכוש את המניה לפני שנים. באפט אפילו כינה את ענקית הטכנולוגיה העסק השני בחשיבותו אחרי אשכול הביטוחים של ברקשייר. עם זאת, רבים העלו השערות כי אייקון ההשקעות בן ה-93 הפחית את המניות המועדפות עליו בגלל חששות להערכת שווי. אבל באפט בפגישה המשיך לשבח את אפל, ואמר כי "סביר ביותר" שאפל תישאר האחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר בסוף 2024.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, לא מעט אנליסטים עדיין רואים באפל כמי שעתידה עוד לפניה. הם תולים את טענותיהם בכך שלאפל אין באמת מתחרות אמיתיות בשוק היות שהטכנולוגיה שלה ייחודית רק אליה. החברה מפתחת ומייצרת מוצרים חדשים כדי להרחיב את ההיצע שלה, ובמובן מסוים הקושי היחיד שהיא מתמודדת איתו זה הייצור בסין. היעדר יציבות בסין והימשכות הסגרים של מגפת הקורונה שיבשו מאוד את האספקה של החברה, מה שגרם לה לחפש אפשרויות ייצור אחרות כמו הודו - שהכלכלה שלה צומחת במהירות ומהווה כר השקעות כשלעצמה.
אם לא די בכך, אפל הודיעה רק לאחרונה היא גם היא רוצה להינות מנפלאות הבינה המלאכותית (AI) כשחשפה השבוע את מערך האייפד פרו האחרון שלה, עם שבב ה-M4 החדש של החברה. מצד אחד זה נראה כאילו אפל החליטה לנפח את החזה שלה בתחרות סביב ה-AI, אבל זה גם מראה שאנחנו נכנסים לעידן חדש של שיווק מחשבים המתמקדים בהבטחה של יישומי בינה מלאכותית.
עדיין מוקדם להגיד מה תהיה ההשפעה של הבינה המלאכותית על אפל אבל מה שבטוח שזה הולך להיות מעניין, לא רק עבור החברה, אלא עבור כל העוסקות ביישומי ה-AI. ולמרות זאת, נראה שהאמירה של באפט כי הוא מאמין שאפל עדיין תהיה ההחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר השנה ממחישה כי הוא עדיין מאמין בה ובפוטנציאל שלה.
- 1.ת"אביבית 13/05/2024 16:50הגב לתגובה זובאפט מכר מניות לאחר שהשיא בהם ריווח ניכר. בין המכירה לבין הרווח נותר לו אותו סכום כולל בשווי האחזקה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
