טסלה עם מבצעים על מודל Y - המשקיעים לא מרוצים
מה שטוב לרוכשי מכוניות טסלה TESLA INC לא בטוח טוב לבעלי המניות של החברה. האתר האמריקאי של טסלה מציע כעת הנחות של כמעט 3,000 דולר עבור כמה מהגרסאות של מודל Y. כעת מודל Y בעלת טווח נסיעה ארוך שנמכרה במחיר של 56,490 דולר, נמכרת עבור 53,670 דולר. מנית החברה נסחרת בירידות שערים של עד 4%.
ההשפעת הורדות המחירים
קיצוץ המחירים והנחות על רכבים חשמליים בעקבות האטה בביקוש היו נושאים מרכזיים בשנת 2023. גרסאות מסוימת של מודל Y זולות ב-17 אלף דולר לעומת 2022. המחירים הנמוכים יותר פגעו בשולי הרווח של טסלה. שולי הרווח התפעולי לרבעון השלישי של 2023 עמדו על מתחת ל-8%, ירידה מ-17% לפני שנה, כאשר המחיר הממוצע לרכב ירד בכ-10,000 דולר ל-44,000 דולר. עם זאת, הורדת המחירים כן תרמה לנפחי המכירות. טסלה מסרה כ-1.3 מיליון יחידות בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת כ-900 אלף באותה התקופה אשתקד.
למשקיעי טסלה הייתה סיבה לקוות שהפחתות המחירים הופסקו. לאחרונה המחירים של כמה גרסאות מודל Y עלו ב-500 דולר. המבצעים האחרונים לא מבטלים לחלוטין את התקווה הזו. הנחות הן לא בדיוק הורדת מחירים. סוחרי רכב מאז ומתמיד השתמשו במבצעים כדי לעודד מכירות ולהיפטר ממלאי וטסלה היא גם סוחרת רכב בנוסף להיותה יצרנית.
יתרה מכך, מחיר העסקה הממוצע לרכב טסלה בארה"ב, כולל כל המבצעים, נמצא בעלייה שוב. מחירי העסקאות הממוצעים עלו באוקטובר ב-5% לעומת חודש ספטמבר. זוהי העלייה הראשונה מחודש לחודש בשנת 2023. באוקטובר, התמריצים הכוללים בתעשייה הסתכמו בכ-5% ממחיר הרכישה, עלייה משנה לשנה, אך עדיין נמוך מהסטנדרט ההיסטורי. המחיר הממוצע לרכב חדש באותו החודש עמד על כ-48,000 דולר, ירידה קלה משנה לשנה. ירידת מחירים והנחות גדולות יותר משקפים את ההשפעה של עליית הריבית, המשפיעה על התשלומים החודשיים.
מכירות הרכבים החשמליים
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המשקיעים תוהים: לאן הולך אילון מאסק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי ספקית נתוני הרכבים Cox, סך המכירות של כלי רכב חשמליים הפועלים על סוללה בלבד (BEV) ברבעון השלישי, הגיע ל-313,086 יחידות, שיא חדש ועלייה מ-295,255 ברבעון השני ו-205,682 ברבעון השלישי של 2022. בשנה כולה עד כה נמכרו בארה"ב כ-867 אלף רכבי BEV, עלייה של כמעט 50% בהשוואה לתקופה התואמת אשתקד. עוד נתון מעניין, רכבי ה-BEV היוו כ-8.3% בכלל המכירות של כלי רכב קלים, עוד שיא עבור ארה"ב.
למרות החדשות הטובות עבור שוק הרכבים החשמליים כולו, אצל טסלה המצב שונה. החברה מסרה 156,621 רכבים ברבעון השלישי, ירידה מ-175,262 ברבעון השני ועלייה מ-131,024 ברבעון השלישי של 2022. המשמעות היא שנתח השוק של טסלה ברבעון השלישי היה 50%, ירידה מ-59% ברבעון השני ומ-64% ברבעון השלישי אשתקד. בשנה כולה, טסלה סיפקה עד כה 494,000 רכבים בארה"ב, עלייה של 26% משנה לשנה. נתח השוק שלה עומד על כ-57%, ירידה לעומת 67% לפני כשנה.
כנראה שהמשקיעים מודעים לכך שטסלה לא באמת יכולה לשמור על נתח של 60% לנצח. יש מגוון רחב של רכבים חשמליים כיום, שנותן לקונים את היכולת לבחור. ברבעון השלישי של 2023, שבעה מותגים שונים מכרו יותר מ-10,000 יחידות, לא כולל טסלה. לפני כשנה רק שני מותגים הצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים. ברבעון. BMW, Chevy, יונדאי, פורד, מרצדס, ריביאן ופולסווגן הן החברות שהצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים השנה. ב-2022 רק פורד ו-Chevy הצטרפו לטסלה במועדון ה-10,000.
- כסף קטן: באפט עשוי להפסיד יותר מ-3 מיליארד דולר השנה
- אמזון מתכננת כיסוי אינטרנט לווייני עולמי עד 2028
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
דוחות טסלה
בדוחותיה האחרונים לרבעון השלישי טסלה אכזבה ורשמה רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. החברה מודיעה כי מסירות הסייברטראק יחלו מאוחר יותר השנה, כשעל פי הערכות מדובר כבר בחודש הבא וכי מפעל ג'יגה טקסס מסוגל לייצר כ-125 אלף יחידות בשנה. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.
"היעדים העיקריים שלנו נותרו ללא שינוי ברבעון השלישי של 2023: הפחתת העלות לכל רכב, יצירת תזרים מזומנים חופשי תוך מיקסום נפחי האספקה והמשך השקעה בבינה מלאכותית ובפרוייקטי צמיחה אחרים", אמרה החברה. "העלות לכל רכב ירדה ל-37,500 דולר ברבעון השלישי, בעוד עלות הייצור במפעלים החדשים שלנו נותרה גבוהה מהמפעלים שהיו קיימים. יישמנו שדרוגים שהיו נחוצים על מנת לאפשר הוזלות נוספות בעלות ליחידה ואנחנו ממשיכים להאמין כי על מנת להנהיג את התעשיה צריך להוביל בעלויות".
- 1.פטריוט 23/11/2023 21:03הגב לתגובה זוגם אם ירד ל1 דולר לא לקנות אנטישמי

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי
הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.
המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.
פיץ' הורידה דירוג
חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.
הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות החדשות
התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים
נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.
הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע
דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.
פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.
הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.
- טראמפ נגד הניו יורק טיימס: תביעה של 15 מיליארד דולר בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.