פדקס
צילום: יח"צ

המשקיעים מרוצים: פדקס מחליפה את סמנכ"ל הכספים והעובדים אצל המתחרה לקראת שביתה

מנכ"ל חברת אטלס לשעבר ימונה לתפקיד סמנכ"ל הכספים החדש של החברה. החדשות המשיכו להשתפר כשארגון העובדים ב-UPS הודיע על שביתה 
אדיר בן עמי | (1)

מניית ענקית המשלוחים האמריקאית פדקס FEDEX עולה ב-3% בעקבות מינוי ג'ון דיטריך לתפקיד סמנכ"ל הכספים של החברה במקומו של מייקל לנץ. המינוי יכנס לתוקף החל מה-1 באוגוסט.

דיטריך שימש כמנכ"ל חברת אטלס משנת 2020 כשמחיר המניה של החברה עמד על פחות מ-20 דולר, השנה נמכרה אטלס לקרן פרייבט אקוויטי תמורת 102 דולר למניה. "אני נרגש להצטרף לפדקס כדי לעזור ולקדם יוזמות ארגוניות חשובות כדוגמת DRIVE", אמר דיטריך. "יחד, נספק את ההזדמנות האדירה שיש לפדקס על מנת להגדיל את שולי הרווח ולשפר את התשואות". תוכנית DRIVE היא תכנית החברה לביצוע שינויים ארוכי טווח בשירותי המשלוחים שלה, במטרה לייעל את השירות ולאפשר לחברה להישאר תחרותית לאורך זמן.

קיימת סיבה נוספת כנראה לעליות במניית פדקס, חברת UPS נמצאת במשא ומתן על חוזה עבודה חדש מול ארגון העובדים Teamsters, השיחות קרסו לאחרונה ושביתת העובדים צפויה להתחיל ב-1 באוגוסט. לפי הערכות בשוק, השביתה ב-UPS צפויה לגרום לעסקים לעבור לעבוד עם פדקס, היות וכוח העבודה של פדקס הוא ברובו לא חבר בארגון עובדים כלשהו, מה שאומר שהסבירות לשביתה היא יותר נמוכה.

בדוחותיה האחרונים רשמה פדקס רווח למניה של 4.94 דולר על הכנסות של 21.9 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 4.85 דולר על הכנסות של 22.5 מיליארד דולר. מדובר בירידה של 10.2% בהכנסות ושל 28% ברווח למניה לעומת השנה שעברה, אך התחזית המאכזבת הייתה הסיפור העיקרי. התוצאות לרבעון הושפעו רבות מחולשה מתמשכת בביקושים ומהאינפלציה, למרות שהחברה הצליחה קצת למתן את ההשפעה על ידי קיצוץ בהוצאות ושיפור ברווחים על החבילות בארצות הברית.

בתחזית החברה לשנה כולה, פדקס צופה רווח למניה של בין 16.5 דולר ל-18.5 דולר ואמרה כי היא צופה חוסר וודאות כלכלי בהמשך. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 18.3 דולר. למרות זאת, נראה שקיימים דברים חיוביים בדוחות החברה, אנליסט סיטי כריסטיאן וות'רבי מ-Citi רשם כי "פדקס בדרך להשיג את יעד ההוצאות שלה ואנחנו בטוחים בשינוי המבני שעוברת החברה".  אנליסט אחר הוסיף ואמר "שילוב רחב יותר של שירותי האקספרס והקרקע של החברה, ההתמקדות בקיצוץ עלויות בכמה תחומים בנוסף למעקב צמוד אחר הקצאת ההון שלה מכינים את יכולת החברה להגדיל את התשואות לציבור המשקיעים".

"התחזית לשנת 2024 היא נקודת פתיחה סבירה בהתחשב באתגרים" כתב אנליסט ג'יי פי מורגן בריאן אוסנבק. "המשקיעים ממתינים לכך שנפחי העסקאות יחזרו בכדי לחזור בכל הכוח".  כמות העסקאות בשירותי הקרקע (משלוחים של חבילות קטנות) והאקספרס (משלוחים מהירים) של החברה ירדו באחוז דו ספרתי לעומת השנה שעברה. כ-58% מהאנליסטים שמסקרים את החברה נתנו המלצת "קניה" למניית פדקס כשמחיר היעד הממוצע עומד על 262 דולר. פדקס נסחרת לפי שווי של 57 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-31% מתחילת השנה וב-1% בשנה האחרונה כולה.

בפברואר האחרון הודיעה החברה כי היא מקצצת יותר מ-10% מהמנהלים והדירקטורים שלה. הצעד הגיע על רקע התקררות הביקוש הצרכני והחברה פעלה כדי לצמצם עלויות.

"למרבה הצער, זו הייתה פעולה הכרחית כדי להפוך לארגון יעיל וזריז יותר. זו האחריות שלי להסתכל בביקורתיות על החברה ולקבוע היכן אנחנו יכולים להיות חזקים יותר על ידי התאמה טובה יותר של גודל המערכת שלנו עם דרישת הלקוחות", אמר מנכ"ל החברה ראג' סוברמניאם .הפיטורים הגיעו כאשר מומנטום המשלוחים הואט לאחר תנופת המסחר המקוון בזמן מגיפת הקורונה. החברה העלתה את תעריפי המשלוחים אז ב-6.9% בדצמבר כצעד נוסף לקיזוז ההאטה של הצרכנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 19/07/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    מאחוריה,כשדשא היה מנהל הכספים של טבע והוחלף זה באמת עזר? החלפת מנהל כספים לא פותרת בעיות,אלא יוצרת בעיות חדשות
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.