ביג בן אנגליה בריטניה
צילום: Pixabay

ממשלת בריטניה מורידה מסים - הליש"ט נופלת ותשואות האג"ח מזנקות

הליש"ט נמצאת בשפל מאז 1985 ונסחרת תמורת 1.084 דולר; הממשלה הבריטית מגדירה את צעדיה ככאלו המבשרים על עידן חדש עבור הצמיחה במדינה
דור עצמון | (4)

ממשלת בריטניה הטריה הוקמה רק לפני שבועיים ומיד נכנסה לאירועי מותה של המלכה. כעת, ובתום ימי האבל והלוויה, מתפנה הממשלה החדשה לעסוק בענייני השעה ונראה כי אחד הצעדים הראשונים שלה הוא תכנית כלכלית חריגה בהיקפה במטרה להגביר את הצמיחה במשק שמתמודד עם אינפלציה גבוהה.

התכנית הכלכלית החדשה של הממשלה הבריטית כוללת כוללת בתוכה הן הפחתת מסים והן תמריצי השקעות לעסקים, כל זאת כאמור בעבור להגביר את הצמיחה במדינה, במה שמגדירה הממשלה כצעדים המבשרים עידן חדש עבור בריטניה.

כתוצאה מצעדים אלו, ירדה אתמול הליש"ט ב-3.5% לרמה של 1.084 דולר - מדובר בצניחה החדה ביותר של המטבע אל מול הדולר מאז שנת 1985 אז ליש"ט אחת נסחר תמורת 1.042 דולר.

במקביל, גם אגרות החוב של בריטניה מושפעות מכניסת התכנית הכלכלית החדשה לתוקף. כך, למשל, התשואות על אג"ח ממשלתיות של בריטניה לשנתיים הגיעו לרמתן הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2007, והתשואות ל-10 שנים הגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2010 כאשר היא עומדת כעת על 3.84%.

ביום חמישי האחרון העלה הבנק המרכזי בבריטניה (ה-BOE) את הריבית ב-0.5% נוסף כך שהיא עומדת כעת על 2.25%. מדובר בהעלאת הריבית השביעית במספר של הבנק המרכזי הבריטי כאשר הראשונה הייתה כבר בדצמבר 2021. הבנק המרכזי הבריטי הוא מהראשונים לנקוט בהעלאות ריבית כמרכיב הלחימה המרכזי כנגד האינפלציה במשק. שכניהם בבנק המרכזי האירופאי (ה-ECB) גילו אדישות רבה בכל הקשור להעלאות הריבית ונמנעו מכך זמן רב עד שבחודש יולי האחרון העלו לראשונה את הריבית מ-0 ל-0.5%. כיום הריבית בגוש האירו עומדת על כ-1.25%.

גם שוקי המניות בבריטניה ירדו כאשר מדד הפוטסי 100 FTSE 100 0.49% הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז חודש מרץ. ג'יין פולי, אסטרטגית מט"ח בכירה בבנק ההולנדי Rabobank, אמרה שהשוק נראה סקפטי לגבי יעד הצמיחה של הממשלה העומד על 2.5%. "המשמעות הברורה היא ששיעורי ה-BOE צפויים להיות גבוהים יותר למשך זמן רב יותר. בעוד שההיסטוריה מלמדת כי ריביות גבוהות יותר לטווח קצר צריכות לתמוך במטבע, הליש"ט הוכיחה מאז האביב שזה לא תמיד המקרה", אמרה.

האירו ירד גם הוא מול הדולר אמש ב-1.5% ביום ל-97 סנט. הדולר לעומתו מתחזק באחרונה בעיקר בזכות העלאות הריבית של הפדרל ריזרב שמושכות את המשקיעים לרכוש את המטבע בשל התשואות עליו.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חנניה 24/09/2022 22:57
    הגב לתגובה זו
    עושה רושם שמחירי הנכסים יורדים בכל העולם באופן ניכר, יחד עם העלאות הריבית, המסקנה אחת קריסה במחירי הדיור היקר בישראל עקב מימושים מחוייבים של משקיעי חוץ שירצו לממש על מנת לנצל רמת מחירים נוחה ברוב סוגי הנכסים בפרט נדלן ואגח!!!.
  • the big short (ל"ת)
    מייק ברי 26/09/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זולינס רון 24/09/2022 20:42
    הגב לתגובה זו
    לא בוטח בשקלון שקרון
  • 1.
    לילי 24/09/2022 16:26
    הגב לתגובה זו
    כאשר יש 9% אינפלציה לא מורידים מסים .אלה מעלים ריבית , מצמצמים הוצאות ממשלה .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.