ביג בן אנגליה בריטניה
צילום: Pixabay

הבנק המרכזי בבריטניה מעלה את הריבית ב-0.5% נוסף ל-2.25%

שליש מחברי הועדה של הבנק המרכזי הבריטי שבחנו את העלאת הריבית ביקשו להעלות את הריבית המרכזית אף יותר - 0.75%
דור עצמון |

הבנק המרכזי בבריטניה (ה-BOE) העלה היום את הריבית ב-0.5% נוסף כך שהיא עומדת כעת על 2.25%. מדובר בהעלאת הריבית השביעית במספר של הבנק המרכזי הבריטי כאשר הראשונה הייתה כבר בדצמבר 2021.

מדובר בצעד צפוי של הבנק המרכזי הבריטי לאור נתוני האינפלציה הגבוהים במיוחד שעמדו בחודש אוגוסט על כ-9.9%. למרות זאת מדובר בנתון מעט טוב יותר מחודש יולי שקדם לו עת עמדה הריבית על 10.1%. יודגש כי שליש מחברי הועדה של הבנק המרכזי הבריטי שבחנו את העלאת הריבית ביקשו להעלות את הריבית המרכזית אף יותר - 0.75%.

הבנק המרכזי הבריטי הוא מהראשונים לנקוט בהעלאות ריבית כמרכיב הלחימה המרכזי כנגד האינפלציה הגואה במשק. שכניהם בבנק המרכזי האירופאי (ה-ECB) גילו אדישות רבה בכל הקשור להעלאות הריבית ונמנעו מכך זמן רב עד שבחודש יולי האחרון העלו לראשונה את הריבית מ-0 ל-0.5%. כיום הריבית בגוש האירו עומדת על כ-1.25%.

הפד' האמריקאי שהחל בהעלות הריבית בחודש מרץ לפני כחצי שנה, נוקט בגישה ניצית יותר עם סדרת העלאות גבוהות כאשר האחרונה שבהם הייתה אתמול. הריבית בארה"ב עלתה אמש בכ-0.75% נוספים לכדי 3.25% כאשר כל 12 חברי הועדה המוניטארית הצביעו בעד העלאה בשיעור הזה. הפד' גם מקפיץ את תחזית הריבית שהוא צופה בחודש דצמבר ל-4.4%, לעומת 3.4% בתחזית הקודמת, כלומר עליה של אחוז שלם בתחזית. הריבית הצפויה לשנה הבאה עולה מ-3.8% ל-4.6%.

גם הבנק המרכזי של שוויץ בדומה לפדרל ריזרב העלה את הריבית ב-0.75%, וכעת היא עומדת על 0.5%. העלאת הריבית בשיעור של 0.75%, מגיעה לאחר שביוני האחרון שוויץ העלתה את הריבית ב-0.5%, ממינוס של 0.75%, הריבית שהייתה בשוויץ מאז 2015, אל מינוס של 0.25%, עדיין ריבית שלילית, אך כעת כאמור, זה נגמר. האינפלציה בשוויץ נמצאת כיום בקצב הגבוה ביותר מזה 3 עשורים, כשבחודש שעבר היא עמדה על 3.5%.

בדומה לשוויץ, גם דנמרק סיימה את עידן הריבית השלילית שנמשך כמעט עשור כאשר הבנק המרכזי בדנמרק העלה את הריבית ב-0.75% ל-0.65% (הריבית הייתה מינוס 0.1%). בנוסף, הבנק המרכזי של שבדיה העלה את הריבית שלו ל-1.75%, העלאת ריבית חדה וחסרת תקדים של 1% שלם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?