חברת ציווי
צילום: Photo by Joyful on Unsplash

צ'יווי: ההכנסות עלו, החברה עברה לרווחיות - אך השווי מנופח

ענקית האי קומרס נסחרת במכפיל של מעל ל-200 על הרווח כאשר לא בטוח שקצב הצמיחה ימשיך גם לאחר הקורונה, וגם - איפה מסתתר נכס חבוי במאזן החברה?
גלעד מנדל |
נושאים בכתבה בעלי חיים

חברת האיקומרס CHEWY INC פרסמה על תוצאות חיוביות לרבעון הראשון של שנת 2021, ההכנסות הסתכמו לסך של 2.14 מיליארד דולר - מעט מעל להכנסות של 2.12 מיליארד דולר שהעריכו האנליסטים. השורה התחתונה היא החלק העיקרי שהכה את תחזיות האנליסטים כאשר החברה הציגה רווח של 9 סנט למניה כאשר הנאליסטים ציפו שהחברה תציג הפסד של 3 סנט למניה.

חברת צ'יווי עוסקת בסגמנט ספציפי מאוד של עולם  האיקומרס - מכירות אוכל ומוצרים נלווים לבעלי חיים. החברה היא חברת איקומרס "על מלאה" כלומר היא אינה מחזיקה בכללי מפעלים משלה אלא קונה מצדדי ג' והיא פועלת רק באונליין.

 סגמנט מכירת האוכל  לבעלי חיים נחשב לאהוב מאוד על העוסקים בענף האיקומס בגלל שמטבע הדברים הלקוחות שמבצעים את ההזמנות מבצעים את ההזמנות באופן חוזר ונשנה כל תקופת זמן קבועה ולא מדובר במוצרים חד פעמיים. חוץ מזה, "הנאמנות" בענף נחשבת ליחסית גבוה שכן כאשר מדובר באוכל לבעלי החיים רבים מעדיפים לקנות מאתרים מוכרים או לפחות מאתרים שהם רכשו מהם כבר את האוכל.

צ'יווי נחשבת למובילה בתחומה והיא נסחרת לפי שווי שוק של לא פחות מ-32 מיליארד דולר. אם לוקחים את הרווח של הרבעון ומכפילים אותו ב-4 מקבלים שהחברה נסחרת במכפיל רווח הזוי של לא פחות מ-200 על הרווח של החברה. זאת לחברה בלי הון עצמי גדול באופן מיוחד, שחוץ מזה חלק ניכר מהצמיחה והמעבר לרווחיות שלה נובע מהקורונה. אנשים היו יותר בבית אז קנו יותר באונליין ובפחות בחנויות וגם היו יותר עם החיות שלהם - אז קנו להן עוד דברים.

המכפיל הגבוה נובע ככל הנראה מאמוציות רגשיות של השוק סביב הפעילות של החברה, הצמיחה של החברה (שלא בטוח תחזיק מים) וסביבת הריבית הנמוכה שיש כיום. אבל שלושת הדברים הללו, במיוחד שני הראשונים - לא בטוח שימשיכו להיות כך גם בשנים הקרובות.

החברה רשמה רווח לפני מס ברבעון של כ-38.7 מיליון דולר - החברה לא רשמה הוצאות או הכנסות מס ועל כן הרווח לפני מס של החברה הוא גם הרווח הנקי שלה. הסיבה שהחברה לא רשמה הוצאות או הכנסות מיסים לכאורה הייתה מתמיהה אם היה מדובר פה בחברה ישראלית - שכן החברה עד כה הייתה הפסדית, שרפה הרבה כסף ולא הייתה קרובה עדיין לרווח ואם היא פתאום עוברת לרווח אז היא אמורה לרשום הכנסות מס ונכסי מיסים נדחים שכן היא לכאורה צפויה לנצל לצורכי מס את הפסדי העבר שלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.