רכבים במגרש
צילום: istock

פולקסווגן מהמרת בגדול על שוק הרכבים החשמליים

ענקית הרכב הגרמנית השיקה ייצור של הרכב ID.3 החשמלי בנוכחותה של הקאנצלרית מרקל. הצפי שהרכב יגיע לשווקים בקיץ 2020. "נהפוך את הניידות הירוקה לנגישה למיליונים", אמר מנכ"ל החברה דייס 
ארז ליבנה | (3)

קבוצת פולקסווגן נכנסה רשמית לתחום הרכב החשמלי, כשהשיקה היום את קו הייצור של ID.3, רכב חשמלי פרי פיתוחה ושהיא מקווה שיהפוך אותה למובילה בתחום הרכבים החשמליים להמונים. הרכב, שצפוי להגיע לשווקים בקיץ הבא, יעלה כ-30,000 אירו וצפוי לצאת במקביל לכלל השוק האירופאי. 

החשיבות שנותנים בפולקסווגן ל-ID.3 ניכר היטב בהשקה, שנערכה במפעלי החברה בזוויקאו (Zwickau), במעמד מנכ"ל החברה הרברט דייס וקאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "הרכב החדש יכניס שינויים משמעותיים לתחום הרכבים החשמליים", אמר דייס. "זה יהפוך את ההתניידות הנקייה והירוקה נגישה למיליוני בני אדם".

המפעל בזוויקאו עובר כרגע מהפכה, מייצור של רכבי דלק מזהמים, לייצור של רכבים חשמליים שידידותיים יותר לסביבה. החברה משקיעה למעל ממיליארד אירו כדי לבצע את ההסבה, כשב-2021 צופים בחברה שהמפעל יוכל לייצר מעל 300,000 רכבים בשנה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיים טל 06/11/2019 13:10
    הגב לתגובה זו
    הראשון שיקנה רכב חשמלי VW.
  • 2.
    א.א. 05/11/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להזכיר יצרני רכבים חשמליים זניחים כמו וולוו ויונדאי - ולא להזכיר את החברה שמייצרת הכי הרבה רכבים חשמליים במערב -- טסלה? (צפי ל-360,000 רכבים ב-2019, מעל חצי מליון ב-2020, ומי יודע כמה אח"כ)
  • 1.
    כה-לחי. שבחים לפולקסווגן . (ל"ת)
    אזרחית 05/11/2019 10:33
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.

              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

בואינג
צילום: טוויטר

בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X

ענקית התעופה האמריקאית דיווחה על הפסד רבעוני של 7.14 דולר למניה למרות עלייה של 30% בהכנסות ל-23.3 מיליארד דולר; ההפסדים נובעים מחיוב חריג של 4.9 מיליארד דולר בתוכנית המטוס 777X, שתתעכב עד 2027

רן קידר |
נושאים בכתבה בואינג

חברת בואינג The Boeing Co -3.36%   פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025, והציגה הפסד של 7.14 דולר למניה על רקע עיכובים חוזרים והפסדים בתוכנית הדגל של המטוס רחב-הגוף 777X. הכנסות הסתכמו ב-23.3 מיליארד דולר ופספסו את התחזיות, שעמדו על 22.6 מיליארד דולר. למרות הנתונים החלשים, מניית בואינג עלתה קלות במהלך המסחר המוקדם, אם כי תיקנה לירידות לאחר מכן. הסיבה לעלייה היתה התמקדמות המשקיעים בעלייה בהיקף המסירות ובהתייצבות בייצור מטוסי הנוסעים המסחריים.

על פי החברה, ההפסדים הושפעו בעיקר מחיוב חד פעמי של 4.9 מיליארד דולר הקשור לתוכנית ה-777X, שגם הוא היה גבוה מתחזיות האנליסטים. המטוס, שההכרזה הרשמית עליו הגיע כבר ב-2013, סובל מסדרה ארוכה של עיכובים בתהליך האישור הרגולטורי, שעלולים לדחות את מועד המסירות המסחריות שלו לשנת 2027.

עלייה חדה בהכנסות אך גם בהפסדים

ההכנסות של בואינג עלו בכ-30% בהשוואה לשנה שעברה, בזכות גידול ניכר במסירות המטוסים. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, סיפקה החברה 440 מטוסים מסחריים וקיבלה 821 הזמנות חדשות. ברבעון השלישי לבדו נמסרו 160 מטוסים, לעומת 116 בתקופה המקבילה ב-2024. עם זאת, הרווחיות נפגעה משורה של גורמים: עלויות נוספות הקשורות לפיתוח ה-777X, ירידה בתשלומי מקדמה מלקוחות עקב דחיית המסירות, והמשך פיקוח הדוק מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA) בעקבות פרשת 737 MAX. בואינג ציינה בהודעתה כי ייצור מטוסי ה-737 MAX התייצב בקצב של 38 יחידות בחודש, ובאוקטובר סיכמה עם ה-FAA על העלאת הקצב ל-42 מטוסים בחודש. צבר ההזמנות הכולל של החברה צמח ל-636 מיליארד דולר, וכולל יותר מ־5,900 מטוסים מסחריים. רק לפני כחודש, לאחר פגישת טראמפ וארדואן, הודיעה טורקיש איירליינס כי חתמה על עסקת ענק לרכישת 225 מטוסים מבואינג

עיכובים שממשיכים לעלות ביוקר

תוכנית ה-777X, שטיסת הבכורה שלה התקיימה ב-2020, נחשבת לפרויקט היוקרתי של בואינג בעשור האחרון, אך גם לאחד היקרים והמאתגרים ביותר. המטוס, המסוגל לשאת מעל 400 נוסעים, נועד להתחרות ישירות בדגם A350 של איירבוס. מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, הזהיר כבר בחודש ספטמבר כי תהליך האישור “נמשך יותר מהצפוי” וגורם לעלויות נוספות. לפי ההערכות, החברה ספגה הפסדים מצטברים של למעלה מ-10 מיליארד דולר במהלך שנות הפיתוח האחרונות. “העיכוב מביא לעלויות נוספות ולחוסר בתשלומי לקוחות לפני המסירה,” כתב האנליסט רוב סטאלרד מחברת Vertical Research . “לכן גובה החיוב הנוכחי, שנע בין 2.5 ל-4 מיליארד דולר, אינו מפתיע את השוק.”

למרות ההפסדים, המניה נותרה יציבה ואף רשמה עלייה קלה. מתחילת השנה עלתה מניית בואינג בכ־25%, לעומת עליות של 15% במדד S&P500 ו־11% במדד הדאו ג'ונס. המשקיעים רואים בסימנים לשיפור תפעולי ובגידול בהכנסות עדות להתאוששות מתמשכת, גם אם הדרך לרווחיות עוד ארוכה. בואינג מציינת כי תמשיך להשקיע בשיפור איכות הייצור, בתיאום עם הרגולטורים ובתמיכה בלקוחותיה ברחבי העולם. החברה הדגישה כי "האתגרים ב-777X אינם משנים את מחויבותנו לבטיחות, לחדשנות ולביצוע ארוך טווח".