יום חלש בסקטור: מחיר הנפט צלל 3.5% לאחר האיום האירני

שר הנפט האירני אמר אתמול שמדינתו תצטרף להקפאה לאחר שהייצור במדינה יגיע ל-4 מיליון חביות ביום. המשקיעים מפרשים את דבריו כהתרחקות משולחן הדיונים
גיא בן סימון | (9)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט ירד היום (ב') ב-3.5% למחיר של 37.1 דולר לחבית. נציין כי "סגירת" שוק הנפט נערכה ביום ב-20:30 (שעון ישראל) לאור השינוי לשעון קיץ בניו יורק. אם כי מדובר בסגירה תיאורטית בלבד מאחר והנפט נסחר 24 שעות ביממה. 

וזאת ברקע לדברים שנשא אתמול שר הנפט האירני בנוגע להקפאה אפשרית של תפוקת הנפט. לדבריו, אירן תצטרף לשולחן הדיונים רק לאחר שתגיע לייצור של 4 מיליון חביות ביום - מה שהתפרש הבוקר על ידי הסוחרים כהתרחקות משולחן הדיונים של אופ"ק סביב השיח להקפאת תפוקה, ואיתה תאום המחירים שאמור למנוע המשך ירידות של הנוזל השחור.

עוד בתחום החדשות הגיאו-פוליטיות, רוסיה הודיעה היום כי תסיג את רוב הכוחות שלה מסוריה. צעד שאמור להחיש את שיחות השלום בין הפרטים הלוחמים במדינה מזה חמש שנים. צעד שבטווח הארוך יש בכוחו להשפיע לרעה על מחיר הנפט. 

מחיר הנפט רשם בחודש האחרון עלייה של כ-40% לרמת שיא מתחילת השנה נוכח השיחות להקפאת תפוקה, אך נראה כי התנודתיות במחיר הנפט כאן כדי להישאר נוכח התבטאויות מצד חברות ארגון אופ"ק. "הנפט יורד משום שאירן אמרה כי היא תצטרף להקפאת תפוקה ברגע שהם ייצרו 4 מיליון חביות ביום", אמר טמאס ורגה אנליסט ב-PVM שבלונדון. 

לפי מורגן סטנלי מחיר הנפט הגיע לסוג של שיווי משקל בסביבות 40 דולר לחבית נוכח סגירת פוזיציות שורט מהצד החיובי, ומנגד עלייה בצד ההיצע עם גדילת המלאי מצד יצרניות הנפט. "כאשר מסכמים את הגורמים יחד, נראה כי הנפט (מסוג WTI) יתקשה לפרוץ את ה-45 דולר לחבית", כתובו האנליסטים. 

רק אתמול אמר שר הנפט האירני בתגובה ללחצי ארגון אופ"ק להקפאת תפוקה: "שיעזבו אותנו בשקט כל עוד הייצור שלנו לא מגיע ל-4 מיליון חביות ביום, לכשנגיע לרמה זו נוכל לשתף איתן פעולה". (לכתבה המלאה - לחץ כאן). נזכיר כי בפברואר האחרון התכנסו בדוחא שבקטאר, סעודיה, קטאר, ונצואלה, אופ"ק ורוסיה כדי לדון על מחיר הנפט הנמוך. הצדדים הביעו נכונות לשמור על קצב הפקה ממוצע בהתאם לרמה שנקבעה בינואר במידה ומדינות נוספות יצטרפו ליוזמה. עם זאת, אירן לא אימצה את היוזמה בשאיפה לחזור לרמות הייצור של לפני הסנקציות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנשו 14/03/2016 18:09
    הגב לתגובה זו
    מי שמכיר את המונח שוק פרסי לא מתרגש. הנפט יעלה ויתייצב על מחיר ריאלי. מחיר שכולם יוכלו לחיות איתו.
  • 5.
    bokobza 14/03/2016 18:06
    הגב לתגובה זו
    ביצועים נמדדים ע"י תפוקה ועוד אלף ואחד גורמים.. מחיר הנפט הוא רק אחד מהם.. ממתי בורוסת העולם הפכו לקרנות מחקות של הנפט?
  • גבי 14/03/2016 22:22
    הגב לתגובה זו
    חברות הנפט הם הגדולות בעולם. המשבר מעיב על יכולתן להחזיר חובות לבנקים, ובככלל. כביכול אין קורלציה ישירה אך השווקים הוכיחו בעקיפין את הסיכון.
  • 4.
    האירנים מעונים במחיר גבוה גם רוסים (ל"ת)
    שוב כתב מחרטט 14/03/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יניב 14/03/2016 14:56
    הגב לתגובה זו
    לכן הנפט ירד גם ירד
  • 2.
    יואל הראון 14/03/2016 14:33
    הגב לתגובה זו
    למה הירידות במחירי הנפט והדלקים אינן מגולגלות אל הצרכן במלואן ולמה ההממשלה שוקלת ״לתקן״ את מס הבלו
  • מדוע לגלגל אל הצרכן? - הרי בכל מקרה הוא ישלם כל מחיר... (ל"ת)
    ארי 14/03/2016 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך זה שהנפט יורד המדדים בארהב יורדים ובאירופה לא (ל"ת)
    רמי 14/03/2016 13:53
    הגב לתגובה זו
  • תמתין פשוט קשה להם להיפרד מהירו הם רק נכנסו (ל"ת)
    יודע דבר מבאר שבע 14/03/2016 14:01
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.