
קורוויב מזנקת בעקבות השקעה של 6 מיליארד דולר במרכז מידע בפנסילבניה
ההודעה על ההשקעה פורסמה לקראת ישיבה משותפת של מנכ"לים עם הנשיא דונלד טראמפ, במסגרת כנס אנרגיה וחדשנות
חברת קורוויב CoreWeave -2.73% ממשיכה לבסס את עצמה כשחקנית מפתח בזירת הבינה המלאכותית, עם תוכנית חדשה בהיקף של עד 6 מיליארד דולר להקמת מרכז נתונים חדש בעיר לנקסטר, פנסילבניה. מדובר בפרויקט בקנה מידה לאומי, שיהיה נדבך משמעותי בבניית תשתית אמריקאית לבינה מלאכותית, עם מתקן שיספק כבר בשלב הראשון 100 מגה-ואט לטובת עומסי מחשוב בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, ועם אפשרות להתרחבות עד 300 מגה-ואט בהמשך.
ההכרזה הרשמית תיעשה במסגרת "שולחן עגול" בהשתתפות נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, כחלק מועידת חדשנות ואנרגיה. מדובר בפרויקט מהגדולים מסוגו בצפון־מזרח ארצות הברית, שצפוי למצב את פנסילבניה ואת האזור כולו כמרכז אסטרטגי בתעשיית הבינה המלאכותית הגלובלית.
לפי החברה, שלב ההקמה צפוי לייצר כ-600 משרות ולאחר ההקמה יועסקו כ-70 עובדים קבועים בשלבי ההשקה הראשונים, עם צפי לצמיחה של כ-175 עובדים, במשרות טכנולוגיות ותפעוליות.
קפיצה בתוך סקטור חם
ההכרזה על ההשקעה גררה תגובה חיובית חדה בשוק ההון: מניית החברה עולה בכ-9.3% לאחר ההכרזה. קורוויב יצאה להנפקה רק לפני כארבעה
חודשים, במחיר של 40 דולר למניה, ומאז שילשה את שווייה. ב-20 ביוני רשמה את השיא, שעמד על 183.58 דולר למניה, אך בשבועות האחרונים נרשמה תיקון מסוים כלפי מטה.
קורוויב
זינקה 270% מאז ההנפקה - ונפלה 20% מהשיא; מה יהיה בהמשך?
בעקבות המגמה החיובית, חשפה לאחרונה חברת סיסקו סיסטמז Cisco Systems Inc. כי רכשה מעל מיליון מניות קורוויב מה שמחזק את מעמדה של קורוויב כחברת Hyperscaler מבוקשת בשוק התשתיות לבינה מלאכותית.
המונח Hyperscaler מתאר חברות טכנולוגיה שמפעילות תשתיות ענן בקנה מידה עצום, עם יכולת להתרחב במהירות כדי להתמודד עם עומסי עבודה גדולים במיוחד, כמו עיבוד של בינה מלאכותית, אחסון נתונים בהיקפים אדירים והפצת שירותים למיליוני
משתמשים בו-זמנית. מדובר בשחקניות שמחזיקות ברשתות של מרכזי נתונים ברחבי העולם ומספקות תשתיות אחידות, גמישות ואוטומטיות ללקוחות מכל מגזרי המשק. אמזון, גוגל ומיקרוסופט הן הדוגמאות הקלאסיות לחברות כאלה, אך בשנים האחרונות הצטרפו גם שחקנים חדשים אורקל, למשל, אבל
גם כמו קורוויב, שמתמחה בתשתיות AI. היתרון המרכזי של Hyperscalers הוא ביכולת לשרת ארגונים ויישומים שדורשים עוצמת מחשוב גבוהה מאוד, בפריסה גלובלית, תוך שמירה על תמחור תחרותי ויעילות תפעולית.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
זאת אומרת, שבעוד שישנו סקטור שלם שמתמקד במירוץ על עולמות התוכנה והמודלים של בינה מלאכותית, קורוויב מתמקדת בתשתית החומרה והענן, ומבססת לעצמה מעמד מרכזי כשחקנית שתאפשר את הפעלת היכולות האלו בקנה מידה רחב. מרכז הנתונים בלנקסטר עשוי להפוך למוקד כוח ממשי, לא רק לחברה, אלא גם לחזון של טראמפ, שרוצה לראות עצמאות טכנולוגית, שמביאה לצמיחה ותעסוקה אמריקאית.
זהו מירוץ מסוג אחר, אבל הוא אינו פחות בהול למי שעוסק בו. רק אתמול פרסמה חברת מטא על השקעה בקנה מידה של מאות מיליארדים של דולרים במרכזי מידע שיוקמו בארה"ב, תחילה בלואיזיאנה ולאחר מכן באוהיו. מרכז הנתונים החדש בלואיזיאנה
ייבנה תחת השם היפריון, שאמור להגיע לקיבולת של 5GW, והבנייה מוצאת עד כדי כך שמטא בחרה להקים אוהלים זמניים לשימוש כמבני נתונים, עוד לפני שהמבנים הקבועים מוכנים.
האוהלים
זמניים, ההשקעה קבועה: מטא נחפזת ומקימה מרכז נתונים עצום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
