מטא מפטרת 5% מכוח האדם - התחלה של גל פיטורים בתחום?
החברה דיווחה כי תפטר 5% מכוח האדם בהתבסס על נתונים מבוססי ביצועים, כך שהיא תתמקד בעובדים בעלי הביצועים החלשים ביותר
ענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית מטא Meta Platforms 0.39% דיווחה כי היא מפטרת 5% מכוח האדם שלה. נכון לסוף חודש ספטמבר היו במטא כ-72,000 עובדים, כך שבסבב הנוכחי החברה צפויה להיפרד מכ-3,600 עובדים. מטא ציינה כי התהליך יתבצע על בסיס הערכה מבוססת ביצועים, כך שהחברה מתמקדת בלפטר את העובדים ברף התחתון של המדדים הללו.
לדברי מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, ההחלטה נועדה להעלות את רף ניהול הביצועים ולהאיץ את תהליך ההיפרדות מעובדים שמוגדרים כבעלי ביצועים נמוכים.
"אנחנו נוטים בדרך כלל לנהל תהליכים מול עובדים שאינם עומדים בציפיות לאורך שנה", כתב צוקרברג בתזכיר שהופיע בלוח מודעות פנימי והגיע לידי סוכנות בלומברג. "אך כעת נבצע קיצוצים רחבים יותר המבוססים על ביצועים כבר במחזור הנוכחי".
המהלך ממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אותה הגדיר צוקרברג כ"שנת היעילות" של מטא, שבמסגרתה פוטרו 10,000 עובדים. הפעם, צוקרברג נוקט בגישה שונה, ומדגיש כי הקיצוצים נועדו להבטיח שהחברה תישאר עם "הכישרונות הטובים ביותר" ותוכל לגייס עובדים חדשים לפי הצורך.
בנוסף לפיטורים, הכריזה מטא על שינויים נוספים, בהם הפסקת מאמצי בדיקת העובדות בארצות הברית וצמצום יוזמות בתחום הגיוון והשוויון. מהלכים אלה מלווים בניסיון לחזק
את הקשרים עם נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, שצוקרברג מתכנן להשתתף בטקס ההשבעה שלו.
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
- עוד גל קיצוצים בטידס: פיטורים של עד 10% מהעובדים בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם גם חברות הטכנולוגיה האחרות צפויות לדווח על פיטורים?
צוקרברג אמר הפעם שמטרת הסבב היא להשאיר את מטא עם הכשרונות הטובים ביותר, אבל הסבב מגיע על רקע ההתייעלות ההולכת וגוברת בקרב חברות הטכנולוגיה בזכות הבינה המלאכותית.
כמעט כל החברות הגדולות, ובפרט חברות הטכנולוגיה, משלבות את הבינה המלאכותית יותר ויותר בעסקים שלה. החברות יודעות שיש המון תפקידים שמאוישים היום על ידי בני אדם שיכולים להיות מבוצעים על ידי בינה מלאכותית, או סוכני בינה מלאכותית, כלומר בוט דיגיטילי שהחברה מאמנת לביצוע של משימה ספציפית.
מטא כמובן היא לא היחידה שרואה את זה. חברות כמו אמזון, אלפבית (גוגל), מיקרוסופט, ואפילו אפל, עשויות לשקול
צעדים דומים, במיוחד בתחומים כמו שירות לקוחות, ניהול נתונים, ותפעול. אחד התחומים הפגיעים במיוחד הוא שירות לקוחות ותמיכה טכנית, כאשר טכנולוגיות כמו צ'אטבוטים מבוססי GPT מאפשרות לשדרג את חוויית השירות תוך חיסכון משמעותי בכוח אדם. גם עובדים בתחום פיתוח תוכנה ובדיקות
תוכנה עלולים למצוא את עצמם מוחלפים. כלים כמו Copilot של GitHub ופתרונות AI אחרים מסוגלים להפוך חלקים גדולים מתהליך הפיתוח לאוטומטיים.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אמזון למשל עשויה לפטר עובדים בתחום תפעול המחסנים או שירות הלקוחות עם הטמעת רובוטים ו-AI במחסנים ובמרכזי שירות, מיקרוסופט שמובילה את המגמה בתחום ה-AI עם שיתוף הפעולה עם OpenAI, עשויה לבצע צעדים דומים כדי לייעל תפעול פנימי, וגם טסלה, שהמנכ"ל שלה אילון מאסק תומך מאוד בקידום של בינה מלאכותית, עשויה לבצע שינויים בכוח האדם שלה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
