מטא מפטרת 5% מכוח האדם - התחלה של גל פיטורים בתחום?
החברה דיווחה כי תפטר 5% מכוח האדם בהתבסס על נתונים מבוססי ביצועים, כך שהיא תתמקד בעובדים בעלי הביצועים החלשים ביותר
ענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית מטא Meta Platforms -0.2% דיווחה כי היא מפטרת 5% מכוח האדם שלה. נכון לסוף חודש ספטמבר היו במטא כ-72,000 עובדים, כך שבסבב הנוכחי החברה צפויה להיפרד מכ-3,600 עובדים. מטא ציינה כי התהליך יתבצע על בסיס הערכה מבוססת ביצועים, כך שהחברה מתמקדת בלפטר את העובדים ברף התחתון של המדדים הללו.
לדברי מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, ההחלטה נועדה להעלות את רף ניהול הביצועים ולהאיץ את תהליך ההיפרדות מעובדים שמוגדרים כבעלי ביצועים נמוכים.
"אנחנו נוטים בדרך כלל לנהל תהליכים מול עובדים שאינם עומדים בציפיות לאורך שנה", כתב צוקרברג בתזכיר שהופיע בלוח מודעות פנימי והגיע לידי סוכנות בלומברג. "אך כעת נבצע קיצוצים רחבים יותר המבוססים על ביצועים כבר במחזור הנוכחי".
המהלך ממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אותה הגדיר צוקרברג כ"שנת היעילות" של מטא, שבמסגרתה פוטרו 10,000 עובדים. הפעם, צוקרברג נוקט בגישה שונה, ומדגיש כי הקיצוצים נועדו להבטיח שהחברה תישאר עם "הכישרונות הטובים ביותר" ותוכל לגייס עובדים חדשים לפי הצורך.
בנוסף לפיטורים, הכריזה מטא על שינויים נוספים, בהם הפסקת מאמצי בדיקת העובדות בארצות הברית וצמצום יוזמות בתחום הגיוון והשוויון. מהלכים אלה מלווים בניסיון לחזק
את הקשרים עם נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, שצוקרברג מתכנן להשתתף בטקס ההשבעה שלו.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- ניסתה לעקוף איסור פיטורים בהריון - ותפצה עובדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם גם חברות הטכנולוגיה האחרות צפויות לדווח על פיטורים?
צוקרברג אמר הפעם שמטרת הסבב היא להשאיר את מטא עם הכשרונות הטובים ביותר, אבל הסבב מגיע על רקע ההתייעלות ההולכת וגוברת בקרב חברות הטכנולוגיה בזכות הבינה המלאכותית.
כמעט כל החברות הגדולות, ובפרט חברות הטכנולוגיה, משלבות את הבינה המלאכותית יותר ויותר בעסקים שלה. החברות יודעות שיש המון תפקידים שמאוישים היום על ידי בני אדם שיכולים להיות מבוצעים על ידי בינה מלאכותית, או סוכני בינה מלאכותית, כלומר בוט דיגיטילי שהחברה מאמנת לביצוע של משימה ספציפית.
מטא כמובן היא לא היחידה שרואה את זה. חברות כמו אמזון, אלפבית (גוגל), מיקרוסופט, ואפילו אפל, עשויות לשקול
צעדים דומים, במיוחד בתחומים כמו שירות לקוחות, ניהול נתונים, ותפעול. אחד התחומים הפגיעים במיוחד הוא שירות לקוחות ותמיכה טכנית, כאשר טכנולוגיות כמו צ'אטבוטים מבוססי GPT מאפשרות לשדרג את חוויית השירות תוך חיסכון משמעותי בכוח אדם. גם עובדים בתחום פיתוח תוכנה ובדיקות
תוכנה עלולים למצוא את עצמם מוחלפים. כלים כמו Copilot של GitHub ופתרונות AI אחרים מסוגלים להפוך חלקים גדולים מתהליך הפיתוח לאוטומטיים.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
אמזון למשל עשויה לפטר עובדים בתחום תפעול המחסנים או שירות הלקוחות עם הטמעת רובוטים ו-AI במחסנים ובמרכזי שירות, מיקרוסופט שמובילה את המגמה בתחום ה-AI עם שיתוף הפעולה עם OpenAI, עשויה לבצע צעדים דומים כדי לייעל תפעול פנימי, וגם טסלה, שהמנכ"ל שלה אילון מאסק תומך מאוד בקידום של בינה מלאכותית, עשויה לבצע שינויים בכוח האדם שלה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
