קניות אונליין
צילום: rupixen/UNSPLASH

ויזה חושפת מספרי ענק בטיפול בעסקאות חשודות בהונאה בבלאק פריידי

?הצרכן הישראלי ביצע מאסה של רכישות, בעוד הנוכלים המשיכו בניסיונות ההונאה בבלאק פריידי
אביחי טדסה |

השנה בישראל, נרשמה ברשת של Visa עלייה של 24.6% בהיקפי העסקאות בבלאק פריידי בהשוואה ל2023. מדובר בעלייה של 11% לעומת יום שישי ממוצע. לאורך כל סוף השבוע של בלאק פריידי, ההוצאות עלו ב-31.3% בהשוואה לאלו של סוף השבוע של שנה שעברה.

עם זאת, בזמן שהצרכנים חיפשו מציאות, הנוכלים חיפשו את ההזדמנות לרווח. בבלאק פריידי השנה, הרשת של Visa חסמה באופן יזום 980.6% יותר חשדות להונאה בישראל בהשוואה לבלאק פריידי 2023. במהלך כל סוף השבוע, החשדות להונאה שנחסמו על ידי הרשת עלו ב-509.2%, בהשוואה לסוף השבוע של בלאק פריידי אשתקד.

גרי לסקי, מנכ"ל Visa בישראל: "כבכל שנה, בלאק פריידי הוא אירוע משמעותי בלו"ז הקניות של הצרכנים בישראל. זו תזכורת טובה לכך שבכל פעם שאנשים מחפשים לצרוך במיטב כספם, ישנם גם רמאים המחפשים קורבנות פוטנציאליים. ב-Visa, הרשת שלנו מגנה על כל עסקה, ללא קשר להיקף העסקה, ובכך מסייעת לצרכנים לבצע את הרכישות בביטחון וברוגע לאורך כל השנה". בבלאק פריידי השנה, נתוני Visa בחנו גם את הסקטורים הפופולריים ביותר שבהם אנשים השתמשו בכרטיסי Visa. חנויות אלקטרוניקה נמצאו כסקטור הפופולרי ביותר בבלאק פריידי, והיוו 58% מכלל ההוצאות ברשת.

נתוני שב"א בבלאק פריידי

הישראלים המשיכו לנצל את מבצעי הבלאק פריידי במלוא המרץ, כך עולה מנתוני חברת שב"א שירותי בנק אוטו -0.69% , המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. ביום שישי, ה-29 בנובמבר 2024, הסתכמו הרכישות הארציות בכרטיסי אשראי ב-1.198 מיליארד שקל – עלייה של 8.7% לעומת היקף הרכישות בבלאק פריידי של השנה שעברה, שעמד על 1.102 מיליארד שקל. מדובר במגמה מתמשכת של עלייה בהוצאות, שכן ב-2022 עמד היקף הרכישות על 1.132 מיליארד שקל בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.