דלק בנזין תדלוק תחנה
צילום: Image by IADE-Michoko from Pixabay

סמוטריץ' חתם על צו להפחתת המס על הדלק כך שישאר ללא שינוי

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.81 שקל לליטר, ללא שינוי מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם
דור עצמון | (9)

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם על צווים המפחיתים את מס הבלו ומס הקניה המוטלים על בנזין. הצווים קובעים כי במהלך חודש מאי 2023 יחול על בנזין מס קניה ומס בלו בשיעור של 2,922.78 שקל לאלף ליטר, כך שתחול הפחתה של 49 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס.

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 6.81 שקל לליטר, ללא שינוי מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.

מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקניה ומס הבלו החלים על בנזין. כיום חלה הוראת שעה המפחיתה כ-13 אגורות לליטר מהמס על בנזין אשר עתידה לפקוע בסוף 2023, והוראת שעה נוספת המפחיתה כ-45 אגורות לליטר מהמס על בנזין אשר עתידה לפקוע בסוף אפריל 2023.

על מנת למנוע את העלייה הצפויה במחיר הבנזין, שאמור להתעדכן הלילה, מורים הצווים שנחתמו כעת כי במהלך חודש מאי 2023 תחול הפחתה במס אשר תביא להפחתה של כ-36 אגורות לליטר במחיר לצרכן. זאת בנוסף להפחתה שבתוקף עד סוף השנה, אשר תביא להפחתה נוספת של כ-13 אגורות לליטר במחיר לצרכן.

יחד עם זאת, מורים הצווים כי החל מסוף חודש מאי 2023, לצד פקיעת תוקפה של ההפחתה החודשית תצומצם גם ההפחתה שבתוקף עד סוף השנה, כך שיחול שיעור מס המביא להפחתה של 10 אגורות לליטר במחיר לצרכן.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "חתמתי על צווים שימנעו את עליית מחירי הדלק. נמשיך להיאבק ביוקר המחיה בכל הכלים שעומדים לרשותנו. אזרחי ישראל נאנקים תחת נטל יוקר המחיה ורק בחודשים האחרונים ביטלנו מכסים על שורה של מוצרי צריכה, צמצמנו את עליית מחירי החשמל והמים, הוספנו נקודות זיכוי ממס, וכעת אנחנו עוצרים שוב את העלייה הצפויה במחירי הדלק וממתנים את העלייה במחיר החלב. נמשיך לדאוג לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לילי 01/05/2023 15:48
    הגב לתגובה זו
    ברור שנשלם את החשבון +ריבית דריבית .
  • 8.
    הדג מסריח מהראש 30/04/2023 23:38
    הגב לתגובה זו
    אין תוכניות ממשיות לקיים את ההבטחות שהבטיחו ערב הבחירות . נתנו לטמבל לשרוף את המדינה אז רצים לכבות משרפה לשרפה ואין מושיע . הכל שקר וכזב .
  • 7.
    שלמה 30/04/2023 22:58
    הגב לתגובה זו
    הממשלה הקודמת הכניסה אותנו לסיחרור , חילקו כסף לכל דורש אדמות , מיצבורי גז מכירת חיסול ממש
  • 6.
    רחוק מרשעים ישועה 30/04/2023 22:43
    הגב לתגובה זו
    העברת רפורמות לשיפור היעילות במגזר הציבורי, פתיחת השוק והגברת תחרות, הקטנת עלויות מעבר בין חברות, הקמת תשתיות לאומיות, אלו דוגמאות למלחמה ביוקר המחיה. העברת כסף ממשלם המיסים לבעלי רכבים (בייחוד כאלו שטוחנים דלק ונוסעים הרבה) אינה דוגמה כזו. מישהו צריך לספר את זה לפוליטיקאים שחושבים שאנחנו מטומטמים.
  • 5.
    גולדפינגר 30/04/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
    ככה זה כשאין תוכנית עבודה ואין תקציב, בכל פעם שיש היתיקרות דלק, חלב וכו' סמוטריץ מוריד את המיסוי. זה מזכיר את בסיפור על היהודי שהמתין לרכבת בסיביר, תוכך כדאי המתנה הוא מרגיש שהוא חייב לשרותים אבל פחד לפספס את הרכבת. על כן עשה במכנסיו. כאשר שאלו אותו איך זה הרגיש ענה, בהתחלה זה חם ונעים אחר כך מסריח.
  • 4.
    ניר 30/04/2023 16:18
    הגב לתגובה זו
    נתדלק מחר, נגדיל את הגרעון, חבורת חסרי אחריות.
  • 3.
    למה למה השארת למושחתים האלה 30 מיליארד עודף ?! (ל"ת)
    ליברמן הגדול ! 30/04/2023 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אדם כנה 30/04/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
    מעביר כסף מכיס לכיס
  • 1.
    אמנון 30/04/2023 14:41
    הגב לתגובה זו
    מפחיתים את ההפחתה אז המחיר יורד?
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.36%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".