ח"כ כבל: "תנאי הכרחי לצאת מהפקקים - לרשת את המדינה בנת"צים"

על פי הערכות, סימון נת"צ בכבישים המרכזיים יכול לחסוך יומיים עד 6 ימי עמידה בפקקים בשנה לכל נוסע; גם סוגיית השכר הנמוך של הנהגים תיבחן

מורן ישעיהו | (2)

במסגרת שימוע שקיימה היום ועדת הכלכלה של הכנסת לקידום התחבורה הציבורית בישראל, המכונה "ישראל עומדת", אמר יו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל, כי "הגיע הזמן לרשת את כל המדינה בנת"צים – זה תנאי הכרחי ודחוף להוציא את ישראל מהפקקים". 

בין השאר, עסק הדיון בהכשרת נתיבי תחבורה ציבורית, מסופים וחניונים תפעוליים ברשויות המקומיות וכן בשילוב בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים - רכבות, אוטובוסים ומוניות. לפי נתוני ארגון 15 דקות, סימון נת"צ בכבישים המרכזיים יכול לחסוך יומיים עד 6 ימי עמידה בפקקים בשנה לכל נוסע. 

חוקר מערכות תחבורה ציבורית באוניברסיטת בר אילן, ד"ר יובל הדס, אמר כי נתיב תחבורה ציבורית יקצר את משך זמן הנסיעה, אך גם ישפר את האמינות של המערכת. "נת"צ הופך את האוטובוס לדומה לרכבת, זמני הנסיעה מתקצרים ומתייצבים, האמינות משתפרת ואפשר לבצע מעברים, ולכן חשיבותו", אמר.

בועדה סוכם על שורת מהלכים לביצוע מידי, בהסכמת משרדי התחבורה והאוצר, בהם: 

  1. תקצוב סלילת נת"צים ורישות כל הארץ בנת"צים. "אני לא מדבר על פרויקט מהיר לעיר שכבר תקוע כמה שנים טובות, ולא על פרויקטים לעוד כמה שנים, אלא על נת"צים שדורשים פחית צבע ומברשת. האוצר התחייב בפנינו לתקצב סלילת נת"צים", אמר כבל.
  2. ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא למכרז מוניות שירות, ושמוניות השירות ייכנסו בהקדם האפשרי כאמצעי תחבורה ציבורית משלים לאוטובוסים.
  3. הצעת חוק שתעגן בחוק את נושא צבירת הוותק של נהגי האוטובוס ותבטיח שכל הזכויות לא יאבדו ברגע שמפעיל אחר זוכה במכרז. כמו כן, תיבחן סוגיית בעיית השכר הנמוך של הנהגים כדי להפוך את המקצוע לאטרקטיבי יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ג'וני האדום 12/03/2018 20:12
    הגב לתגובה זו
    ויחזיר את הלשון לחור של נוני מוזס
  • כבל תנוח 13/03/2018 15:39
    הגב לתגובה זו
    תזכיר לי איתן כבר השגת לעצמך כרטיס שמאפשר לך לנהוג על הנתצים? כמו שיש לחברך ישראל כץ
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".