ח"כ כבל: "תנאי הכרחי לצאת מהפקקים - לרשת את המדינה בנת"צים"

על פי הערכות, סימון נת"צ בכבישים המרכזיים יכול לחסוך יומיים עד 6 ימי עמידה בפקקים בשנה לכל נוסע; גם סוגיית השכר הנמוך של הנהגים תיבחן

מורן ישעיהו | (2)

במסגרת שימוע שקיימה היום ועדת הכלכלה של הכנסת לקידום התחבורה הציבורית בישראל, המכונה "ישראל עומדת", אמר יו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל, כי "הגיע הזמן לרשת את כל המדינה בנת"צים – זה תנאי הכרחי ודחוף להוציא את ישראל מהפקקים". 

בין השאר, עסק הדיון בהכשרת נתיבי תחבורה ציבורית, מסופים וחניונים תפעוליים ברשויות המקומיות וכן בשילוב בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים - רכבות, אוטובוסים ומוניות. לפי נתוני ארגון 15 דקות, סימון נת"צ בכבישים המרכזיים יכול לחסוך יומיים עד 6 ימי עמידה בפקקים בשנה לכל נוסע. 

חוקר מערכות תחבורה ציבורית באוניברסיטת בר אילן, ד"ר יובל הדס, אמר כי נתיב תחבורה ציבורית יקצר את משך זמן הנסיעה, אך גם ישפר את האמינות של המערכת. "נת"צ הופך את האוטובוס לדומה לרכבת, זמני הנסיעה מתקצרים ומתייצבים, האמינות משתפרת ואפשר לבצע מעברים, ולכן חשיבותו", אמר.

בועדה סוכם על שורת מהלכים לביצוע מידי, בהסכמת משרדי התחבורה והאוצר, בהם: 

  1. תקצוב סלילת נת"צים ורישות כל הארץ בנת"צים. "אני לא מדבר על פרויקט מהיר לעיר שכבר תקוע כמה שנים טובות, ולא על פרויקטים לעוד כמה שנים, אלא על נת"צים שדורשים פחית צבע ומברשת. האוצר התחייב בפנינו לתקצב סלילת נת"צים", אמר כבל.
  2. ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא למכרז מוניות שירות, ושמוניות השירות ייכנסו בהקדם האפשרי כאמצעי תחבורה ציבורית משלים לאוטובוסים.
  3. הצעת חוק שתעגן בחוק את נושא צבירת הוותק של נהגי האוטובוס ותבטיח שכל הזכויות לא יאבדו ברגע שמפעיל אחר זוכה במכרז. כמו כן, תיבחן סוגיית בעיית השכר הנמוך של הנהגים כדי להפוך את המקצוע לאטרקטיבי יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ג'וני האדום 12/03/2018 20:12
    הגב לתגובה זו
    ויחזיר את הלשון לחור של נוני מוזס
  • כבל תנוח 13/03/2018 15:39
    הגב לתגובה זו
    תזכיר לי איתן כבר השגת לעצמך כרטיס שמאפשר לך לנהוג על הנתצים? כמו שיש לחברך ישראל כץ
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

טראמפ ונתניהו (X)טראמפ ונתניהו (X)

טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק

מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?  

משה כסיף |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ עזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.

אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.


קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?

על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.

טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה,  ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.


תנאים פוליטיים וכלכליים מקשים על יישום