אלאור אזריה
צילום: חדשות 2

גזר הדין של אלאור אזריה: שנה וחצי מאסר בפועל והורדה לדרגת טוראי

לאחר שהורשע בינואר בהריגת המחבל בחברון, ביה"ד הצבאי פסק על אזריה שנה וחצי מאסר בפועל 
ענת דניאלי | (15)
נושאים בכתבה אלאור אזריה צבא
השופטים בבית הדין הצבאי בקריה שלחו את אלאור אזריה לשנה וחצי (18 חודשים) מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על תנאי, והורדה לדרגת טוראי. זאת לאחר שהורשע בתחילת חודש ינואר בהריגת המחבל עבד אשריף בעת תקרית בחברון, במארס 2016. ריצוי עונשו של אזריה יחל בעוד 12 יום. סנגוריו של אזריה ביקשו עיכוב ביצוע לגזר הדין, כשם שככל הנראה, בכוונתם לערער על ההרשעה והענישה.  השופטת במהלך הקראת הדין: "להשקפתנו בנסיבות מורכבות אלה חיילי צה"ל צריכים למנוע פגיעה בחיי אדם מעבר למחוייב. חריגה מהוראות פתיחה באש והוראות פתיחה באש עלולה לכרסם בערכי צה"ל". עוד הוסיפה השופטת והסבירה כי חשוב להסתכל על האירוע כפריזמה של צה"ל ולא פרטנית על אזריה עצמו. לדברי השופטת בפתח הדיון "מלאכת הענישה קשה ומורכבת. העונש הקבוע של עבירת ההריגה היא 20 שנות מאסר ללמד על חומרת העבירה אך שיטת השיפוט היא אינדיבידואלית ובוחנת כל מקרה לגופו". כמו כן קבעה היא כי "השימוש הקטלני בנשק כלפי המחבל השפל בוצע אחרי שפגע בחייל. ערך טוהר הנשק משונן על-ידי חיילים השכם וערב. סטייה מערכי טוהר הנשק עלולים לכרסם בצה"ל. הערך העיקרי שנפגע כאן הוא קדושת החיים".  בטרם ההכרזה ובשעה זו, סביב בית הדין כוחות משטרה רבים, זאת עקב חשש מהתפרעויות של מפגינים. נזכיר בפעם האחרונה שהתקיים דיון בבית הדין הצבאי בקריה בעניינו של אלאור, פרצו מהומות ברחוב קפלן בתל אביב. במסגרתם נשמעו קריאות נגד הרמטכ"ל גדי אייזנקוט. כמו כן, המשטרה מסרה כי תאפשר לקיים מחאה לגיטימית מחוץ לבית הדין. תגובות בעקבות גזר הדין ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד מסר בתגובה: "גזר הדין במשפט אלאור אזריה צריך להיות נקודת הסיום של הפרשה הכאובה הזו. צריך לומר די לפוליטיקאים  שניסו לקושש פופולריות זולה על גבם של אלאור ומשפחתו, תוך איום על ערכיו של צהל ויכולת מפקדיו להוביל אותו. איש אינו שמח לראות את אלאור נכנס לכלא, למרות שעשה מעשה שלא ייעשה. אבל חנינה מיידית תשים ללעג את המערכת הפיקודית והמשפטית של הצבא. לאלאור פתוחות מספר דרכים להמתקת העונש, ואם לא יבחר בהן או לא ייענה, אזי ניכוי שליש ותקופת המעצר פירושם תקופת מאסר מינימלית, וכך צריך להיות.  

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    YL 22/02/2017 18:57
    הגב לתגובה זו
    שאלה מס אחת האם עורכי הדין **הראשונים*ש רצו להציעה עזרה חינם לעזריה היה להם ידע ? נסיון? או מומחים ל תחום בו עזריה נשפט?????? האם שני עורכי הדין ש יתכן והיו חסרי ידע ונסיון פשוט ***לקחו שותף בכיר שהוא למעשה המוביל והוא בעל הידע והמומחיות לתחום הנדון והם פשוט גזרו קופון כספי כ קבלני עבודה על פניו אם השמועות נכונות על מה שקרא בנדון לכאורה יתכן ש היה שיקול דעת של ההורים וכנראה מחוסר נסיון מה שהוביל ל מאסר 18 חודש תמיד תזכרו חייל ש ירה ב גב ב מפגין שוחרר ללא מאסר מדוע??????כי היה אפשר לסגור בשקט
  • 9.
    אלאור לא גיבור! 22/02/2017 16:06
    הגב לתגובה זו
    די לשקרים על היותו "גיבור". הוא היה עלול לפגוע בחיילים או מתנחלים שהסתובבו בשטח, וברור שלא היתה שום סכנה מהמחבל המנוטרל (אם היה עליו מטען, היה מפוצץ אותו מזמן...או מתפוצץ מהירי שבוצע לעבר גופו).
  • 8.
    איפה כתוב בחוק, שמחבל הוא קדוש? (ל"ת)
    אחד 22/02/2017 14:29
    הגב לתגובה זו
  • אמנת ז'נבה הבינלאומי 22/02/2017 16:03
    הגב לתגובה זו
    וצריך להבין, שרוב החוקים של זכויות האדם והאזרח, וההגנה על מהגרים ופליטים וחפים מפשע, באו בגלל השואה (באו למעשה, להגן על יהודים מפורעים וגזענים).
  • הוא לא היה שבוי, והוא לא נכנע. היה מחבל לוחם (ל"ת)
    אחד 22/02/2017 18:52
  • 7.
    העיקר שהשופטת קיבלת תת אלוף לפני 3 חודשים...מענין למה.. (ל"ת)
    טליה 22/02/2017 07:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ל 22/02/2017 07:09
    הגב לתגובה זו
    עבודה אצלי.
  • סע לרמלה אחי, שם כולם יודעים (ל"ת)
    ז'וז'ו 22/02/2017 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הוא טעה. הוא חייל לא טוב . צריך לשחררו מיד ולזרקו מהצבא (ל"ת)
    זיפו 21/02/2017 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    1 21/02/2017 13:54
    הגב לתגובה זו
    על גב של גיבור ישראל הנצחי שכל חייל צריך לנהוג כך מחבל מנוטרל זה מחבל מתתתתתתתתתתתתתת
  • 3.
    יש למישהו בצל???? (ל"ת)
    אריה דרעי 21/02/2017 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    #יותר_מבוכריס (ל"ת)
    צללית 21/02/2017 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בשבילי הוא סגן אלוף אלאור עזריה!!! תורידו דרגה (ל"ת)
    לאמא שלכם!!!!! 21/02/2017 12:54
    הגב לתגובה זו
  • צריך לקבל צל"ש בושה יום אבל להכניס את הגיבור לכלא (ל"ת)
    יוסף 21/02/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?