ראש ממשלת טורקיה: "זוהי הזדמנות חד פעמית לקידום השלום במזרח התיכון"

"לפני ההתנצלות, נעשה שימוש במושגים כמו צער וחרטה, ומה שהבהרנו לישראל הוא שאם לא תשתמש במילה התנצלות, זה לא יהיה מקובל עלינו", אמר ארדואן בהודעה
יואב כהן | (8)

יום אחרי ההודעה על הפיוס בין ישראל וטורקיה, וראש הממשלה הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, יוצא בתגובה ראשונה. "זוהי הזדמנות חד פעמית לקידום השלום במזרח התיכון", אמר ארדואן והוסיף: "ההכרזה על ההתנצלות התקבלה על פי התנאים שהצבנו"

לסיום אמר: "לפני ההתנצלות, נעשה שימוש במושגים כמו צער וחרטה, ומה שהבהרנו לישראל הוא שאם לא תשתמש במילה התנצלות, זה לא יהיה מקובל עלינו".

אתמול (ו'), התקשר ארדואן ליו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן) ולראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ועדכן אותם על ההתנצלות. בד בבד, ארדואן צפוי להיכנס לרצועת עזרה עזה דרך מעבר רפיח, ויגזור סרט לפתיחת בית חולים טורקי חדש.

הודעתו של ארדואן מגיעה לאחר שאתמול שוחח עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והאחרון התנצל על תוצאות המשט לעזה במאי 2010, שבה נהרגו תשעה טורקים מאש חיילי צה"ל. לפני הודעת לשכת ראש הממשלה, נתניהו וארדואן "סיכמו על השבת הנורמליזציה בין המדינות, כולל שליחת השגרירים בחזרה, וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל". לידיעה המלאה.

התגובה בקרב חברי הכנסת של היתה מעורבת. מספר שתיים בסיעת הליכוד-ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כי "התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של צה"ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה, והיא פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל, מחזקת את הגורמים הקיצוניים באזור ופוגעת במאבק של עם ישראל על צדקת הדרך."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    נועה 24/03/2013 00:11
    הגב לתגובה זו
    מבחוץ, שם מקומך
  • 7.
    אילן 23/03/2013 23:53
    הגב לתגובה זו
    מתנצל בפני טרוריסטים בושה
  • 6.
    א 23/03/2013 22:17
    הגב לתגובה זו
    מי שאשם בכל הסיפור הזה זה לא אחר מאהוד ברק ששלח את הלוחמים עם רובי צבע. אילו המחבלים באוניה היו רואים חיילים מצוידים בכל טוב, אולי לא היו מגיעים לזה שהחיילים נאלצו לירות כדי להגן על עצמם. שברק יתן את מלוא הדין.
  • 5.
    דודו 23/03/2013 21:33
    הגב לתגובה זו
    מתי ייכנס לתוך הראש ששלום עם הערבים לא יהיה פה אף פעם ? זה או אנחנו או הם . וכנראה שזה יהיה אנחנו . ומה איתם, אתם שואלים ? הם ייעלמו לאנשהו עם הזמן . הם ממילא לא תורמים כלום לאנושות ולאבולוציה .
  • 4.
    ehudhl 23/03/2013 21:22
    הגב לתגובה זו
    גדול מידי ואחרי ששילמנו מחיר יקר על הנפיחות של ליברמן אך עדיין טוב שביבי הבין את המסר של אובמה והתעשת.
  • 3.
    בנט, תתכונן להחזרת שטחים אכלת אותה. איזה כיף. (ל"ת)
    עודד 23/03/2013 20:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    bjoseph1 23/03/2013 20:15
    הגב לתגובה זו
    שתלך קיבימנימאט, ושתאכל קש בעזה.
  • 1.
    האינטרס הוא סוריה - ישראל וטורקיה נגד סוריה (ל"ת)
    חברים טובים 23/03/2013 19:42
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.