מע"מ בשיעור אפס על שירותי לינה לתיירים בדירות בתל אביב
אם הדירות עונות להגדרת בית מלון, האורחים המתארחים בהן הם תיירים
שאלה:
-----------------
ברשות אדם דירות בתל אביב ובאמצעותן הוא מספק שירותי לינה לתיירים. התשלום הוא בעבור לינה וכולל ניקיון, החלפת מצעים, אספקת שירותי אינטרנט וכדומה. הסכם נחתם עם כל תייר ודרכונו מצולם.
השאלה: האם תנאים אלה מקנים מע"מ בשיעור אפס לפי סעיף 30(א)(8) לחוק מס ערך מוסף?
תשובה:
-----------------
סעיף 30(א)(8)(א) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "החוק") קובע חבות במס בשיעור אפס על עסקאות שהן "לינה של תייר בבית מלון ושירותים נוספים שקבע שר האוצר...הניתנים אגב לינה כאמור".
השירותים הנוספים אשר יחויבו במע"מ בשיעור אפס נקבעו בתקנה 12ב לתקנות מס ערך מוסף, התשל"ו-1976 (להלן: "התקנות"), ובלבד שניתנו לתייר בבית המלון שבו הוא לן מאת בית המלון, ובחשבונית המוצאת לתייר צוין בנפרד כל שירות כאמור שניתן ולידו מחיר. בין השירותים שצוינו כלולים בין היתר - אספקת מזון ומשקאות, שימוש בבריכת שחייה, שירותי כביסה ועוד.
תייר הוגדר בסעיף 1 לחוק כך - "יחיד השוהה בישראל על פי אשרה ורישיון לישיבת מעבר או לישיבת ביקור, לפי פסקאות (1) או (2) של סעיף 2(א) לחוק הכניסה לישראל...או מי שהוראות החוק האמור אינן חלות עליו מכוח סעיף 17 לאותו חוק..."
בית מלון הוגדר בסעיף 1 לחוק כך - "לרבות פנסיון, בית מרגוע, בית אירוח או כיוצא באלה שבו מלינים בדרך כלל בתמורה לפחות חמישה אנשים."
לפיכך, אם הדירות עונות להגדרת בית מלון, האורחים המתארחים בהן הם תיירים על פי הגדרתם בחוק, והעוסק עונה ליתר התנאים שנקבעו בתקנה 12(א) לתקנות, אזי עסקאות אלו יחויבו במע"מ בשיעור אפס.
ההסכם שנחתם עם התייר וצילום דרכונו (שבו אכן קיימת חותמת המעידה על כניסתו לישראל על פי האמור לעיל) בהחלט יכולים לתמוך בעמדה זו, אולם כאמור יש לעמוד בכל ההוראות.
במקרים שבהם אין חותמת של משטרת הגבולות בדרכון (בשל בקשתו של התייר) ואין ברשותו טופס על/17, הוא רשאי לחתום על טופס הצהרה אשר יצורף לצילום הדרכון (הקלה זו בתוקף עד ליום 31.12.2011).
המשיבים - ממשרד קוסט, פורר, גבאי, קסירר ושות', רואי חשבון
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
