האם המשבר יביא דווקא להתקרבות בין ארה"ב לגוש האירו?
אנו נוהגים לומר כי כל משבר הינו גם הזדמנות. משבר 2008 עשוי לגרום להתקרבות בהתנהלות המוניטארית והפיסיקאלית בין ארה"ב לגוש האירו ואם כך יהיה - המשקיעים יעמדו בפני עולם הרמוני יותר, שיקל עליהם לבצע החלטות עסקיות.
ההתאוששות הכלכלית מהמשבר הגדול של השנים 2008 ותחילת 2009 הושגה במידה רבה הודות לנחישות והתגובה המהירה של מקבלי החלטות ברחבי העולם. בראש המחנה צעדו נגידי בנקים מרכזיים, הם הפחיתו במהירות את הריביות שלהם עד רמות היסטוריות שלא נראו בעבר.
למרות הנחישות יוצאת הדופן, היה ברור כבר אז כי ההחלטה הקשה יותר תהיה מתי להעלות שנית את הריביות? זהו מן הסתם צעד פופולרי פחות, מה עוד שהידוק מוקדם מדי עלול להצריך כך הפחתה חוזרת - תרחיש שיסכן את אמינותם.
מכיוון שמי שנכווה ברותחין נזהר בפושרין, לא ממהרים רבים מנגידי המדינות המתקדמות, לרבות ארה"ב, גוש האירו, בריטניה, קנדה ויפן (לה צרות מיוחדות משלה) לעשות כן. בגוש האירו התהליך החל בזהירות לפני חודשיים ובארה"ב לא עושה רושם כי הנושא עומד על הפרק.
כשהמשקיעים בעולם הבינו כי הריביות לא תחזורנה לנקודות המוצא בעתיד הנראה לעין, החלו לתור אחר חלופות שונות; שוק הסחורות, שבכל מקרה רשם ביקושים נאים (הודות לתהליכי אורבניזציה ועלייה ברמת החיים במדינות המתפתחות והמתעוררות הגדולות) הובא לקדמת הבמה. כתוצאה, התייקרו עד מהרה הסחורות והדבר השתקף בעלויות חומרי הגלם ותשומות הייצור: ב-12 החודשים האחרונים עלו מדדי המחירים ליצרן בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי 7% ו-8% בהתאמה.
בד בבד שבו משקי בית לפקוד את רשתות השיווק והמרכולים, אך די בהיסוס: מדדי המחירים לצרכן עלו בקצב איטי בהרבה בהשוואה לעלייה במדדי המחירים ליצרן, בגלל האבטלה הגבוהה והעיקשת ברבות מהמדינות. כך, מדדי המחירים לצרכן בארה"ב ובאיחוד האירופי עלו 3.6% ו-2.1% בהתאמה ב-12 החודשים האחרונים. בשני המקומות שיעור האבטלה גבוה: 9.1% בארה"ב ו-9.5% באיחוד האירופי.
מצב דברים זה הביא עד מהרה להתלבטות קשה - האם להקדים רפואה למכה ולא להמתין לראות אם העלויות יגולגלו על ידי החברות לפתחי הלקוחות, או להמתין עד ששוקי העבודה (ובמספר מקומות - הדיור) ישובו לאיתנם?
השאלה הופכת קשה יותר מדי חודש, שכן ההבדלים בין העליות המהירות במדדי המחירים ליצרן לבין העליות המדודות במדדי המחירים לצרכן גדלים מדי חודש. גם בישראל התופעה מוכרת: מדד המחירים ליצרן עלה ב-7.6% בשנה האחרונה, בעוד מדד המחירים לצרכן עלה 4.1% "בלבד".
הרשויות המוניטאריות מתברר, מתקשות להכריע: בארצות הברית מעריכים כי ההתייקרויות האחרונות בשוקי האנרגיה והמזון היו זמניות ולשיטתם מוטב להבליג, שכן קצב האינפלציה ירד בקרוב "ללא סיוע". מנגד, בגוש האירו חוששים כי ציפיות האינפלציה יגשימו את עצמן ולכן ראוי לטפל בתופעה בעודה באיבה.
שני הצדדים מכירים בצורך לנרמל את ריביותיהן, שכן הן נמוכות מדי בהינתן קצב הגידול בתוצרן ברבעונים האחרונים. המחלוקת היא לגבי קצב ועיתוי התהליך - הרשויות בארצות הברית מבקשות ללכת על בטוח ואילו בגוש האירו מבקשים לתת טיפול מונע. בדרך מאמינים בגוש, כי ניתן לעשות זאת תוך כדי התמודדות עם משבר החוב הפוקד אותו.
שתי העמדות קוטביות, אך אינן מפתיעות: בארה"ב לא הוגדר יעד מספרי של יציבות מחירים, והבנק המרכזי אמון בו זמנית על תמיכה בפעילות הכלכלית. בגוש האירו מקבלת יציבות המחירים קדימות והתמיכה בפעילות הכלכלית מגולגלת בדרך כלל לפתחן של הממשלות.
במצב דברים זה נוסיף מדי חודש לדוש בשאלה - האם האינפלציה בעלייה לשיטתם של קובעי המדיניות? מבחינת המשקיעים הרבים התלויים בהחלטות הריבית, מדובר במתכון בטוח לאי ודאות ועצבנות שיוסיפו לאפיין את התנהלות השווקים. בסופו של דבר יהיו חייבים למצוא לכך פתרון ולכן להערכתי, מעז יצא מתוק:
לאחרונה דווח על כך שבארה"ב שוקלים אימוץ יעד יציבות מחירים מספרי, כדרך להגדיל את שקיפותו של הבנק הפדראלי. מנגד, בגוש האירו מדברים על שינויים מבניים שיקרבו אותו לקונסולידציה פיסיקאלית דוגמת ארה"ב - כאחד הלקחים העיקריים של המשבר. תהליכים כאלו יגרמו לכך שמערכת קבלת ההחלטות בשני הגושים תהיה אחידה יותר ולמשקיעים יהיה קל יותר להיערך לקראתן ולקבל החלטות הקשורות בהן.
הכותב, רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות.
- 2.שי 22/06/2011 22:16הגב לתגובה זוובסוף מה הוא אומר " מדברים" . נו, באמת.
- 1.avi 22/06/2011 16:22הגב לתגובה זוהפחתת הריביות כפי שנעשתה על ידי הקברניטים הכלכלנים בהתפוצצות הבועה אז, היא זו שבין השאר הצילה את המצב. שני סוגי הפיקוחים נראים בעייתים ומהווים פיתרון כאחד. זהו נושא חשוב, מסכים ברובו.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
