סקר טים: 'כלכליסט' הוכנס לרשימת 24 האתרים - ועקף את 'גלובס' ו-TheMarker
חודש דצמבר באינטרנט הישראלי: ללא ספק, ההפתעה הגדולה ביותר בחודש האחרון היה פריצתו של אתר 'כלכליסט' למרכז רשימת 24 האתרים המובילים בישראל. הישג אחר, פחות מפתיע אבל לא פחות משמעותי, מגיע לאתר MAKO של קשת, שהצליח לשבור את שיא שיעור החשיפה שלו בעקבות השקת העונה החדשה של 'האח הגדול'. וואלה הצליח לחזור לשלישייה הפותחת לאחר שכל האתרים הבינ"ל ספגו ירידות חדות במהלך החודש האחרון.
כל האתרים הבינ"ל המובילים ללא יוצא מהכלל, ירדו החודש. למרות זאת, גוגל ופייסבוק נשארו במקום ה-1 וה-2 בהתאמה. פייסבוק איבד את מומנטום הצמיחה שלו ועומד כעת על שיעור חשיפה של 67.5% - ירידה של 7% לעומת 72.5% בחודש נובמבר. גוגל ירד ב-1%. ענקית החיפוש נאלצה להתמודד גם עם פגיעה נוספת - יוטיוב נפל שוב למקום ה-4 וירד ב-5%.
אתרי החדשות הכלכליים חוו החודש טלטלה משמעותית: 'כלכליסט' פרץ לרשימה, כאשר הייתה זו הפעם הראשונה בשנה האחרונה שקבוצת טלסקר המנהלת את סקר טים, דוגמת אותו. האתר עומד כעת על 14.9%, עליה של 90% לעומת דצמבר 2009 אז לפי ההערכות כלכליסט עמד על 8% חשיפה. הוא ממוקם במקום ה-15, מעל TheMarker וגלובס. TheMarker ירד החודש ב-10% ונפל למקום ה-18. גלובס מצד שני רשם עליה קלה של 7% וממוקם כעת במקום ה-18.
דצמבר לא האיר פנים ל-MSN, שקרס ונפל ב-6 מקומות למקום ה-19 עם ירידה חדה של 17%. כעת הוא נמצא בשפל חשיפה של 13% בלבד. צריך לזכור שבחודש נובמבר MSN דווקא רשם עליה נאה. אתר יאהו, למרות העיצוב החדש ומנוע החיפוש המעודכן מבית מיקרוסופט, המשיך ליפול. הוא הצליח לרדת אף מתחת לנקודת השפל שרשם בחודש הקודם ועומד כעת על 10.4%. יאהו סגר את רשימת האתרים המובילים במקום ה-24.
רוב אתרי החדשות המקומיים רשמו עליות קלות אם כי נמוכות מהצפוי. אנו צפינו לעליה משמעותית בעקבות אסון השריפה בכרמל. וואלה, שכאמור חזר למקום ה-3, רשם עליה קלה של 2%. ynet עדיין נמצא במקום ה-5 ועלה ב-4%. NRG של קבוצת 'מעריב' נשאר במקום ה-10, ללא כל שינוי. אתר 'הארץ' הצליח למצב את עצמו לאחר שהיה בסכנת הסרה מרשימת האתרים המובילים באוקטובר האחרון וצמח ב-7%, טיפס ב-2 מקומות ונמצא כעת במקום ה-22.
גם הפורטלים המקומיים רשמו עליות נאות. MAKO הצליח לשבור שיא אישי שלו בשיעורי חשיפה ועומד כעת על 38.8% בעקבות השקת פצצת הרייטינג של 'קשת' 'האח הגדול' - עליה של 8% לעומת נובמבר. MAKO גם רשם עליה משמעותית בנובמבר בזכות המשחקים האינטראקטיביים בזמן אמת שליוו את השידורים של השעשועון 'אל תפיל את המיליון'. נענע10 דילג ב-2 מקומות למקום ה-7 וצמח ב-7%. תפוז רשם עלייה של 7% ונשאר במקום ה-11.
אתרי הלוחות והשוואות המחירים החלו להרגיש את התחרות העזה ביניהם. זאפ, אתר השוואת המחירים הגדול בארץ מתמודד כעת מול Kama של קבוצת יד2. יד2 הוא אתר הלוחות הגדול ביותר, אבל מתמודד מול WinWin, שעובד בשיתוף פעולה עם זאפ. כתוצאה מכך, 2 האתרים המובילים איבדו ממעמדם בחודש האחרון, למרות שהשיקו מספר פיצ'רים חדשים. זאפ איבד ב-7% משיעור החשיפה ואילו יד2 נפל ב-2 מקומות למקום ה-9 לאחר ירידה משמעותית של 17%.
2 אתרי הספורט הגדולים ממשיכים את המאבק הבלתי פוסק שלהם: לאחר מספר חודשים של ירידות קבועות, ONE התאושש, זינק ב-21%, ועלה ב-3 מקומות למקום ה-14, בדומה בתעבורה שלו בחודש מאי 2010. בזכות זאת עקף ONE שוב את 'ספורט 5', שירד 2 מקומות למקום ה-16 - למרות עליה של 7% בתעבורה. בסקר נפרד של המכללה האקדמאית גליל מערבי, ONE היה האתר הישראלי היחידי שזכה לשיעור חשיפה גבוה יחסית לממוצע הארצי שלו.
אתר אורנג' רשם עליה משמעותית של 11% אבל נשאר במקום ה-20. אתר 'רשת' לא רשם כל שינוי בתעבורה, מה שלא מנע ממנו ירידה של 3 שלבים למקום ה-21. אתר המסעדות Rest עלה קלות ב-6% אבל ירד ב-2 מקומות ל-23. עם זאת, הוא אינו בסכנת הסרה כמו אתר 'עכבר העיר', שנפל שוב מרשימת האתרים המובילים.
היו היה, באינטרנט הישראלי של 2007 לספירה הנוצרית
'טלסקר' גם פרסמה את נתוני החשיפה של האתרים המובילים בישראל בשנת 2007. הנתונים מצביעים על המגמות באינטרנט הישראלי ב-3 השנים האחרונות.
המרוויחה הגדולה ביותר בשנים האחרונות הוא ללא ספק 'פייסבוק' שצמח בישראל ב-220% בתקופה זו. יוטיוב זינק ב-120%. MAKO התייצב כאחד מהפורטלים הגדולים והמוכרים בארץ עם צמיחה של 210%. 'רשת' ויד2, למרות שרשמו ירידות החודש, עדיין דיווחו על עליה קבועה וצמחו ב-20% מאז 2007.
מספר אתרים חדשים נכנסו לרשימת האתרים המובילים של סקר טים - בנוסף ל'כלכליסט', גם אתר המסעדות Rest ואתר המידע b144 של בזק. רק אתר אחד נעלם בשנים האחרונות מהרשימה - start.co.il.
עם זאת, אתרים רבים נמצאים במגמת דעיכה קבועה. וואלה, למרות שחזר למקום השלישי החודש, עדיין לא הצליח לחזור לרמתו מ-2007. גם נענע10, NRG ודפי זהב איבדו בממוצע בסביבות 20% מהחשיפה שלהם. למרות הזינוק שלו החודש, גם ONE איבד 20% מהתעבורה בשנים האחרונות, וכך גם 'ספורט5'. אורנג' ירד בקרוב ל-30%. ההפסד הגדול ביותר נרשם לפורטל MSN של מיקרוסופט, שצנח ב-60%. גם יאהו איבד 40% וככל הנראה יוסר בקרוב מסקר טים.
- 5.כלכליסט נכנס בגלל YNET (ל"ת)איזה בדיחה 17/01/2011 21:45הגב לתגובה זו
- 4.תלמדו, הכל בזכות העיצוב (ל"ת)יוסי 17/01/2011 15:27הגב לתגובה זו
- 3.אש הגולש 17/01/2011 15:13הגב לתגובה זוהוא ירד כי הוטמייל ירד. MSN כמו וואלה מקבל המון תנועה מהדואר האלקטרוני. מ2007 אנשים עברו לג'מייל. תשקיעו בתכנים אולי יחזרו אליכם
- 2.כלכליסט האתר עם התכנים הטובים ביותר (ל"ת)דוד 17/01/2011 15:13הגב לתגובה זו
- 1.המאמין 17/01/2011 14:19הגב לתגובה זושהוא חזק מהמתחרים

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.
הבטיח תשואה גבוהה והפסיד למשקיעים 5 מיליון שקל
תזכורת כואבת: כשמבטיחים לכם תשואה גבוהה - תברחו, מדובר בשרלטנים או טיפשים; משה לב הפסיד כספים לחברים, משפחה ומשקיעים בעזרת הונאת פונזי - הוא נשלח לכלא
כל פעם מחדש הציבור מתפתה. הוא רואה את השכן מרוויח תשואה חלומית דרך מנהל השקעות מומלץ, הוא שומע על חבר שקנה קרקע שהושבחה פי 5. הוא לא מבין שאלו הדוגמאות הטובות ולצידם יש פי כמה יותר דוגמאות של הפסדים כבדים. יש כללים מאוד ברורים בעולם ההשקעות וזה תקף למניות, נדל"ן, השקעות בחו"ל ועוד. כגודל הסיכון כך גודל הסיכוי לרווח. לא ייתכן שיבטיחו לכם תשואה גבוהה בלי סיכון. אם אתם מוכנים לסיכון אז סבבה - קחו אותו. אבל אם אתם חושבים שהתשואה הגבוהה היא בלי סיכון זה לא נכון - לא אומרים לכם את האמת. הסיכונים, וזו הבעיה - צצים בדרך ומתגלים ונחשפים במקרים רבים כחזקים יותר מהסיכויים לרווח. הכלל הראשון בהשקעות הוא אל תתפתו כשמבטיחים לכם רווח קל ותשואה גבוהה. אין דבר כזה. מדובר בשרלטנים או טיפשים שלא באמת מבינים בהשקעות. הכלל השני שמתחבר לכלל הראשון - סיכוי הולך יחד עם סיכון. והנה המקרה מהיום.
משה לב, מי שהיה בעל חברת השקעות ורימה משקיעים, בהם בני משפחתו ומכריו, במיליוני שקלים, נידון לשלוש שנות מאסר בפועל. בית משפט השלום בפתח תקווה גזר את עונשו בשבוע שעבר. כתב האישום הוגש נגדו כבר ב-2019, אך מתייחס לאירועים שהתרחשו בין 2009 ל-2014. לב הודה במסגרת הסדר טיעון כי הציג מצגי שווא והשקיע 5.1 מיליון שקל שקיבל מלקוחותיו, תוך הנפקת דו"חות מזויפים שהציגו רווחים שלא היו ולא נבראו. הוא הפסיד את כל הכסף, אך המשקיעים המשיכו להעביר לו כספים בהתבסס על דיווחיו המזויפים. קוראים לזהה פירמידה - הוא יצר מצג שווא של רווחים כאשר התבסס עליהם בלקיחת כספים נוספים. כאשר אנשים משכו כסף, הוא השתמש בכספי משקיעים חדשים כדי לשלם להם.
בשלב גזר הדין נשמעו עדויות של נפגעים, שתיארו כיצד איבדו את כל חסכונותיהם. התובע, עו"ד דניאל איקן מפרקליטות מחוז מרכז, דרש בין ארבע לשבע שנות מאסר, אך השופט עודד מורנו הסתפק בשלוש שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצויים לכל אחד מ-13 המתלוננים, בסכום של 100 אלף שקל (למעט שניים שיקבלו 40 אלף ו-10,000 שקל) עונשו של לב יתחיל באמצע מאי, אך הפרשה התחילה כאמור לפני 16 שנים. האם זה נכון וצודק להחיל עונש כל כך מאוחר? האם זה נכון שמשה לב יהיה אדם חופשי במשך כל כך הרבה שנים עד למשפטו?
מערכת ההונאה: עשרות משקיעים נפלו בפח
לב הציג עצמו כמשקיע מנוסה והבטיח תשואות גבוהות, תוך שהוא מציג דו"חות מזויפים ומשכנע לקוחות להמשיך להשקיע. שיטת הפעולה שלו, המזוהה עם הונאות פונזי, נשענה על גיוס משקיעים חדשים ששילמו למשקיעים הוותיקים, עד שהמערכת קרסה. בין קורבנותיו היו אנשי מערכת הביטחון, מכרים מחברות השקעה בהן עבד בעבר, ואף בני משפחתו הקרובים ביותר. לב טען כי החזיר חלק מהכספים למשקיעים, אך הסכום שהוחזר – 820 אלף שקל בלבד – רחוק מלשקם את הנפגעים. חלקם איבדו את כל חסכונותיהם והגיעו למצוקה כלכלית קשה.
- עוד הונאה פיננסית? Pocket Option מציעה אופציות בינאריות למשקיעים ישראלים - הרשות מזהירה
- הקורבנות של מיידוף כבר קיבלו 94% מהכספים שאבדו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם היו סימנים מקדימים?
במשך שנים לב הצליח לתחזק תדמית של איש פיננסים לגיטימי, אף שלמעשה פעל ללא רישיון לניהול השקעות. היו משקיעים שהחלו לחשוד, אך כל עוד קיבלו "רווחים", לא העלו את החשדות. רק כאשר בקשות למשיכות גדולות נענו בתירוצים שונים – "תקלות טכניות", "הגבלות בנקאיות" או "עיכובים רגולטוריים" – הם הבינו שמשהו אינו תקין.
שאלות ותשובות על פרשת משה לב והשלכותיה
מהי הונאת פונזי, וכיצד לב השתמש בה?
