מסתבר שלא ידעתם: כמה עולה לכם "העברת השיחה" במוקד 144 וכמה בזק מרוויחה מזה?

80% מהצרכנים משתמשים הכוכבית המקשרת ישירות למספר הטלפון המבוקש, ולא יודעים כי השירות כרוך בעלות נוספת
מאיה זיסר |

לא פעם חייגתם ל-144 ובחרתם להישתמש בשירות המקשר אתכם ישירות למספר ללא חיוג נוסף, לפי סקר של גיאוקרטוגרפיה, הציבור ברובו לא מודע לכך שלהעברת השיחה יש עלות נוספת, מעבר לעלות ההתקשרות לשירות 144. מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בחודש אוקטובר 2009, עלה כי 80% מהצרכנים המשתמשים בשירות 144 לאיתור מספר טלפון, משתמשים גם בשירות הכוכבית - המקשר ישירות למספר הטלפון המבוקש, ולא יודעים כי השירות כרוך בעלות נוספת, על עלות השיחה. מדובר בסכום של 60.32 אגורות, הנוספות ל-1.72 שקל שנגבים עבור שימוש בשירות 144. (וכמובן למחיר עבור פעימות המונה הנגבה בנוסף). עוד עלה מהסקר כי 70% מהצרכנים שעשו שימוש בשירות שיחת המשך היה מוותר על שירות זה אם היו יודעים מה עלותו.

המועצה לצרכנות מעריכה כי צרכנים שאינם מודעים לעלות שיחת ההמשך במוקד 144 כוכבית, גורמים להכנסות לחברת בזק בסכום שבין 8.2 ל- 9.7 מיליון שקל בשנה, סכום שהיה נחסך מהצרכנים לו בזק הייתה מיידעת אותם בדבר עלות השירות באמצעות ההודעה המוקלטת המציעה שירות זה.

המועצה לצרכנות פנתה כבר לפני שנתיים לחברת 'בזק' בבקשה ליידע בדבר מחיר השירות של חיוג אוטומטי למספר המבוקש בהודעה המוקלטת המציעה את השירות, כפי שנדרש על פי חוק הגנת הצרכן, המחייב עוסק המציע רכישת נכס שירות בשיווק מרחוק לגלות לצרכן בין היתר את עלותו . עד היום החברה טרם עשתה זאת, והיא ממשיכה בהתנהלותה.

המועצה לצרכנות בקריאה לצרכנים דרך אתר האינטרנט שלה, ובפניה ישירה לחברי המערך הארצי שלה (מאמ"ץ), לפנות למנכ"ל בזק אבי גבאי בדרישה להפסיק את המחדל המתמשך וליידע את הציבור כי השימוש בשירות הכוכבית כרוך בתשלום בתקליט המציע את השירות. מייד עם פרסום הקריאה הגיעו מאות פניות של אזרחים למנכ"ל בזק.

במסגרת המאבק של המועצה לצרכנות, שליח המועצה לצרכנות הגיע ללשכתו של מנכ"ל בזק, מר אבי גבאי ומסר לו קלסר המכיל מאות מהפניות שהגיעו במהלך הימים האחרונים.

לדברי מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, "ההיענות ההמונית והמיידית של הציבור לקריאת המועצה לצרכנות, מעידה כי התופעה המתוארת לעיל מרגיזה ופוגעת בציבור גדול של צרכנים, המוכן להתגייס לשינוי התנהלות בלתי הוגנת ופוגענית של גופים עסקיים גדולים".

עוד מוסיף פלג, כי "גילוי נאות הוא חובה בסיסית של עסק כלפי צרכן, ללא כיבוד חובה זו על-ידי העסקים לא יהיו בידי הצרכן הנתונים הדרושים לביצוע החלטת קנייה נבונה, ובכך ייפגע חופש הבחירה שלו".

נציין כי בפברואר 2006 הודיעה חברת בזק כי השימוש בכוכבית הינו בעלות ואף הודיעה ללקוחות על השינוי הצפוי בחשבונות הטלפון ששלחה באחרונה.

מחברת בזק נמסר בתגובה כי, "שירות השלמת שיחה כרוך בתשלום על סך 60 אגורות לדקה (כולל מע"מ). התשלום יגבה אך ורק עבור שיחה שיצאה לפועל. חשוב לציין כי במידה והתקבל צליל חיוג תפוס או במידה ולא יהיה מענה, לא יגבה תשלום עבור השירות. בזק מיידעת את הציבור על השירות ועלותו על ידי פרסומים בעיתונות הארצית, בחשבון החודשי וכן על ידי פרסום קבוע באתר האינטרנט של החברה". עוד נמסר מבזק כי, "שירות השלמת שיחה נועד להקל על המתקשרים והשימוש בו הוא לשיקולם בלבד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה