אלישע ינאי במפגש חרום: "הספקולנטים חוגגים עלינו, צריך להפעיל נשק לא קונוונציונלי"
כמה מבכירי היצואנים במשק כינסו היום מפגש חירום עם עיתונאים בתל-אביב, בנושא השפעת היחלשות הדולר מול השקל והשפעתו על הצמיחה והתעסוקה במשק.
אלישע ינאי, מנכ"ל ונשיא מוטורולה, אמר בכנס כי "יש לנו ידיעה ברורה שהשקל טיפס לאורך זמן הרבה מעבר למה שהוא היה אמור להתחזק. אבל נוצר הרושם, שהמלחמה, שהיא לא קונוונציונלית, מצריכה שימוש בנשק חדש."
לדבריו של ינאי, "בשער הדולר-שקל תלויות עשרות אלפי משרות. הפגיעה בתעשייה הישראלית וגם בהיי-טק היא חמורה ומשמעותית. אין ספק שהספקולנטים חוגגים עלינו. הנגיד עושה עבודה ברוכה אבל זה לא מספיק. אין שום סיבה שאדם אחד בארץ יפוטר בגלל הספקולנטים. מי שעובד בצורה ספקולטיבית שישלם על זה מס.
עוד אמר ינאי, כי "יש בעולם מדד עלויות מהנדס, כמו שיש מדד הביג מק. ישראל נמצאת במקום מאוד קרוב לארצות הברית ובאמצע הטבלה. אנחנו נמצאים בקרב מול כל העולם ואם לא כדאי לחברה לפתח בישראל היא יכולה לפתח ולפעול בכל העולם. שיפסיקו להציע לנו להוריד משכורות מכיוון שכל עובד שמרוויח 10 אלף שקלים יש לו עלויות גבוהות מאוד ואין סיבה שנוריד משכורות בגלל הפעולות של הספקולנטים.
יאיר שמיר, יו"ר התעשייה האווירית, אמר כי "אני רואה את עצמי מייצג את התעשייה הבטחונית וגם מייצג של קרנות ההון סיכון. אנחנו בתעשיה האווירית מפרנסים כ-50 אלף בתי אב. כל שינוי של 1% בדולר עולה לנו כ-13 מיליון דולר בשורה התחתונה. מה שמאפיין את התעשייה הבטחונית זה חוזים ארוכי טווח ובמחיר קבוע, פיקס. השפעת הדולר עלינו היא פנומנלית. ב-2008 השקענו במשק הישראלי כ-2 מיליארד דולר ואנחנו מתעקשים להמשיך להשקיע בישראל.
עוד אמר שמיר, כי "דבר נוסף שחשוב זה יציבות המחיר, שיהיה אפשר לתכנן. אם יש תנודתיות גבוהה זו בעיה אמיתית. קרנות ההון סיכון אחראיות על הדם שמוזרם לתעשיית ההיי-טק. הגופים האלה לוקחים דולרים ומשקיעים בחברות. אנחנו חייבים גם כאן שער דולר סביר, כלומר לא פחות מ-4 שקלים. אם יורדים מתחת אז מתחילים להפסיד. חד משמעית, אני חושב שפישר עשה עבודה מאוד רצינית אבל הוא צריך לקבל עזרה גם מהממשלה, צריך להמשיך הלאה. צו השעה לייצב את המטבע במקום סביר, ולתת אופק תכנוני. אני מסכים עם אלישע מילה במילה שמי שחוגג עלינו זה הספקולנטי."
יהודה זיסאפל מקבוצת רד בינת אמר במפגש כי "הדבר היחיד שיכול להחזיר אותנו לצמיחה ולתעסוקה זה ההיי-טק, שגם יוביל לגידול בתעסוקה. קובעי המדיניות צריכים לקבוע שער נכון, שלדעתינו צריך להיות 4.20 שקלים לדולר לפחות. התעשייה לא תתמוטט בשער של 3.50 שקלים אבל המשק יהיה במצב קטסטרופלי. עד לשער 4.20 שקלים לדולר, זו ההשקעה הטובה ביותר שיכול לבצע בנק ישראל, יותר מהערבויות ודברים אחרים. זה יחזק את המשק מכל בחינה".
חיים מר, מנכ"ל ח.מר תעשיות, אמר במפגש כי "בכל מקום כמעט בעולם מקבלים ביטוח והגנה למי שמייצר באותה מדינה. בארץ יוצא האוויר מהריאות עד שמקבלים עזרה בשיווק או ביטוח, או הגנה מסוג אחר. ואין לי ספק בכלל שאם המצב הנוכחי יימשך נאלץ לפטר עובדים וזה חבל".
בתשובה לשאלה האם יש לכם הנחיות יותר ספציפיות לגבי המלחמה בספקולנטים אמר ינאי כי "זה מאוד פשוט. בעבר ביצעו כבר מאבק מוצלח בספקולנטים עם הקפאה לששה חודשים של הפעילות. גם היום יש מדינות כמו סין או הודו ששם אין ליברליזציה והעולם סוחר איתם. יש תקלה במנגנון. מי שקורה לעצמו כלכלן או איש כספים צריך לחזור לשולחן השרטוט ולמודלים. יש כאן תקלה ברורה, המגמות שקרו נבעו מאפשרות לביצוע תנועות הון חופשיות. מי הוא אותו משקיע שאפשר להוריד את אנגליה לברכיים ? למה, על מה ולמה ? זה אבסורד וצריך להפסיק את זה".
"תראו מה קרה לאפריקה וללבייב שאפשרו לו לייצא כסף בלי הגבלה. תראו לאן זה הביא אותנו. יש תקלה וצריך לשנות את זה. לבייב לא יצליח לגייס שוב אג"חים אבל מה אם אותו ספקולנט שמצליח להוריד את הדולר מול השקל ב-2 אחוזים ואחר כך להקפיץ אותו ולעשות על גבינו סיבוב. למה ? כבר פעלו נגדם וצריך לשוב ולפעול".
יהודה זיסאפל: עוד אלפים יפוטרו בהיי-טק
יהודה זיסאפל אמר בתשובה לשאלה על המפוטרים כי "אני צופה פיטורים נוספים של אלפי עובדים, בעיקר בחברות סטארט אפ. בשער הנוכחי אני חושב שיהיו עוד כ-5,000 מפוטרים נוספים בהיי-טק שמשמעותם גידול של 20 אלף במספר המובטלים במשק. חושבים שאם יש חגיגות בנדל"ן או בבורסה זה ימשיך להתקיים. אם בהיי-טק לא יגייסו עובדים המשבר ימשיך ויעמיק והאבטלה תגדל.
ינאי: "יש הדברות שוטפת עם הממשלה אבל גם לתקשורת יש תפקיד מאוד חשוב להעלות את הנושא לקדמת הבמה. זה הנושא הכי קריטי. הממשלה לא יכולה לעזור לנו בתקציבה המוגבל, אבל הא יכולה לעזור לייצב את השער. עשו את זה בעבר בארץ, ועושים את זה גם במקומות אחרים בעולם. אפשר להבדיל בבירור בין סוחר מקצועי שפועל כמה פעמים ביום או כמעט כל יום לבין משקיע לטווח ארוך. אין בעיה עם הספקולנטים, זו לא מילה גסה. אבל הם חייבים לשלם מס גבוה ואפשר גם לעכב להם את הרווחים.
יאיר שמיר: "אנחנו לא דורשים כלום. חושבים שהכלכלה הישראלית חזקה אבל זה שטויות. אם השער לא ישתנה נצטרך להמשיך לפטר עובדים ואנחנו לא רוצים לעשות את זה. אני מחזיק עובדים בשיניים".

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.