עובדים בהייטק אופן ספייס
צילום: דאלי אי

מה השכר הממוצע במשק וכמה מרוויחים בהייטק?

עמית בר | (8)

השכר הממוצע בישראל רושם עלייה מתונה בלבד, בעוד ענף ההייטק ממשיך להוביל בשכר אך מתמודד עם ירידה במספר המשרות. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לחודש נובמבר 2024 מצביעים על מגמות מפתיעות, שמשקפות את השפעת המלחמה בעזה ואת השינויים הכלכליים במשק.


השכר הממוצע במשק: עלייה קלה אך מעיבה

השכר הממוצע במשק עמד בנובמבר על 12,869 שקלים – עלייה של 1.1% בלבד לעומת נובמבר 2023. זאת, על אף שהיה זה החודש המלא הראשון של מלחמת "חרבות ברזל" שבה מאות אלפי אנשי מילואים פונו מבתיהם ושהו מחוץ למקום עבודתם.

הנתון מדאיג במיוחד לנוכח ירידה משמעותית בהשוואה לחודש אוקטובר, שבו עמד השכר הממוצע על 13,316 שקלים. מדובר בחודש השני ברציפות שבו השכר הממוצע יורד, מגמה שעשויה להשפיע לרעה על היכולת הכלכלית של משקי הבית.

לפי הנתונים, מגמת הירידה בשכר במשק החלה דווקא בזמן שבו המחירים זינקו, בין היתר בשל עליית המע"מ וגזירות כלכליות נוספות. הירידה בשכר, בשילוב הגידול בהוצאות, עלולה לפגוע בהיקף הצריכה ולהאט את הפעילות הכלכלית.

תעסוקה ושכר: תמונה מעורבת

על אף הירידה בשכר, מספר משרות השכיר במשק ממשיך לעלות. בחודש נובמבר נרשמו כ-4.2 מיליון משרות שכיר – עלייה של 1.4% לעומת החודש הקודם ועלייה משמעותית של 6% לעומת נובמבר אשתקד.
עם זאת, חשוב לזכור שנובמבר 2023 היה החודש הראשון למלחמת "חרבות ברזל" שבו רבים מהעובדים נעדרו ממקום עבודתם בשל גיוס למילואים או פינוי מבתיהם בדרום.

מה קורה בהייטק?

ענף ההייטק ממשיך לשמור על מעמדו כקטר המשק מבחינת השכר. השכר הממוצע בהייטק בחודש אוקטובר 2024 עמד על 30,915 שקלים – עלייה של 4.7% לעומת אוקטובר 2023. עם זאת, הענף מתמודד עם צמצום במספר המשרות. בחודש אוקטובר נרשמו בענף 402 אלף משרות, ירידה של 1% לעומת חודש ספטמבר. בהשוואה לאוקטובר אשתקד, נרשמה עלייה מזערית של 0.6% בלבד במספר המשרות.

האם המגמות יימשכו?

הנתונים הנוכחיים מצביעים על חוסר יציבות בשוק העבודה, במיוחד לנוכח האתגרים הכלכליים והגיאופוליטיים. ענף ההייטק, אף שהוא מוביל בשכר, מתחיל להראות סימנים של האטה.
כיצד תושפע הצריכה הפרטית והאם הענפים המובילים במשק יצליחו לשמר את כוחם? נראה שהתשובות לכך תלויות בהתפתחויות הכלכליות והפוליטיות בחודשים הקרובים.


שוק ההייטק הישראלי מתחיל להתאושש בהדרגה לאחר שנתיים מאתגרות, כשהשכר הממוצע בתפקידים טכנולוגיים חווה עלייה מתונה בשנה האחרונה. לפי נתוני חברת ההשמה GotFriends, השכר הממוצע למשרות טכנולוגיות עמד בשנת 2024 על 37,071 ש"ח לחודש – עלייה של 1.5% בהשוואה ל-2023, אז עמד השכר הממוצע על 36,524 שקל. שיאני השכר נותרו מנהלי פיתוח וחוקרי אבטחת מידע, עם עליות מרשימות בשכרם החודשי, שהגיעו ל-46,815 שקל ו-45,012 שקל בהתאמה – עלייה של כ-6% לעומת השנה הקודמת. גם תוכניתני Big Data ותוכניתני Python נהנו מעליות נאות של 6.4% ו-5.85% בהתאמה, כשהשכר הממוצע בתפקידים אלו עומד כעת על כ-41,900 שקל ו-41,044 שקל. לעומתם, מנהלי מוצר ותוכניתני C/C++ רשמו ירידות קלות בשכרם הממוצע, ואצל "בוגרים מצטיינים" נרשמה ירידה משמעותית של 17% לשכר ממוצע של 17,000 ש"ח בלבד – ירידה שנמשכת זו השנה השלישית ברציפות.

קיראו עוד ב"קריירה"


 מגמות נוספות בענף כוללות גידול מסוים במספר משרות השכיר, שעמד בחודש ספטמבר על 402.5 אלף משרות, מעט מתחת לשיא שנרשם ביולי. על פי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע בהייטק עמד בספטמבר על 31,237 ש"ח, עלייה של 3.8% לעומת אוגוסט. תחומי הגיוס המובילים ב-2024 היו אבטחת מידע (25% מהמשרות), בינה מלאכותית (18%), ופינטק (11%). פערי השכר בין גברים לנשים נותרו בעינם, כאשר השכר החודשי הממוצע לגברים עמד על 38,128 שקל, בעוד שנשים הרוויחו בממוצע 33,625 שקל – פער של 12%. למרות לחצים מצד חברות בינלאומיות כמו אמזון להחזיר עובדים למשרדים, מגמת העבודה מהבית נשארה יציבה, עם 51% מהמשרות בתעשייה המאפשרות עבודה מרחוק לפחות יומיים בשבוע. בסיכומו של דבר, הנתונים מעידים על התאוששות זהירה בענף, לצד שינויים מגוונים במבנה השכר והעדפות העבודה. עם זאת, לא כל המקצועות נהנים מהשיפור, והאתגרים בשוק ההייטק הישראלי עודם קיימים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יי 06/01/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    הנתונים זה ברוטו או נטו
  • כל אחד והנטו שלו 26/01/2025 08:52
    הגב לתגובה זו
    .
  • תמיד ברוטו (ל"ת)
    מניב 16/01/2025 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלון 06/01/2025 11:20
    הגב לתגובה זו
    בל הרפורמות של לוין וקרעי ומסע הגובים של אמסלם לאן נגיע
  • 3.
    ייז 05/01/2025 20:02
    הגב לתגובה זו
    יש מליון חרדים בטלנים ועוד 2 מליון ערבים שעובדים בשחור. תעשו חשבון חברים
  • גם בתעשיית המין בתל אביב לא מוציאים קבלות (ל"ת)
    קוף 06/01/2025 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שי 05/01/2025 19:33
    הגב לתגובה זו
    השכר החציוני הוא שקובע.כמה מרווחים מעל 7000 שח וכמה מתחת
  • 1.
    הממוצע פחות מעניין תביאו את החציוני (ל"ת)
    ד 05/01/2025 14:00
    הגב לתגובה זו
עובד עם AI קרדיט: גרוקעובד עם AI קרדיט: גרוק

איך להפוך את ה-Chat GPT לכלי חכם באמת? מדריך

מדריך: איך אפשר להפוך את הבינה המלאכותית לכלי עבודה יעיל, ממוקד ואישי יותר ואיך המתחרות של ה-Chat GPT עומדות מולו?


הדס ברטל |

כולנו כבר התחלנו לעבוד באופן כלשהו עם ה-AI, בין אם שהשתמשנו בו בעבודה, השתעשענו איתו ועם היכולות שלו בשעות הפנאי או שהפכנו אותו לחלק קבוע בשגרת היומיום שלנו למטרות שונות. הכלי הפופולרי ביותר הוא כמובן ה-ChatGPT שבשנה אחת הפך לאחד הכלים הנפוצים בעולם העבודה והאקדמיה, אבל רבים מהמשתמשים עדיין מנצלים רק חלק קטן מהפוטנציאל שלו. במצבו הבסיסי, הכלי אמנם מספק תשובות מדויקות למדי, אך הוא מגיב לפי ההקשר של כל שאלה ולא לפי האדם שמולו. כלומר, הוא לא באמת "מכיר" את המשתמש אלא מגיב לפי ניחוש ורוב הזמן מנסה לרצות את המשתמש במקום לתת תשובות אובייקטיביות. אז איך אפשר לשנות זאת? 

1 # התאמה אישית

יש להשתמש בתוכנת ההתאמה האישית (Custom Instructions) המאפשרת לבנות שפה קבועה בין המשתמש לבין ה-AI. היא מאפשרת להורות ל-ChatGPT מה הוא צריך לדעת עליכם ואיך לענות לכם. בין אם בניסוחים תמציתיים, או בניתוחים כלכליים ארוכים, ואם בשפה פורמלית או בשפה חופשית. למעשה צריך להגדיר איך מתנהל השיח עם ה-AI, מה שיכול לייתר את הצורך להסביר בכל פעם מחדש את סגנון התשובות שאנחנו רוצים ממנו.

כך למשל, אנליסט פיננסי יכול להורות לכלי להשיב רק במבנה של טבלת נתונים והשוואות, בעוד עיתונאי יכול לבקש ניסוחים דומים לאלה של כלי תקשורת כלכליים. או למשל מי שעוסק במחקר או הוראה יכול לבקש ש-ChatGPT ישאל שאלות מנחות במקום לתת תשובות מלאות, כדי לעודד חשיבה עצמאית.

חשוב לזכור שגם כאשר הכלי פועל תחת הנחיות מותאמות, הוא לא תמיד שומר על אחידות מוחלטת. לעיתים הוא "גולש" לסגנון אחר או מתעלם מהעדפה שהוגדרה. הסיבה היא שמדובר במערכת דינמית הלומדת תוך כדי שימוש. לכן מומלץ לתקן אותה בזמן אמת, להזכיר את ההנחיות ולחדד את הגבולות. במילים אחרות, ההתאמה האישית אינה פעולה חד פעמית, אלא תהליך מתמשך של fine-tuning בין המשתמש למכונה.

2 # פרטיות

אחת הסוגיות שמעסיקות כיום את המשתמשים, ובעיקר ארגונים, תאגידים וחברות, היא עד כמה ניתן לשלוט במידע. ChatGPT מאפשר לנו לבחור אם לשתף את השיחות לצורך שיפור המודל או להשבית לחלוטין את האפשרות הזאת. משתמשים ארגוניים, כמו לקוחות של ChatGPT Team או Enterprise, נהנים כברירת מחדל ממדיניות פרטיות מחמירה יותר כאשר השיחות שלהם אינן משמשות לאימון המערכת.

איילת גבע, מנהלת יחידת החדשנות והפיתוח העסקי של מרכז הסרטן בשיבא, קרדיט: באדיבות המצולמתאיילת גבע, מנהלת יחידת החדשנות והפיתוח העסקי של מרכז הסרטן בשיבא, קרדיט: באדיבות המצולמת
ה-AI ואני

"אם פעם היו מחקרים עם 47 מטופלים ועכשיו אני מסוגלת לעשות מחקרים על אלפי מטופלים"- קריירה בעידן ה-AI

איילת גבע, מנהלת יחידת החדשנות והפיתוח העסקי של מרכז הסרטן על שם חוסידמן בזרוע החדשנות ARC, המרכז הרפואי שיבא

הדס ברטל |

ספרי קצת על עצמך: 

מגיעה מהעולם הטכנולוגי, ממש מהברזלים. בניתי מערכות business intelligence בגופים כמו טבע, פוקס או דיסקברי. מאז עשיתי מעבר לעולמות הבריאות הדיגיטלית כשניהלתי מוצרים שהם בהכרח דברים שנוגעים בעולמות הנתונים וה-AI. אז לא קראו לזה AI זה היה  machine learning.

היום אני מנהלת את מנהלת החדשנות והפיתוח העסקי במרכז הסרטן בשיבא. כאן אני עושה כל מה שקשור בחדשנות, כך שאני גם מייבאה רעיונות פנימה על ידי קשרים עם חברות מכל הגדלים מקטן ועד גדול וגם מנביטה רעיונות פנימיים ומביאה אותם לידי מימוש בעולמות הטכנולוגיים ובעולמות המסחריים אם יש צורך. היחידה שלי עושה פיתוח עסקי, שזה אומר לתכלל את כל ההיבטים הכלכליים של מרכז הסרטן, הכוונה כאן היא לא להכניס כסף לכיס של אף אחד אלא להביא כסף  למטופלים שלנו, מרפאות חדשות בין אם דרך שירותים חדשים, או טפסי 17, וגם למעבדת המידע שלנו שנקראת אונקומיינד שעושה עיבודים גם גנומיים מתכללים כמה סוגי מידע על מטופל. אם יש לי כ-100 אלף מטופלים, אז יש לי כ-100 אלף מסעי מטופל ומדובר בכל המידע הרלוונטי לאותו מטופל. 

מסע מטופל מתכלל את כל המידע מרגע האבחון ועד לסוף הטיפול, יש לי את כל הנתונים של המטופל ולפי זה הקלינאי קובע את הטיפול. במעבדה אנחנו עושים בירור גנומי ובעצם כל מה שיש לו משמעות קלינית נכנס לדאטה בייס והתפקיד שלי זה למצות המידע מהכל. אנחנו מוציאים מודלים שמסייעים לזהות מטופלים בסיכון. עם ה-AI אנחנו אוספים מודלים נבואיים ומסייעים לזהות מטופלים בסיכון ולהבין איזה מטופל מתאים לאיזה טיפול והכל כדי לשפר את מסע המטופל ולשפר את הטיפול בו. אנחנו מצליחים ככה לחזות תזמונים של טיפולים, כלומר מתי להעניק איזה טיפול, והכל מבוסס AI ולא היה אפשרי בלי AI.

 

מרכז הסרטן על שם חוסידמן בזרוע
 החדשנות ARC, המרכז הרפואי שיבא, קרדיט: דוברות שיבא
מרכז הסרטן על שם חוסידמן בזרוע החדשנות ARC, המרכז הרפואי שיבא - קרדיט: דוברות שיבא



איך ה-AI משפיע על המקצוע או על הענף?

כלי ה-AI משפרים את מסע המטופל, אנחנו מאיצים מחקרים. אם פעם מחקר היה נוגע באיסוף נתונים, היו מגיעים למחקרים עם 47 מטופלים ועכשיו אני מסוגלת לעשות מחקרים על אלפי מטופלים. אני עובדת עם קלינאים עם משפך ואני שואלת אותם "המחקר שאתם עושים מה סוף הדרך מבחינתכם ומה השלבים בדרך לשם." כל שאלת המחקר מצוותת לשאלת מחקר אחרת, למחקרים קליניים אחרים ולרקע הדמוגרפי של המטופל. בפועל ה-AI מחולל גם היום שינוי עצום באונקולוגיה. אם אני יכולה להקל אפילו במעט את מסע המטופל של המטופלים שלנו, אז אנחנו שואפים לעשות את זה. אנחנו עוברים תפיסתית מהעולם שבו הרופא המטפל מסתמך רק על הניסיון שלו או על הניסיון של הקולגות שלו שבעצם זה הסתמכות על מספר מאוד מוגבל של מטופלים, ועוברים לעולם שכל החלטה יכולה להיות מבוססת על כר נרחב של דאטה וככה ההחלטות יכולות להיות הרבה יותר מדויקות. ה-AI מעולה לזיהוי של כל מיני תבניות שהעין האנושית והמוח האנושי מתקשה לרדת למורכבות שלהם. אני לא אומרת שצריך להחליף את הרופא, רופא חייב להיות שם לנווט את התמונה. מההתחלה ועד למתן הטיפול הנכון. האתגר האמיתי שלי הוא לא לבנות מודל אלא לבנות מודל שלא יכשל קלינית וייתן טיפול לא נכון. ה-AI נותן מגמות, סטטיסטיקות ויכולות חיזוי אבל רופא הוא זה שצריך להחליט.  


לראיונות קודמים בה-AI ואני