האוצר: זינוק חד ברווחי יבואני הרכב שהגיעו ל-5 מיליארד שקל
בוקר טוב לאוצר, הם גילו שהרווחים של יבואני הרכב מוגזמים. הם עשו תחקיר והוציאו דוח מפורט, אבל מספיק לפתוח דוחות כספיים כדי לראות את הרווחים והרווחיות החריגה. הדוח של האוצר מדבר על השנים 2021 ו-2022, זה נמשך ל-2023 וגם לרבעון הראשון של 2024.
מדוח האוצר עולה כי בשנת 2022 נסק הרווח לפני מס של שנים-עשר היבואנים הגדולים לרמתו הגבוהה ביותר לפחות בעשרים השנים האחרונות, כאשר זה הגיע ל-5 מיליארד שקל, גידול ריאלי בשיעור של 35% בהשוואה לשנת 2021, כך עולה מנתונים שמפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר במקביל, שיעור הרווח לפני מס ביחס למחזור המכירות (מנוכה מס קניה) עלה אף הוא בשיעור חד והגיע ל-16.3%, גידול של 5.5 נקודות אחוז בהשוואה לשנת 2021 ורמתו הגבוהה ביותר בעשרים השנים האחרונות לפחות.
בשנת 2022 נאמד היקף ההוצאה לצריכה פרטית של משקי הבית על כלי רכב וחלקי חילוף על 36.5 מיליארד שקל, כך על פי הלמ"ס. בהשוואה לשנת 2021 זהו גידול חד בשיעור ריאלי של 25%, זאת דווקא כאשר במקביל נרשמה באותה שנה ירידה בשיעור של 7.3% במסירות כלי רכב וגובה מס הקניה הממוצע ירד ריאלית ב-1%. ירידה זו במספר כלי הרכב שנמסרו בשנת 2022 הושפעה במידה רבה מהפגיעה בהיצע העולמי של כלי רכב על רקע משבר השבבים ומלחמת רוסיה-אוקראינה. עפ"י גורמים בענף, בהתבסס על מחירוני הרכב המפורסמים ע"י היבואנים, מגבלת ההיצע הביאה לעלייה במחירי המכוניות החדשות. בנוסף למגבלת ההיצע העולמי, טענות נוספות שהועלו ע"י יבואני הרכב על רקע העלאת המחירים היו גידול בעלויות התובלה ופיחות השקל ביחס לדולר.
- מלאי ענק של דירות בתל אביב - סקירת הכלכלן הראשי באוצר על שוק הדירות
- ירידה במחירים, גידול במלאי ועסקאות של מאות מיליונים - סיכום השבוע בנדל"ן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניתוח התפתחות רווחיות יבואני הרכב הגדולים הרשמיים בשנים האחרונות בולטת העובדה לפיה גם בשנת הקורונה, 2020, חרף ירידה חדה של 16% במסירות כלי רכב וירידה במחזור המכירות, נרשם גידול משמעותי בשיעור הרווח לפני המס (משיעור של 8% ל-10.8%) אשר פיצה על הירידה החדה במכירות, כך שסך הרווח לפני מס ירד ריאלית ב-2% בלבד בהשוואה לשנת 2019. זאת כאמור בשנה שעמדה בצל פרוץ המגפה, כאשר במקביל למשבר ההיצע העולמי, חוו היבואנים גידול חד בעלויות ההובלה, עובדה שלא מנעה כאמור גידול בשיעור הרווחיות. יש בממצאים אלו כדי לרמז כי תחת סיבות אובייקטיביות לעליית מחירים, העלאת המחירים בפועל הייתה מעבר לזו המתחייבת מהגידול בעלויות.
יבוא מקביל
בשנת 2016 נכנסה לתוקף "רפורמת חוק רישוי רכב", אשר נועדה בין היתר להקל את היבוא המקביל של כלי רכב (הכולל יבוא עקיף, יבוא זעיר ויבוא אישי). אף כי אמנם נרשם בשנים האחרונות גידול בשיעור כלי הרכב המיובאים ביבוא מקביל, עדיין משקלו בסך כלי הרכב המיובאים נמוך מאד ועמד בשנת 2022 על 3.8% בלבד (עפ"י נתוני רשות המיסים). עם זאת, מניתוח הדוחות הכספיים של מספר יבואנים מקבילים בולטים עולה כי בשנת 2018 נרשמו הפסדים כבדים בקרב חברות אלו, אשר עשויים לרמז על תחרות מחירים משמעותית מול היבואנים הרשמיים. החל משנת 2019 כבר נרשם שיעור רווחיות חיובי בקרב היבואנים המקבילים, אולם הוא עדיין נמוך משמעותית משיעור הרווחיות של היבואנים הרשמיים.
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי מצוין החל מ 165.0 אש"ח
לדברי האוצר, הרווחים הגבוהים של יבואני הרכב הגדולים הרשמיים באים לידי ביטוי בין היתר בגובה הדיבידנד שחולק על ידן בשנים האחרונות, חלקו במסגרת "מבצעי הדיבידנד" בשנים 2022 ו-2017. במסגרת אותן הוראות שעה לחלוקת דיבידנד בשיעור מופחת ניתנה הטבת מס לבעל שליטה מהותי כך ששיעור המס על הדיבידנד שחולק עמד על 25% לעומת שיעור מס רגיל על דיבידנד לבעל שליטה מהותי שעומד על 33% (כולל מס יסף). נציין עוד כי לפחות חלק מבעלי השליטה מבין יבואני הרכב הגדולים נמנו על צמרת מחלקי הדיבידנד במסגרת אותן הוראות שעה. סה"כ, בשנים 2022-2012 חילקו שנים-עשר יבואני הרכב הגדולים, תשע מהן חברות פרטיות, 12 מיליארד שקל (במחירי 2022).
שכר המועסקים בחברות היבוא
פן נוסף של הרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב הגדולים הרשמיים ניתן למצוא ברמות השכר של המועסקים בחברות אלו, בפרט מי שנמנים על שלושת העשירונים הגבוהים שבהם. כך, השכר הממוצע בשנת 2022 של המועסקים בחברות אלו עמד על 20,980 אלף שקל (ברוטו לחודש), גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק כמו גם בענף המסחר. השכר החציוני אצל יבואני הרכב הגדולים עמד בשנת 2021 על 12,708 שקל. אף כי מדובר בשכר חציוני הגבוה מהשכר החציוני במשק, הוא נמוך משמעותית מאשר בשלושת עשירוני השכר הגבוהים המועסקים אצל יבואני הרכב הגדולים. שכר זה נע בין 20 אלף שקל בעשירון השמיני ל-60 אלף שקל בעשירון העליון.
באגף הלכלכן הראשי באוצר מוסיפים כי כאשר בוחנים את השינוי בשכר בקרב מועסקים אלו בין השנים 2021-2012 נמצא כי עליית השכר הריאלי בחמשת העשירונים הנמוכים הייתה בשיעורים דומים לעליית השכר הממוצע במשק, אשר עמד על כ-26% (חרף הגידול החד ברווחי יבואני הרכב). בחמשת העשירונים הגבוהים בקרב המועסקים אצל יבואני הרכב הגדולים היה גידול השכר הריאלי גבוה מגידול השכר במשק, כאשר הוא בולט במיוחד בעשירון העליון. כך, בעשירון זה עלה השכר הריאלי הממוצע ב-32% באותה תקופה (נציין כי בעשירון הנמוך עלה השכר ריאלית ב-21% בלבד, נמוך בחמש נקודות אחוז מעליית השכר הממוצע במשק). במונחים כספיים תוספת השכר השנתית לה זכו המועסקים בעשירון העליון של יבואני הרכב עמדה על 183 אלף שקל (במחירי 2022). תוספת זו גבוהה מסך השכר הממוצע בשנת 2012 (במחירי 2022) של מי שנמנו על שבעת העשירונים הנמוכים בקרב יבואני הרכב.
- 11.יוסי 01/06/2024 15:44הגב לתגובה זומליארדים,על חשבונינו.
- 10.קובי 29/05/2024 21:21הגב לתגובה זוהכל נעשה בעידוד המדינה. אל תחשבו שהם הופתעו מהריווחיות העצומה. מבחינת המדינה כל גוף עסקי גדול יכול לעשות ככל העולה על רוחו.
- 9.דניאל 29/05/2024 20:39הגב לתגובה זומעלים מחירים לא כי צריך רק כי אפשר הציבור טיפש והציבור ישלם תספיקו את תרבות הצריכה הרקובה שלכם ! פח על 4 גלגלים 165- 200 אלף שקל היה 130 לפני שנתיים
- 8.גל 29/05/2024 20:18הגב לתגובה זוומה קרה למחירי המכוניות מיפן ? עלו 25% הפתעה נכון ? איפה הממונה על התחרות ??? קרטל קרטל קרטל תתעוררו מחיר רכב בישראל כמו מחיר בית בארה"ב
- 7.המנוקנק 29/05/2024 18:08הגב לתגובה זוכל החברות ברווחי שיא הבנקים חוגגים חברת התעופה בשמים הרכבים בהילוך שישי והאזרחים לא יודעים איך לגמור את החודש
- 6.מסי 29/05/2024 18:00הגב לתגובה זוכמו הבנקים. מסו את יבואני הרכב בגדול. הגיע הזמן
- 5.חייב רפורמה מקיפה בחום יבוא הרכב בישראל (ל"ת)כלכלן 29/05/2024 17:38הגב לתגובה זו
- 4.יובי 29/05/2024 17:35הגב לתגובה זולחילופין =השכר כנראה מעל ומעבר -ולכן משלמים כל מחיר !
- 3.אבי 29/05/2024 16:54הגב לתגובה זולא מעניין אותם כלום רק ה64 בושה .לא מבין את הציבור שעוד תומך בהם
- 2.אזרח מרושש 29/05/2024 16:21הגב לתגובה זוממש פוליטיקה בשקלוכמה הרוויחה המדינה על מיסים הקשורים ברכבים בשנת 2023-כמעט 30 מיליארד ₪אז מי עושק אותנו?! -10 יבואניות שהרוויחו 5 מיליארד ₪ או המדינה?????וכמה הרוויחו בנק פועלים ולאומי בשנה שעברה? מעל 8 מיליארד ₪ כל אחד!!!!!!אז אתם מדברים על 10 יבואנים שהרוויחו יחד 5 מליארד????????מדינה הזויה!!!!!!!אגב לגבי מיסוי רכב חשמלי-רוצים שרכב חשמלי ישלם 15 א"ג לק"מ בגלל שלא משלם מס על דלק-אבל רכב חשמלי נוסע על חשמל שמופק בעיקר מגז והגז ממוסה במדינת ישראל-שוב- אין גבול לחזירות המדינה אבל מפשפשים אצל היבואנים
- 1.תודה ביבי על יוקר המחיה ההזוי. מדינה מושחתת (ל"ת)ירון 29/05/2024 16:10הגב לתגובה זו

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל.
פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.
מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ- 14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.
ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.
ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

הונגצ'י EHS7 – מבטיח הרבה האם גם מקיים?
ההונגצ'י EHS7 מצטיינת באולם התצוגה עם מפרט טכני מרשים ואבזור נדיב. על הכביש היא פחות מרשימה.
אהבנו: אבזור, סוללה, מרווח פנימי
פחות אהבנו: היגוי, התנהגות כביש, גג פנורמי ללא וילון, צריכת חשמל בפועל, ממשק משתמש
ציון מסכם 3.7 בסולם פולס
בתחילת השנה השיקה קבוצת סמלת את שני הדגמים החדשים של מותג הונגצ'י מבית FAW – המשפחתית EH7 והקרוסאובר EHS7. את הידיעה על תחילת השיווק פרסמנו כאן בביזפורטל וגם רשמנו "...ותהייה יחידה היא לגבי הגג הפנורמי בשמש של אוגוסט". אז אוגוסט הגיע עם גל חום קיצוני, וגם אלינו הגיעה ההונגצ'י EHS7 הקרוסאובר.
הונגצ'י - 'דגל אדום' בסינית, היא מותג הפרימיום של קונצרן FAW הסיני. אני יודע שנמאס לכם לשמוע על מותגים ויצרנים שעד אתמול לא ידענו על קיומם, אבל כן חשוב לדעת שלא מדובר ביצרן קטן אלא בקונצרן שבשנת 2024 ייצר מעל 3.3 מיליון כלי רכב. כלומר לא מדובר בסטארטאפ כזה או אחר, והונגצ'י הוא מותג הייצוא שלו לשווקים מערביים.
תעודת חובה | |
קטגוריה | קרוסאובר – D-SUV |
מימדים (מטר) | אורך 4.925 /רוחב 1.95 /גובה 1.68 /בסיס גלגלים 3.0 |
מספר מושבים | חמישה |
הנעה | חשמלית אחורית ב Core וב LR / חשמלית כפולה בדגם Performance |
הספק ומומנט | 340 כ"ס, 45.9 קג"מ ב Core וב LR / 610 כ"ס ו 77.1 קג"מ ב Performance |
סוללה וטעינה | 85Kwh ב Core / 111Kwh ב LR וב Performance. טעינה AC 11Kw, DC 250Kw |
טווח ותקן | 475 ק"מ ב Core / 600 ק"מ ב LR / 540 ק"מ ב Performance. תקן יצרן |
בטיחות | ציון איבזור בטיחות 7. כרגע ללא מבחן ב EuroNcap |
מחיר | 230.0 אש"ח ל Core, 260.0 אש"ח ל LR, ו- 290.0 אש"ח ל Performance |
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב החיצוני של ההונגצ'י EHS7 מעט שונה ממה שהתרגלנו לקבל היום, בעיקר מהמזרח. החזית אטומה, עם יחידות תאורה ראשיות שממש נבלעות בתוך הפגוש של רכב המבחן שבצבע שחור. בצבעים האחרים של הרכב, ובעיקר בלבן הן משמעותית יותר בולטות. פס כרום בולט במרכז החזית נמתח לאחור על מכסה המנוע, כשמרכזו בצבע אדום (דגל אדום או לא דגל אדום). ידיות הדלתות שקועות, ומאחור שוב סידור תאורה מעט שונה, עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות לי בומרנג, ומחוברות ביניהם עם תאורת לד אדומה. עד רגע זה אני לא יודע אם אני אוהב את העיצוב או לא, ואולי דווקא מה שמפריע לי הוא הצבע השחור.