רכב חשמלי Aiways
צילום: גדי סיארה

מחירי הרכב ימשיכו לעלות בשנה הקרובה – בכמה? והאם הציבור ימשיך לקנות?

מחירי הרכבים יעלו ב-2023 כי החברות טוענות שחומרי הגלם התייקרו - מדובר על עלייה שמוערכת בשוק בכ-10% לפחות; במקביל מס הקנייה יעלה ברכבים החשמליים והפלאג-אין וייקר את הרכבים בעוד 10% לפחות; מעבר לכך, צפויה בהיברידיות עלייה של עוד כמה אלפי שקלים בגלל הפחתת ההטבה
תומר אמן | (3)

אין רכבים חדשים. אם תרצו לקנות רכב חדש תחכו כמה חודשים טובים, זה גם יכול להיות חצי שנה ואפילו יותר. ועדיין – הביקוש לרכבים חדשים מטורף. למרות המיסוי הגבוה, למרות שיבואניות הרכב מנצלות את הביקוש ומעלות מחירים, סדר גודל של 300 אלף רכבים חדשים נמכרים בשנה.

לקראת סוף השנה ופתיחת השנה הבאה, יש לנו בשורות לא נעימות – מחירי הרכבים ימשיכו לעלות. התירוץ של היבואנים הוא בעיות בשרשרת האספקה ועלייה במחירי חומרי הגלם, רק שאם תציצו בדוחות שלהם, תקבלו שהמרווחים (שיעורי הרווח) עולים, משמע – הטיעון שלהם לא נכון (לפחות לא כפי שמשתקף בדוחות הכספיים עד מחצית 2022). ב-2023 יעלו גם המסים על חלק משמעותי מהרכבים.

מס הקנייה משתנה בהתאם לסוג ההנעה של כלי הרכב, כאשר על רכבים חשמליים משלמים מס של כ-10%, על רכבים מסוג פלאג-אין – מס של כ-40%, ועל רכבים רגילים מוטל מס גבוה של כ-83% משווי הרכב. בשנה הקרובה, ומתוקף עדכון אוטומטי של רשות המסים, יעלה המס על הרכבים החשמליים לכ-20% ועל מכוניות הפלאג-אין לכ-55%. עם זאת, אולי תגיע בשורה ויקפיאו את המסים על רכבים אלו. אם לא, מדובר בהעלאת מחירים דרמטית.

מבחינת המכוניות הרגילות (היברידיות או אלו שמונעות באמצעות אוקטן 95 או סולר), עליהן מוטל מס של כ-83%, הרי שיש מקרים שאם הרכב פחות מזהם, מפחיתים את המס וזה מגיע לכמעט 20 אלף שקל. הבעיה שגובה ההטבה צפוי להשתנות בתחילת השנה הקרובה, ובכך תופחת הטבה של כמה אלפי שקלים בחודש.

אז סיכום ביניים: מחירי הרכבים יעלו ב-2023 כי החברות טוענות שחומרי הגלם התייקרו. כאן מדובר על עלייה שמוערכת בשוק בכ-10% לפחות. במקביל מס הקנייה יעלה ברכבים החשמליים והפלאג-אין וייקר את הרכבים בעוד 10% לפחות. מעבר לכך, צפויה בהיברידיות עלייה של עוד כמה אלפי שקלים בגלל הפחתת ההטבה.

ומכאן שבאופן תמוה, דווקא עליית המחירים ברכבים "רגילים" ומזהמים תהיה יחסית צנועה, בעוד שהחשמליים, הפלאג-אין וההיברידיים יסבלו מעליית מחירים משמעותית. עולם הפוך – צריך לעודד את הרכבים האלו לטובת הפחתת זיהום האוויר ובפועל מעודדים את הרכבים המזהמים.

המכוניות החשמליות נחלקות לשניים – המכוניות הסיניות שהן זולות יחסית לעומת כל היתר כולל טסלה TESLA INC - המודלים הסיניים כוללים את MG, איירווס, סקייוול, BYD וג'ילי - והיתר שהן טסלה, וולבו וכל האחרות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

הרכבים הסיניים זוכים לביקושים גדולים, עד כדי כך שלוקח מעל חצי שנה לספק אותן. במצב כזה שהביקושים עולים על היצע, אין שום סיבה שהיבואן ייקח על עצמו את עליית המחיר ועליית המסים. המשמעות היא שמחירי הרכבים הסיניים צפויים לעלות ב-2023 ב-10-20 אלף שקל.

גם ברכבים החשמליים היקרים יש ביקושים גדולים מההיצע וגם כאן, נראה שהיבואנים לא יקחו על עצמם את עליית המחירים, אם כי, להבדיל מהביקושים של אלפי רכבים חשמליים למותג סיני, כאן מדובר על מאות ולכל היותר כמה אלפים בודדים, אז כן ישנה אפשרות שהיבואן יחליט להשתתף בעליות המחירים, כדי להיות אטרקטיבי יותר בקטגוריה שלו.

עד כאן לגבי החשמליות. לגבי הפלאג-אין וההיברידיות צפוי שהמחיר יעלה באזור ה-15-10 אלף שקל לפחות, אלא אם המדינה תקפיא את המיסוי ולגבי הרכבים המסורתיים, שם תהיה עלייה, אבל פחותה מהרכבים ההיברידים והפלאג-אין, תלוי כמובן בקטגוריה ובסוג הרכב.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לן גז 24/10/2022 18:22
    הגב לתגובה זו
    יבואני הרכב גילו את השיטה של יזמי הנדלן הפצת ידיעות על מחסור ומשבר הספקה באמצעות כלי התקשורת עוד לפני שהלקוח הגיע לאולם המכירות כל מי שרוצה נכנס למגרש \ סוחר רכב ויוצא עם רכב חדש יד 00 במקום גם באולמות התצוגה הרשמיים אפשר , רק צריך להתעקש אבל באמצעות כתבות כאלו אתם גורמים ללקוח תחושה שעושים לו טובה שמוכרים לו וככה המחירים עולים
  • 2.
    מטומטמים גוזלים את כולנו נידרש חרם !! 24/10/2022 16:30
    הגב לתגובה זו
    מטומטמים גוזלים את כולנו נידרש חרם !!
  • 1.
    שמעון 24/10/2022 15:54
    הגב לתגובה זו
    היה פחות צורך במכונית פרטית, ורוב בתי האב היו מסתפקים ברכב יחיד. רכב הוא גם תחביב לפעמים, אבל כמות המכוניות שמשמשות לתחבורה יום יומית בארץ, גבוה בהרבה מהמקובל בעולם, פשוט כי אין ברירה. אף אחד לא נהנה מהמכונית החדשה שלו, בסך הכל הוא רוצה להגיע הביתה בשלום. ולא מאוחר מדי.
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.