"המכונית האוטונומית תגיע מהר משחושבים"

יו"ר אנבידייה הגיע לביקור בישראל לכבוד כנס שערכה החברה, ומאמין שתוך פחות משלוש שנים כבר נראה מכוניות ללא נהג. ולדעתו תעשיית הרכב לא צריכה לחשוש מכך
אלי שאולי, אוטו |

"מכוניות אוטונומיות יגיעו לכביש הרבה יותר מהר ממה שחושבים", כך מעריך ג'נסן הואנג, מייסד ויו"ר אנבידייה (Nvidia). "כבר בשנת 2019 נראה אבות טיפוס רבים ל'רובוטקסי' (מונית שתנוע באופן אוטונומי וללא נהג, א.ש), וב-2020 אני מאמין שתראו כבר הרבה מוניות רובוטיות שפועלות באופן סדיר ואמיתי, ועובדות על הכביש", הואנג, שהקים את ענקית המעבדים הגרפיים, הבינה המלאכותית והלמידה העמוקה, הגיע לביקור בישראל במסגרת כינוס ה- GTC של החברה (ר"ת של GPU Technology Conference), שנערך השנה בישראל. 

"בין 2021 ל-2022 נתחיל כבר לראות מכוניות אוטונומיות פרטיות ברמה 4 על הכבישים. אין הרבה חברות שמתמקדות ברמות 4 ו-5 הגבוהות של נהיגה אוטונומית ושם יהיה היתרון שלנו.

"המוניות הרובוטיות יחלו לעבוד ממש בקרוב, והן יופעלו רק במקומות שמאוד בטוחים לתפעול - אזורים מאוד מוגדרים עם מיפוי דיגיטלי ברמה גבוהה. זה יכול להיות בערים גדולות כמו לוס אנג'לס, ניו-יורק וסן פרנציסקו. קשה להגיד באיזה עיר או מדינה זה יתחיל. היתרון הגדול שלהן יהיה במקומות בהם יש הרבה מוניות ואנשים עושים בהן שימוש תכוף".

לדברי הואנג, "בתחום האוטונומי לא מדובר רק במכוניות - זו תעשיה גדולה שיש בה גם משאיות וכלים נוספים. יש הרבה הזדמנויות בתחום הזה, ולתפישתנו כל דבר שזז יהיה אוטונומי בעתיד". 

הואנג מאמין שלתעשיית הרכב אין מה לחשוש מהמהפכה, לפחות בטווח הקצר. "אני מאמין שבטווח הקצר, של 10 או 20 שנים, יצרניות הרכב ימכרו הרבה יותר מכוניות בזכות המעבר לנהיגה אוטונומית. זאת מכיוון שהיום הכל לא אוטונומי ולא חשמלי, והמכוניות העתידיות יהיו מאוד שונות, וכולם יאהבו אותן וירצו לרכוש. 

"אחרי 20 או 30 שנים אנחנו מקווים שיהיו פחות מכוניות על הכביש: פחות מכוניות שתופסות מקום על הכביש, בחניות ומשתמשות בתשתיות השונות. אנחנו מקווים שתהיה יותר תחבורה שיתופית ושהיא תיקח חלק גדול מהתנועה. אבל אני מצידי כבר מתקשה להמתין לפורשה אי-מישן" (החשמלית המודרנית הראשונה של פורשה). 

אנבידייה, שהחלה את פעילותה בפיתוח מעבדים גרפיים, משקיעה בשנים האחרונות מאמצים רבים בתחומי בינה מלאכותית ולמידה עמוקה. הפלטפורמות שפיתחה משמשות במגוון יישומים, כולל בתעשיית הרכב. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).