דונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcapדונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcap

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק

הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה. 

לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3

עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים

יואב פולס |

דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.

לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.

דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.

בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:

במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף.  הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים.  בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה. 

פולקסווגן טיקרוס סופגת פגיעת צד. צילום EuroNcap

הפולקסווגן טיקרוס קיבלה ציונים נמוכים עבור הגנה על הולכי רגל ועבור מערכות הבטיחות שהותקנו ברכב (נבחן דגם שהוגדר Standard Safety Equipment). עוד ציינו לגבי הפולקסווגן טיקרוס כי תא הנוסעים נשאר שלם במבחן הריסוק הקדמי, אם כי ההגנה על חזהו של הנהג דורגה כחלשה. לעומת זאת דווחה הגנה טובה על הברכיים והירך הן של הנהג והן של הנוסע במושב הקדמי. פולקסווגן הראתה כי רמת הגנה דומה תינתן לנוסעים בגדלים שונים וליושבים בתנוחות שונות. במבחן הריסוק לרוחב כל הרכב, ההגנה הייתה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים של הנהג אך הייתה גבולית לפגיעת חזה של הנוסע האחורי.  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לרכב מערכת eCall מתקדמת המתריעה לשירותי החירום במקרה של תאונה, ומערכת למניעת פגיעות משניות לאחר התנגשות הרכב. פולקסווגן הדגימה כי הדלתות והחלונות יהיו ניתנים לפתיחה כדי לאפשר לנוסעים להימלט במקרה של שקיעת הרכב.

לא מן הנמנע כי שני הדגמים יעברו מקצה שיפורים, אם כי במקרה של הטיקרוס החוזק המבני של הרכב היה טוב, ונדרש שיפור נקודתי, ואילו במקרה של הדונגפנג בוקס הממצאים מורכבים יותר לתיקון, ואני לא רואה כי ניתן יהיה לחזק את כלי הרכב שכבר נמסרו ללקוחות.

הדונגפנג בוקס אותה אהבנו מאוד במבחן שערכנו לרכב לא מצליחה לחדור לשוק כפי שהיתה רוצה, למרות מבצעים והנחות. הממצאים האחרונים לא יסייעו למכירות של הדגם.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.