שקל
צילום: Brett Hondow from Pixabay
בחירות 2020

184 מיליון שקל בסבב ב': כמה יוציאו המפלגות בקמפיין הבא?

לקראת הבחירות במרץ גדל תקציב מימון המפלגות ואיתו גם הסכומים שילוו את הקמפיינים. מי מהגדולות תבזבז הפעם יותר, הליכוד או כחול לבן? 
אייס |

לקראת סבב הבחירות השלישי תוך שנה אחת, עולה השאלה המתבקשת – כמה יוציאו המפלגות השונות על מימון הקמפיין הנוכחי. בבחירות שהתקיימו בספטמבר, קיבלו כלל המפלגות יחד סך מימון שעמד על 184 מיליון שקל מהכנסת. סוגיה זו מהותית במיוחד, לאור העובדה שמדובר בכספי ציבור, שכן בשנת 2014 עבר תיקון לחוק מימון הבחירות ובו נקבע שהלוואות עבור מערכת בחירות יילקחו על ידי המפלגות מהכנסת, ולא מהבנקים כפי שהיה עד אז. 

אופן מימון הקמפיינים מתבצע כך שמפלגות קיימות מקבלות מימון מהמדינה עבור קמפיין הבחירות. הסכום שניתן לכל מפלגה מחושב על פי יחידות מימון, אשר שווי כל אחת כ-1.4 מיליון שקל. כל מפלגה מקבלת את ממוצע המנדטים שלה בין הכנסת הקודמת לזאת שאחריה, ועוד יחידה אחת. כך לדוגמא, הליכוד קיבלה 35 מנדטים בכנסת ה-21  ו-32 מנדטים בכנסת ה-22 ולכן היא צפויה לקבל 34.5 יחידות מימון עבור הקמפיין לבחירות, (ממוצע 33.5+1), כלומר כ-48.3 מיליון שקל, וזאת מלבד המימון השוטף העומד על 6% מסך יחידת מימון, לפי אותו החישוב. 

בסבב הבחירות באפריל 2019 הוציאה הליכוד סכום של 83 מיליון שקל, והחזיקה בשיא ההוצאות לפרסום – יותר מ-6 מיליון שקל שנחלקו לדיגיטל, עיתונות כתובה ושלטי חוצות. בסבב השני הקדישה המפלגה רק 3.6 מיליון שקל לפרסום, תוך שהתמקדה בדיגיטל ובעיתונים. 

לעומתה, בסבב א' של הבחירות הוציאה כחול לבן 47 מיליון שקל, המורכבים מ-14 מיליון שקל שקיבלה יש עתיד, ושארית הסכום מתרומות. מתוך סכום זה הוציאה המפלגה כ-3.5 מיליון שקל על פרסום והגדילה תקציב זה ל-3.6 בסבב ב'. 

מפלגת העבודה הוציאה על קמפיין הבחירות הראשון 20.6 מיליון שקל, מתוכם 5.6 מיליון שקל על פרסום, אך בסבב השני צמצמה את תקציב הפרסום ל-1.8 מיליון שקל. עלות הקמפיין של ישראל ביתנו באפריל עמד על 11.3 מיליון שקל, מתוכם 800 אלף הוקדשו לפרסום. בסבב ב' השקיעה מפלגתו של אביגדור ליברמן רק 250 אלף שקל בפרסום. 

גם המפלגות החרדיות לא חסכו. באפריל, אגודת ישראל ודגל התורה הוציאו יחד 19.3 מיליון שקל, ואילו ש"ס הוציאה 11.7 מיליון שקל. מרצ הוציאה 15.1 מיליון שקל, והבית היהודי סכום של 2.95 מיליון שקל.

יחידות המימון גדלות, גם התקציבים

הסכומים נשמעים אמנם גבוהים, אך בקמפיין הממשמש הם עתידים לגדול עוד יותר: לפני ימים אחדים דווח כי כחול לבן והליכוד סיכמו על העלאה של תקציבי התעמולה בבחירות ל-62 מיליון שקל.  על פי הדיווח, בליכוד ביקשו להוסיף תקציב של 130 מיליון שקל על ידי הגדלת כל יחידת מימון, אך בישראל ביתנו סירבו לכך. לבסוף הגיעו בליכוד לפשרה עם כחול לבן על הסכום שצוין – 62 מיליון שקל. לפיכך, יחידות המימון גדלו ושוויין עומד על כמעט 1.9 מיליון שקל ליחידה.

עם גדילת יחידות המימון בסבב ג', צפויה הליכוד לקבל כ-65.5 מיליון שקל, כחול לבן 66.5 מיליון שקל, הרשימה המשותפת כ-25.6 מיליון, ש"ס כ-18 מיליון, יהדות התורה כ-16.1 מיליון, ישראל ביתנו 14.2 מיליון, העבודה-גשר 13.3 מיליון, המחנה הדמוקרטי 10.4 מיליון, וימינה 13.3 מיליון שקל. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
המהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשתהמהדורה המרכזית חדשות 13. קרדיט: אתר רשת
רייטינג

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג

כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג. 

מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים. 

פריים טיים

תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5% רייטינג ו-29 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.

עמית סגל (X, מסך ערוץ 12)עמית סגל (X, מסך ערוץ 12)

עמית סגל עובר ל-"ישראל היום" ועוזב את "ידיעות אחרונות"

הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, הודיע לאחרונה על עזיבתו את עיתון "ידיעות אחרונות" לטובת כתיבת טור קבוע ב"ישראל היום"; האם זה יהפוך אותו לאיש התקשורת העשיר בישראל? 

רן קידר |

"שמח לבשר לכם שהחל בתחילת אוגוסט אתחיל לכתוב את הטור הפוליטי ב״סוף השבוע החדש״ של העיתון ״ישראל היום״. בשנה הבאה יתקיימו בחירות בישראל, ובכללי אף פעם לא משעמם, אז זה עיתוי טוב", כך עדכן הבוקר עמית סגל את עוקביו. המעבר של סגל מסקרן, ומגיע לאחר ספקולציות רבות שהועלו לגבי עזיבה שלו את חדשות 12 והצטרפות לעכשיו 14. 

ננסה להבין קצת האם המהלך ישנה את שכר החודשי של סגל. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות לאחרונה דיברו על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה. אין נתונים רשמיים על שכרו המדויק בחדשות 12, אך לפי הערכות שונות, שכרו החודשי הוא כ-150,000 שקל, וכ-2 מיליון שקל בשנה. בנוסף, כתב סגל ספר מצליח, "סיפורה של הפוליטיקה הישראלית", שיצא לאור באוגוסט 2021 בהוצאה עצמית. הספר זכה להצלחה מסחרית מרשימה, עם מכירת כ-10,000 עותקים בתוך 48 השעות הראשונות להשקתו, כך שגם ספרו מהווה עבורו ערוץ הכנסה. 

וכמובן, בנוסף לטלוויזיה ולספר, סגל מציע לציבור סדרת הרצאות, ובמידה ותזמינו אותו להרצאה, התשלום יהיה בגובה של עשרות אלפי שקלים. כל זה, אינו כולל את הכנסותיו מכתיבת הטור, שכאמור, שינה את משכנו ועזב את "ידיעות אחרונות" לטובת "ישראל היום", וניתן להעריך ששכרו רק השתפר בעקבות המעבר. 

סגל הוא דמות שמעוררת מחלוקת וסערה בקרב גורמים שונים וכך היה מעורב במספר תביעות דיבה, בין היתר זכה בפיצוי של 120 אלף שקל מעומר נחמני על פרסומים פוגעניים ברשת. הוא עצמו נתבע על ידי הדס קליין בעקבות טור ב"ידיעות אחרונות", ובשנת 2015 זכה בתביעה שהגיש נגדו אורן חזן בעקבות תחקיר על מעשיו בבולגריה. לאחרונה גם הגיש תביעה נגד פאולה רוזנברג בגין טענות שפרסמה נגדו.

סגל (בן 43) החל את דרכו העיתונאית בשנת 1998 במקומון הירושלמי "כל העיר", ובהמשך עבר לשמש ככתב בתחנת גלי צה"ל. בשנת 2006 הצטרף לחברת החדשות של ערוץ 2 (כיום חדשות 12). הוא מחזיק בתואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובתואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטי קולג' לונדון.