184 מיליון שקל בסבב ב': כמה יוציאו המפלגות בקמפיין הבא?
לקראת סבב הבחירות השלישי תוך שנה אחת, עולה השאלה המתבקשת – כמה יוציאו המפלגות השונות על מימון הקמפיין הנוכחי. בבחירות שהתקיימו בספטמבר, קיבלו כלל המפלגות יחד סך מימון שעמד על 184 מיליון שקל מהכנסת. סוגיה זו מהותית במיוחד, לאור העובדה שמדובר בכספי ציבור, שכן בשנת 2014 עבר תיקון לחוק מימון הבחירות ובו נקבע שהלוואות עבור מערכת בחירות יילקחו על ידי המפלגות מהכנסת, ולא מהבנקים כפי שהיה עד אז.
אופן מימון הקמפיינים מתבצע כך שמפלגות קיימות מקבלות מימון מהמדינה עבור קמפיין הבחירות. הסכום שניתן לכל מפלגה מחושב על פי יחידות מימון, אשר שווי כל אחת כ-1.4 מיליון שקל. כל מפלגה מקבלת את ממוצע המנדטים שלה בין הכנסת הקודמת לזאת שאחריה, ועוד יחידה אחת. כך לדוגמא, הליכוד קיבלה 35 מנדטים בכנסת ה-21 ו-32 מנדטים בכנסת ה-22 ולכן היא צפויה לקבל 34.5 יחידות מימון עבור הקמפיין לבחירות, (ממוצע 33.5+1), כלומר כ-48.3 מיליון שקל, וזאת מלבד המימון השוטף העומד על 6% מסך יחידת מימון, לפי אותו החישוב.
בסבב הבחירות באפריל 2019 הוציאה הליכוד סכום של 83 מיליון שקל, והחזיקה בשיא ההוצאות לפרסום – יותר מ-6 מיליון שקל שנחלקו לדיגיטל, עיתונות כתובה ושלטי חוצות. בסבב השני הקדישה המפלגה רק 3.6 מיליון שקל לפרסום, תוך שהתמקדה בדיגיטל ובעיתונים.
לעומתה, בסבב א' של הבחירות הוציאה כחול לבן 47 מיליון שקל, המורכבים מ-14 מיליון שקל שקיבלה יש עתיד, ושארית הסכום מתרומות. מתוך סכום זה הוציאה המפלגה כ-3.5 מיליון שקל על פרסום והגדילה תקציב זה ל-3.6 בסבב ב'.
מפלגת העבודה הוציאה על קמפיין הבחירות הראשון 20.6 מיליון שקל, מתוכם 5.6 מיליון שקל על פרסום, אך בסבב השני צמצמה את תקציב הפרסום ל-1.8 מיליון שקל. עלות הקמפיין של ישראל ביתנו באפריל עמד על 11.3 מיליון שקל, מתוכם 800 אלף הוקדשו לפרסום. בסבב ב' השקיעה מפלגתו של אביגדור ליברמן רק 250 אלף שקל בפרסום.
גם המפלגות החרדיות לא חסכו. באפריל, אגודת ישראל ודגל התורה הוציאו יחד 19.3 מיליון שקל, ואילו ש"ס הוציאה 11.7 מיליון שקל. מרצ הוציאה 15.1 מיליון שקל, והבית היהודי סכום של 2.95 מיליון שקל.
יחידות המימון גדלות, גם התקציבים
הסכומים נשמעים אמנם גבוהים, אך בקמפיין הממשמש הם עתידים לגדול עוד יותר: לפני ימים אחדים דווח כי כחול לבן והליכוד סיכמו על העלאה של תקציבי התעמולה בבחירות ל-62 מיליון שקל. על פי הדיווח, בליכוד ביקשו להוסיף תקציב של 130 מיליון שקל על ידי הגדלת כל יחידת מימון, אך בישראל ביתנו סירבו לכך. לבסוף הגיעו בליכוד לפשרה עם כחול לבן על הסכום שצוין – 62 מיליון שקל. לפיכך, יחידות המימון גדלו ושוויין עומד על כמעט 1.9 מיליון שקל ליחידה.
עם גדילת יחידות המימון בסבב ג', צפויה הליכוד לקבל כ-65.5 מיליון שקל, כחול לבן 66.5 מיליון שקל, הרשימה המשותפת כ-25.6 מיליון, ש"ס כ-18 מיליון, יהדות התורה כ-16.1 מיליון, ישראל ביתנו 14.2 מיליון, העבודה-גשר 13.3 מיליון, המחנה הדמוקרטי 10.4 מיליון, וימינה 13.3 מיליון שקל.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
