מגישי שטח אש דור מיימון ודניאל גורדון לויטן גל"צ גלי צהל
צילום: יעקב צים, גל"צ

נשארו מאחור בעידן הדיגיטל: גלגלצ וגל"צ יעברו מיתוג מחדש

בתחרות מול ספוטיפיי ואפל ויריבים מקומיים כגון ECO99, תחנות גלגלצ וגל"צ מוצאות את עצמן לא מעודכנות. Awesome נבחרה לבצע מתיחת פנים כוללת למותגים הוותיקים
משה בנימין | (10)

6 שנים לאחר שציינו 20 שנה עם לוגו חדש, תחנת הרדיו הצבאית גלגלצ תצא להליך מיתוג מחדש, יחד עם "אחותה הגדולה" גלי צה"ל. במכרז שנערך על ידי לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית) עבור משרד הביטחון שאחראי על גל"צ, זכתה בתקציב המיתוג חברת Awesome בבעלותו של מעיין פרוינד. היקפו הכספי של המהלך נאמד בכ-150 אלף שקלים. 

גלגלצ היא עדיין התחנה המואזנת ביותר בישראל אך ב-6 השנים האחרונות חלו תמורות רבות בתחום הרדיו שעיצבו מחדש את העדפות ההאזנה של הקהל. פריחתו של האודיו הדיגיטלי הכניסה לזירה שחקנים חדשים, מקומיים ובינלאומיים. אם בעבר גלגלצ התחרתה בתחנות רדיו ארציות ומקומיות כעת התחרות היא מול העושר האינסופי שהאינטרנט מציע ומול פלטפורמות דיגיטליות בינלאומיות כגון אפל מיוזיק, ספוטיפיי, Deezer ודומיהן, ומול תחנות מקומיות כגון ECO99FM שמציעות למאזינים פלייליסטים מוכנים מראש לפי מצבי רוח, שעות ביממה, מיקום גיאוגרפי ועוד, אך בעיקר מציעות חווית שימוש דיגיטלית צעירה ומעודכנת. 

ההחלטה על המיתוג מחדש התקבלה מן הסתם בלי קשר לדו"ח ה-TGI האחרון שפורסם לפני שבועיים, אך תוצאותיו מחזקים את ההחלטה והרציונל לצאת למיתוג מחדש, כשהם חושפים נתונים מאכזבים. לעומת גלי צה"ל שרשמה עלייה קלה בחשיפה בין ינואר-יולי 2018 לינואר-יולי 2019, גלגלצ ממשיכה לאבד מאזינים מדי סקר - וכעת, בתקופה שנמדדה בין ינואר ליוני 2019, החשיפה שלה עומדת על 30.3% מול 33.3% בסקר שבדק את התקופה שבין יולי לדצמבר 2018 ומול ינואר-יוני 2018 אז עמדה על 33.8%. 

הליך המיתוג שבו יחלו 2 תחנות הרדיו לא יהיה "קוסמטי" אלא צפוי להוציא לפועל מתיחת פנים כוללת שעשויה לכלול גם את החלפת לוגו. על רקע אופי התחרות שלה ב-2019, הדגש במיתוג החדש יושם על גזרת הדיגיטל כשהתחנות ינסו להשוות את חווית המשתמש שלהן לזו שהמתחרים מציעים, הן ברמה הוויזואלית והן בכל הקשור לממשקים הדיגיטליים של המוצר - התכניות -  מול הקהל וכן בעיצוב אפליקציות עדכניות.

לא בכדי נבחרה Awesome למשימה כאשר בלפ"מ מציינים כי "לחברה זו ניסיון רב במיתוג חברות קטנות וגדולות המעוניינות להתפתח בתחום הדיגיטל, וכן ניסיון בפרויקטים של מיתוג ובניית אסטרטגיה מותגית עבור גופים ממשלתיים. כמו כן, החברה מעסיקה מומחים בעיצוב אפליקציות web". 

מעבר ליישור הקו מול המתחרים בספירה הדיגיטלית, נראה שבעיקר גלגלצ וגלי צה"ל מנסות למצוא או להגדיר את סיפור המותג שלהן מחדש. המוצר כשלעצמו ראוי ותעיד על כך הפופולריות הגבוהה של התחנות. מנגד, הירידה בחשיפה מראה שלא לעולם חוסן וככל שאתה גדול כך נתח השוק שלך פגיע. קברניטי התחנה ובראשם מפקד גלי צה"ל שמעון אלקבץ מבינים שהסדק הראשון הוא הרגע המתאים, ואולי אפילו באיחור קל, לצאת מאזור הנוחות ולתכנן את עתידה של התחנה קדימה.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שני 20/08/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    כל שיר שני מסלסל לי באוזן....
  • 8.
    דיזר 15/08/2019 14:58
    הגב לתגובה זו
    בתחנה הצבאית ישנים בעמידה וחושבים שבגלל ששלטו במדיה 20 שנה אז ימשיכו לצבור מאזינים. הבעיה היא שהמאזינים שלה לא מתחלפים אלא מתים. גלגלצ שומעים רק ברכב ומאז יש ספוטיפיי ואפליקציה של 100FM או כאן לא צריך יותר את גלגלצ ברכב. למה אני צריך לשמוע בליל של מזרחית, אייטיז ופופ אמריקאי כשאני יכול להרכיב לעצמי את הפלייליסט. לטס פייס איט, לגלצ / גלגלצ אין ממש זכות קיום בעידן המוזיקה החדש. קודם שישאלו את עצמם בשביל מה צריך אותנו? או כמו שמלמדים בשיעור ראשון בשיווק - איזה ערך אמיתי אתם מביאים למאזינים...
  • 7.
    הדס 15/08/2019 00:39
    הגב לתגובה זו
    של תחנות רדיו בארץ ובעולם ואפשרויות אחרות של האזנה למוסיקה, אין עוד כל סיבה לקיים את שתי התחנות.
  • 6.
    רועי 14/08/2019 23:44
    הגב לתגובה זו
    מדהים כמה שסקר TGI מערבב את התעשיה, בייחוד בעידן הדיגיטל בו הם יכולים למדוד ישירות מה מייצר נאמנות מאזינים. לפי הסקר 75 מאזינים עזבו אותם. זה נתון שמגוחך לבנות לפיו אסטרטגיה (בדיוק כמו שזה מגוחך בתאגיד). אין לאף תחנת רדיו סיכוי לנצח את האלגוריתמים של האפליקציות אם הם ינסו להתחרות בהם באמצעות נוסחאות אקסל רוזנבוימיות. הקהל שרוצה רק מוזיקה שהוא כבר מכיר ואוהב, בלי הפרעות מהשדרן ובלי שישמיעו לו משהו שהוא עלול לא לאהוב מצביע ברגליים ונודד לאפליקציות. לפני זה הוא נדד לאוסף האלבומים הפרטי. מי שישרוד הן התחנות שבהן כן שומעים את השדרנים, שבהן השדרנים יודעים לתת ערך מוסף לשידור, ששומעים בהן גם משהו לא מוכר, גם משהו שלא אהבת קודם, משהו שמוציא אותך מאיזור הנוחות שלך, משהו מעניין, משהו מאתגר, משהו ישן ששכחת שאהבת או פספסת. לא חנפנות דביקה לאוזן. מיתוג? זו הבעיה האחרונה שלהם. שיתחילו ממוסיקה ערוכה בצורה מעולה.
  • 5.
    דנה 14/08/2019 22:07
    הגב לתגובה זו
    לך לישון
  • 4.
    מושחתים. הכל שם פרוטקציה, תשאלו את טלי ליפקין כלום (ל"ת)
    בני מיוחסים 14/08/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עזרה לזולת 14/08/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    אנשי גל"צ היקרים, אתם מחפשים במקום הלא נכון. הבעיה שלכם היא לא מיתוג מחדש או לוגו אלא הבנה עמוקה של קהלי היעד שלכם והפליליסט שהם אוהבים לשמוע. הקהל הצעיר ששומע את המוסיקה שלו בסלולארי ימשיך לשמוע דרך אפל מיוזיק, ספוטיפי ודומיהם. האפליקציות הללו הגיעו להתאמה כמעט מושלמת בה כל אחד בוחר את מה ומתי הוא רוצה לשמוע. לקהל זה אתם לא מהווים גורם משיכה. קהל היעד שלכם - זה שצורך את הרדיו בעיקר בנסיעה ברכב, או שמעדיף לשמוע אתכם בפעילות ספורטיבית, או אפילו במשרד הוא קהל מסוג אחר. הגילאים מבוגרים יותר וכך גם הטעם המוסיקלי, והשילוב בין מוסיקה / הגשה וחדשות. הקו המוסיקלי של גל"צ וגלגל"צ של פעם הוא היום של eco99 ו-88FM המצוינות. אתם נכנעתם לפוליטיקאים, זנחתם את הקו המוסיקלי שהנחה אותכם ואימצתם קו מוסיקלי שהוא בלתי נסבל בקרב קהל היעד הותיק שלכם. אני לא מדבר רק על המוסיקה המזרחית שאתם משדרים מבוקר ועד ערב, אלא גם על שירי ההיפ הופ ודומיהם. מה שאתם שכחתם או מסרבים להבין, שקהל היעד של הקו המוסיקלי החדש שומע את זה בתחנות אחרות ו/או בעיקר בסלולארי, ואילו קהל היעד המסורתי מצא לעצמו תחליפים. לללא הבנה והפנמה של
  • הקהל כבר מזמן באפליקציות רדיו מחו"ל בחינם באוטו.גלץ חח (ל"ת)
    מודרניסט 14/08/2019 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פומיקי 14/08/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    הכל נמצא שם - רדיו ו-VOD. מעולה ומומלץ
  • 1.
    מאזין מאוכזב 14/08/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    תהליך מיתוג שלא כולל שינוי בתכנים לא יגרום לשיפור באחוזי האזנה. בעבר גלגלצ שידרו מוסיקה טובה עם קצת חסויות. היום הם משדרים מוזיקה סבירה (בעיקר לצעירים) עם הרבה פרסומות.
אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
חדשות 12חדשות 12
רייטינג

בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המתח והציפייה לחדשות בנוגע לעסקה עם החאמס באו לידי ביטוי במהדורות החדשות, כשסך כל הצופים עמד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. כמובן, שחדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של לדשות 12 של קשת עמדה אמש על 15.6% רייטינג עם 411 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 6.5% רייטינג ו-180 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 5.2% רייטינג עם 145 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.8% רייטינג ו-113 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות

 בפריים טיים, המיני סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר זכתה לכמות צופים גדולה במיוחד, עם 20% רייטינג ו-514 אלף צופים. בערב שכולו אקטואליה, גם הפטריוטים עלתה ועמדה על 8.4% רייטינג ו-243 צופים. ושוב, בערב של אקטואליה, וללא ריאליטי, השעשועון של רשת, "כלוב הזהב" היה עם 7.1% ו-166 אלף צופים ואילו "משפחות"  התיעדוית של כאן11 היה עם 1.5% בלבד ו-38 אלף צופים. 

גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם עם ערד ניר של חדשות 12 של קשת עמד על 5.1% ו-128 אלף צופים בין 13:00 ל-15:00 ואילו בין 15:00 ל-16:00 על 4.2% וכ-105 אלף צופים. משדר החדשות של רשת עם אלי ראכלין עמד על 2.9% רייטינג ו-67 אלף צופים ב13:00, ב-14:00 ירד מעט ל-2.2% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו ב-15:00 ירד ל-1.9% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד. 

ב-16:00 חדשות 12 עברו למהדורה עם גדעון אוקו, שהיה עם רייטינג של 5.1% ו-120 אלף צופים וב-17:00 עלה ל-6.5% רייטינג ו-153 אלף צופים. רשת שידרו מהדורה עם ליאור קינן, שב-16:00 עמדה על 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים וב-17:00 עלתה ל-3% רייטינג ו-61 אלף צופים. 

לאחר מכן, פגוש את העיתונות המוקדמת עם בן כספית עמדה על 7.4% רייטינג ו-201 אלף צופים ולאחר מכן, כשעמית סגל הצטרף, עמדה על 12.4% ו-345 אלף צופים. מוריה וברקו עמדו על 4.5% רייטינג ו-110 אלף צופים במהדורה המוקדמת, ולאחר מכן כששי גולדן הצטרף, עמדו על 5.9% ו-144 אלף צופים.