מגישי שטח אש דור מיימון ודניאל גורדון לויטן גל"צ גלי צהל
צילום: יעקב צים, גל"צ

נשארו מאחור בעידן הדיגיטל: גלגלצ וגל"צ יעברו מיתוג מחדש

בתחרות מול ספוטיפיי ואפל ויריבים מקומיים כגון ECO99, תחנות גלגלצ וגל"צ מוצאות את עצמן לא מעודכנות. Awesome נבחרה לבצע מתיחת פנים כוללת למותגים הוותיקים
משה בנימין | (10)

6 שנים לאחר שציינו 20 שנה עם לוגו חדש, תחנת הרדיו הצבאית גלגלצ תצא להליך מיתוג מחדש, יחד עם "אחותה הגדולה" גלי צה"ל. במכרז שנערך על ידי לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית) עבור משרד הביטחון שאחראי על גל"צ, זכתה בתקציב המיתוג חברת Awesome בבעלותו של מעיין פרוינד. היקפו הכספי של המהלך נאמד בכ-150 אלף שקלים. 

גלגלצ היא עדיין התחנה המואזנת ביותר בישראל אך ב-6 השנים האחרונות חלו תמורות רבות בתחום הרדיו שעיצבו מחדש את העדפות ההאזנה של הקהל. פריחתו של האודיו הדיגיטלי הכניסה לזירה שחקנים חדשים, מקומיים ובינלאומיים. אם בעבר גלגלצ התחרתה בתחנות רדיו ארציות ומקומיות כעת התחרות היא מול העושר האינסופי שהאינטרנט מציע ומול פלטפורמות דיגיטליות בינלאומיות כגון אפל מיוזיק, ספוטיפיי, Deezer ודומיהן, ומול תחנות מקומיות כגון ECO99FM שמציעות למאזינים פלייליסטים מוכנים מראש לפי מצבי רוח, שעות ביממה, מיקום גיאוגרפי ועוד, אך בעיקר מציעות חווית שימוש דיגיטלית צעירה ומעודכנת. 

ההחלטה על המיתוג מחדש התקבלה מן הסתם בלי קשר לדו"ח ה-TGI האחרון שפורסם לפני שבועיים, אך תוצאותיו מחזקים את ההחלטה והרציונל לצאת למיתוג מחדש, כשהם חושפים נתונים מאכזבים. לעומת גלי צה"ל שרשמה עלייה קלה בחשיפה בין ינואר-יולי 2018 לינואר-יולי 2019, גלגלצ ממשיכה לאבד מאזינים מדי סקר - וכעת, בתקופה שנמדדה בין ינואר ליוני 2019, החשיפה שלה עומדת על 30.3% מול 33.3% בסקר שבדק את התקופה שבין יולי לדצמבר 2018 ומול ינואר-יוני 2018 אז עמדה על 33.8%. 

הליך המיתוג שבו יחלו 2 תחנות הרדיו לא יהיה "קוסמטי" אלא צפוי להוציא לפועל מתיחת פנים כוללת שעשויה לכלול גם את החלפת לוגו. על רקע אופי התחרות שלה ב-2019, הדגש במיתוג החדש יושם על גזרת הדיגיטל כשהתחנות ינסו להשוות את חווית המשתמש שלהן לזו שהמתחרים מציעים, הן ברמה הוויזואלית והן בכל הקשור לממשקים הדיגיטליים של המוצר - התכניות -  מול הקהל וכן בעיצוב אפליקציות עדכניות.

לא בכדי נבחרה Awesome למשימה כאשר בלפ"מ מציינים כי "לחברה זו ניסיון רב במיתוג חברות קטנות וגדולות המעוניינות להתפתח בתחום הדיגיטל, וכן ניסיון בפרויקטים של מיתוג ובניית אסטרטגיה מותגית עבור גופים ממשלתיים. כמו כן, החברה מעסיקה מומחים בעיצוב אפליקציות web". 

מעבר ליישור הקו מול המתחרים בספירה הדיגיטלית, נראה שבעיקר גלגלצ וגלי צה"ל מנסות למצוא או להגדיר את סיפור המותג שלהן מחדש. המוצר כשלעצמו ראוי ותעיד על כך הפופולריות הגבוהה של התחנות. מנגד, הירידה בחשיפה מראה שלא לעולם חוסן וככל שאתה גדול כך נתח השוק שלך פגיע. קברניטי התחנה ובראשם מפקד גלי צה"ל שמעון אלקבץ מבינים שהסדק הראשון הוא הרגע המתאים, ואולי אפילו באיחור קל, לצאת מאזור הנוחות ולתכנן את עתידה של התחנה קדימה.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שני 20/08/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    כל שיר שני מסלסל לי באוזן....
  • 8.
    דיזר 15/08/2019 14:58
    הגב לתגובה זו
    בתחנה הצבאית ישנים בעמידה וחושבים שבגלל ששלטו במדיה 20 שנה אז ימשיכו לצבור מאזינים. הבעיה היא שהמאזינים שלה לא מתחלפים אלא מתים. גלגלצ שומעים רק ברכב ומאז יש ספוטיפיי ואפליקציה של 100FM או כאן לא צריך יותר את גלגלצ ברכב. למה אני צריך לשמוע בליל של מזרחית, אייטיז ופופ אמריקאי כשאני יכול להרכיב לעצמי את הפלייליסט. לטס פייס איט, לגלצ / גלגלצ אין ממש זכות קיום בעידן המוזיקה החדש. קודם שישאלו את עצמם בשביל מה צריך אותנו? או כמו שמלמדים בשיעור ראשון בשיווק - איזה ערך אמיתי אתם מביאים למאזינים...
  • 7.
    הדס 15/08/2019 00:39
    הגב לתגובה זו
    של תחנות רדיו בארץ ובעולם ואפשרויות אחרות של האזנה למוסיקה, אין עוד כל סיבה לקיים את שתי התחנות.
  • 6.
    רועי 14/08/2019 23:44
    הגב לתגובה זו
    מדהים כמה שסקר TGI מערבב את התעשיה, בייחוד בעידן הדיגיטל בו הם יכולים למדוד ישירות מה מייצר נאמנות מאזינים. לפי הסקר 75 מאזינים עזבו אותם. זה נתון שמגוחך לבנות לפיו אסטרטגיה (בדיוק כמו שזה מגוחך בתאגיד). אין לאף תחנת רדיו סיכוי לנצח את האלגוריתמים של האפליקציות אם הם ינסו להתחרות בהם באמצעות נוסחאות אקסל רוזנבוימיות. הקהל שרוצה רק מוזיקה שהוא כבר מכיר ואוהב, בלי הפרעות מהשדרן ובלי שישמיעו לו משהו שהוא עלול לא לאהוב מצביע ברגליים ונודד לאפליקציות. לפני זה הוא נדד לאוסף האלבומים הפרטי. מי שישרוד הן התחנות שבהן כן שומעים את השדרנים, שבהן השדרנים יודעים לתת ערך מוסף לשידור, ששומעים בהן גם משהו לא מוכר, גם משהו שלא אהבת קודם, משהו שמוציא אותך מאיזור הנוחות שלך, משהו מעניין, משהו מאתגר, משהו ישן ששכחת שאהבת או פספסת. לא חנפנות דביקה לאוזן. מיתוג? זו הבעיה האחרונה שלהם. שיתחילו ממוסיקה ערוכה בצורה מעולה.
  • 5.
    דנה 14/08/2019 22:07
    הגב לתגובה זו
    לך לישון
  • 4.
    מושחתים. הכל שם פרוטקציה, תשאלו את טלי ליפקין כלום (ל"ת)
    בני מיוחסים 14/08/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עזרה לזולת 14/08/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    אנשי גל"צ היקרים, אתם מחפשים במקום הלא נכון. הבעיה שלכם היא לא מיתוג מחדש או לוגו אלא הבנה עמוקה של קהלי היעד שלכם והפליליסט שהם אוהבים לשמוע. הקהל הצעיר ששומע את המוסיקה שלו בסלולארי ימשיך לשמוע דרך אפל מיוזיק, ספוטיפי ודומיהם. האפליקציות הללו הגיעו להתאמה כמעט מושלמת בה כל אחד בוחר את מה ומתי הוא רוצה לשמוע. לקהל זה אתם לא מהווים גורם משיכה. קהל היעד שלכם - זה שצורך את הרדיו בעיקר בנסיעה ברכב, או שמעדיף לשמוע אתכם בפעילות ספורטיבית, או אפילו במשרד הוא קהל מסוג אחר. הגילאים מבוגרים יותר וכך גם הטעם המוסיקלי, והשילוב בין מוסיקה / הגשה וחדשות. הקו המוסיקלי של גל"צ וגלגל"צ של פעם הוא היום של eco99 ו-88FM המצוינות. אתם נכנעתם לפוליטיקאים, זנחתם את הקו המוסיקלי שהנחה אותכם ואימצתם קו מוסיקלי שהוא בלתי נסבל בקרב קהל היעד הותיק שלכם. אני לא מדבר רק על המוסיקה המזרחית שאתם משדרים מבוקר ועד ערב, אלא גם על שירי ההיפ הופ ודומיהם. מה שאתם שכחתם או מסרבים להבין, שקהל היעד של הקו המוסיקלי החדש שומע את זה בתחנות אחרות ו/או בעיקר בסלולארי, ואילו קהל היעד המסורתי מצא לעצמו תחליפים. לללא הבנה והפנמה של
  • הקהל כבר מזמן באפליקציות רדיו מחו"ל בחינם באוטו.גלץ חח (ל"ת)
    מודרניסט 14/08/2019 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פומיקי 14/08/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    הכל נמצא שם - רדיו ו-VOD. מעולה ומומלץ
  • 1.
    מאזין מאוכזב 14/08/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    תהליך מיתוג שלא כולל שינוי בתכנים לא יגרום לשיפור באחוזי האזנה. בעבר גלגלצ שידרו מוסיקה טובה עם קצת חסויות. היום הם משדרים מוזיקה סבירה (בעיקר לצעירים) עם הרבה פרסומות.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.