רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

מיסוי פייסבוק וגוגל קרוב? רשות המסים בהליכי שומה מתקדמים

ברשות מציינים כי "יצאו שומות למספר חברות ומתנהלים הליכי שומה מתקדמים". פייסבוק הצהירה שתחל לשלם מס בשווקים מקומיים ובישראל, כנראה כבר בחודשים הקרובים
משה בנימין |

האם שנת 2019 תהיה השנה שבה לראשונה חברות האינטרנט הרב לאומיות, המוגדרות תחת תחום "הכלכלה הדיגיטלית" כגון פייסבוק וגוגל ישלמו מס על פעילותן בישראל? ברשות המסים אומרים כי "הרשות מצויה בעיצומו של טיפול שומתי בשורה של חברות רב לאומיות הפועלות בישראל".

ברשות מסרבים להתייחס לחברות באופן פרטני אך מציינים עוד, כי "במסגרת זו יצאו במהלך השנה האחרונה שומות למספר חברות ומתנהלים הליכי שומה מתקדמים בתיקים אחרים". 2 החברות הרב לאומיות הבולטות בפעילותן בישראל הן פייסבוק וגוגל שמגלגלות בישראל מחזור של מעל לחצי מיליארד שקל בשנה, עליו הן אינן משלמות מסים.

פייסבוק: נשלם מס בכל מדינה שבה אנחנו מחזיקים צוות מכירות

מפייסבוק וגוגל לא נמסרה תגובה, אך לפחות בעניינה של פייסבוק אפשר לומר שהחברה כבר הצהירה על נכונותה לשלם מס בישראל ולדבריה תעשה זאת, במקביל ליישום דומה בכל השווקים בהן פועלת החברה בעולם כבר ב-2019 וייתכן שבישראל זה יקרה עוד במחצית הראשונה של 2019.  

הצהרה זו של פייסבוק ניצבת ועומדת לצד ההליך הפעיל של רשות המסים שכולל גם איסוף מידע מצידה על הנעשה בשוק הישראלי. היזמה המוצהרת של פייסבוק מתנהלת בקו מקביל לזה של רשות המסים ונראה כי הדיונים/מגעים בין הצדדים יתקיימו בפער - אם יהיה - שיימצא בין דרישות רשות המסים להיקף ההכנסות עליהם פייסבוק תצהיר בישראל ועליהם תהיה מוכנה לשלם מס. 

החלת המס על פייסבוק, גוגל ושאר חברות הכלכלה הדיגיטלית הבינלאומיות הפועלות בישראל מורכבת מעצם העבודה שהכנסות החברות הללו אינן חשופות לרשות המסים שעד עתה לא גבתה מהן מס. היקף המס שהן יידרשו לשלם ייגזר מהכנסותיהן אך ללא שיתוף פעולה מצידן אם רשות המסים, זו האחרונה, תצטרך לכמת בעצמה את היקף הפרסום הדיגיטלי בישראל ומתוכו חלקן של גוגל ופייסבוק. אחת האופציות שעומדות לידי רשות המסים היא פנייה לחברות המדיה הישראליות שרוכשות פרסום בגוגל ופייסבוק כדי שאלו יראו להן את מספרי האמת. עם זאת, בדיקה של אייס בקרב כמה מהחברות הגדולות בשוק מגלה כי פנייה שכזו אליהן לא נעשתה מצד הרשות.

במידה והצדדים לא יגיעו להבנות, וזהו תסריט קרוב מאוד למציאות, החברות הבינלאומיות יוכלו לערער לבית המשפט על דרישות המס של הרשות ובמקרה הנידון ערעור שכזה יוגש שירות לבית המשפט המחוזי. 

בדצמבר 2017 על רקע הדרישה למסות את פעילותה במדינות רבות שבהן היא פועלת פייסבוק הודיעה על שינוי מדיניות לפיו, במדינות שבהן היא מחזיקה צוות מכירות היא תחל לשלם מס מקומי. בהקשר זה אמר בזמנו דייויד וונר, מנהל הכספים הראשי של הרשת החברתית, כי "אנחנו מאמינים שמעבר למודל מכירות מקומי יספק יותר שקיפות מול הממשלות ומקבלי ההחלטות מסביב לעולם". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

חברות המדיה בישראל: גם אחרי המס לא נרגיש בשינוי

בדומה לשווקים רבים בכל העולם, פייסבוק וגוגל מחזיקות בנתח הארי של הפרסום הדיגיטלי בישראל. המושפעים הישירים מכך הם משרדי הפרסום וחברות המדיה שהתרגלו להרוויח עמלת רכש מדיה מאתרי האינטרנט בישראל ואיבדו את חלקם בעוגת הפרסום עם הסטת תקציבי הפרסום לדואופול. מבחינת המפרסמים ועדות לכך היא אדישותם לנעשה בגזרה זו - מדובר במצב נוח שכן במחיר שוק נמוך יחסית הם רוכשים פרסום דיגיטלי אפקטיבי בגזרת הסושיאל כגון פייסבוק ואינסטגרם, מנועי החיפוש של גוגל ווידאו ביוטיוב.

בשוק הפרסום מביטים מהצד על הליכי השומה של רשות המסים מול חברות כגון פייסבוק וגוגל אך מבינים שגם ביום שאחרי - כשאלו ישלמו מס על פעילותן - המרוויחה העיקרית תהיה מדינת ישראל ואילו עבורם לא יהיה מדובר בשינוי שיורגש. בכיר בשוק המדיה אומר לאייס, כי "נתח השוק המקומי והעולמי והרווחים של פייסבוק וגוגל כל כך גבוהים שגם לאחר המס הם יוכלו להציע מדיה באותו המחיר ולהרוויח, כך שאני לא צופה עלייה במחיר ובמקרה כזה לא נרגיש בשינוי".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.