רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

מיסוי פייסבוק וגוגל קרוב? רשות המסים בהליכי שומה מתקדמים

ברשות מציינים כי "יצאו שומות למספר חברות ומתנהלים הליכי שומה מתקדמים". פייסבוק הצהירה שתחל לשלם מס בשווקים מקומיים ובישראל, כנראה כבר בחודשים הקרובים
משה בנימין |

האם שנת 2019 תהיה השנה שבה לראשונה חברות האינטרנט הרב לאומיות, המוגדרות תחת תחום "הכלכלה הדיגיטלית" כגון פייסבוק וגוגל ישלמו מס על פעילותן בישראל? ברשות המסים אומרים כי "הרשות מצויה בעיצומו של טיפול שומתי בשורה של חברות רב לאומיות הפועלות בישראל".

ברשות מסרבים להתייחס לחברות באופן פרטני אך מציינים עוד, כי "במסגרת זו יצאו במהלך השנה האחרונה שומות למספר חברות ומתנהלים הליכי שומה מתקדמים בתיקים אחרים". 2 החברות הרב לאומיות הבולטות בפעילותן בישראל הן פייסבוק וגוגל שמגלגלות בישראל מחזור של מעל לחצי מיליארד שקל בשנה, עליו הן אינן משלמות מסים.

פייסבוק: נשלם מס בכל מדינה שבה אנחנו מחזיקים צוות מכירות

מפייסבוק וגוגל לא נמסרה תגובה, אך לפחות בעניינה של פייסבוק אפשר לומר שהחברה כבר הצהירה על נכונותה לשלם מס בישראל ולדבריה תעשה זאת, במקביל ליישום דומה בכל השווקים בהן פועלת החברה בעולם כבר ב-2019 וייתכן שבישראל זה יקרה עוד במחצית הראשונה של 2019.  

הצהרה זו של פייסבוק ניצבת ועומדת לצד ההליך הפעיל של רשות המסים שכולל גם איסוף מידע מצידה על הנעשה בשוק הישראלי. היזמה המוצהרת של פייסבוק מתנהלת בקו מקביל לזה של רשות המסים ונראה כי הדיונים/מגעים בין הצדדים יתקיימו בפער - אם יהיה - שיימצא בין דרישות רשות המסים להיקף ההכנסות עליהם פייסבוק תצהיר בישראל ועליהם תהיה מוכנה לשלם מס. 

החלת המס על פייסבוק, גוגל ושאר חברות הכלכלה הדיגיטלית הבינלאומיות הפועלות בישראל מורכבת מעצם העבודה שהכנסות החברות הללו אינן חשופות לרשות המסים שעד עתה לא גבתה מהן מס. היקף המס שהן יידרשו לשלם ייגזר מהכנסותיהן אך ללא שיתוף פעולה מצידן אם רשות המסים, זו האחרונה, תצטרך לכמת בעצמה את היקף הפרסום הדיגיטלי בישראל ומתוכו חלקן של גוגל ופייסבוק. אחת האופציות שעומדות לידי רשות המסים היא פנייה לחברות המדיה הישראליות שרוכשות פרסום בגוגל ופייסבוק כדי שאלו יראו להן את מספרי האמת. עם זאת, בדיקה של אייס בקרב כמה מהחברות הגדולות בשוק מגלה כי פנייה שכזו אליהן לא נעשתה מצד הרשות.

במידה והצדדים לא יגיעו להבנות, וזהו תסריט קרוב מאוד למציאות, החברות הבינלאומיות יוכלו לערער לבית המשפט על דרישות המס של הרשות ובמקרה הנידון ערעור שכזה יוגש שירות לבית המשפט המחוזי. 

בדצמבר 2017 על רקע הדרישה למסות את פעילותה במדינות רבות שבהן היא פועלת פייסבוק הודיעה על שינוי מדיניות לפיו, במדינות שבהן היא מחזיקה צוות מכירות היא תחל לשלם מס מקומי. בהקשר זה אמר בזמנו דייויד וונר, מנהל הכספים הראשי של הרשת החברתית, כי "אנחנו מאמינים שמעבר למודל מכירות מקומי יספק יותר שקיפות מול הממשלות ומקבלי ההחלטות מסביב לעולם". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

חברות המדיה בישראל: גם אחרי המס לא נרגיש בשינוי

בדומה לשווקים רבים בכל העולם, פייסבוק וגוגל מחזיקות בנתח הארי של הפרסום הדיגיטלי בישראל. המושפעים הישירים מכך הם משרדי הפרסום וחברות המדיה שהתרגלו להרוויח עמלת רכש מדיה מאתרי האינטרנט בישראל ואיבדו את חלקם בעוגת הפרסום עם הסטת תקציבי הפרסום לדואופול. מבחינת המפרסמים ועדות לכך היא אדישותם לנעשה בגזרה זו - מדובר במצב נוח שכן במחיר שוק נמוך יחסית הם רוכשים פרסום דיגיטלי אפקטיבי בגזרת הסושיאל כגון פייסבוק ואינסטגרם, מנועי החיפוש של גוגל ווידאו ביוטיוב.

בשוק הפרסום מביטים מהצד על הליכי השומה של רשות המסים מול חברות כגון פייסבוק וגוגל אך מבינים שגם ביום שאחרי - כשאלו ישלמו מס על פעילותן - המרוויחה העיקרית תהיה מדינת ישראל ואילו עבורם לא יהיה מדובר בשינוי שיורגש. בכיר בשוק המדיה אומר לאייס, כי "נתח השוק המקומי והעולמי והרווחים של פייסבוק וגוגל כל כך גבוהים שגם לאחר המס הם יוכלו להציע מדיה באותו המחיר ולהרוויח, כך שאני לא צופה עלייה במחיר ובמקרה כזה לא נרגיש בשינוי".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.