אל על ופרשת השבת: הרבה יותר ממכה קלה בכנף
הכישלון הגדול של אל על בניהול המשבר סביב טיסת השבת מניו יורק, מעבר לכך שהחברה לא הבינה את המשמעות של נוכחות העיתונאי יהודה שלזינגר מישראל היום על המטוס, הוא בהנחת המוצא שגם את זה ניתן יהיה להפיל על הציבור החרדי וניתן יהיה לעבור הלאה. כישלון נוסף הוא בחוסר פיענוח אורך החיים של המשבר הזה.
נסביר: המצוקה הראשונה בכל משבר תקשורתי הוא לזהות שאכן האירוע שמתרחש כרגע הוא משבר. ברגע בו מתחרש אירוע תקשורתי שהוא חריג ל-DNA של האישיות או הארגון, מתחיל דיסוננס פנימי עד כמה חוסר ההלימה הזה דרמטי או שהוא יחלוף תחת סדר היום העמוס של התקשורת בישראל.
אחד מן היסודות לקביעת זמן נפיצותו של משבר' הוא הפער בין העובדות לבין הפרשנות. אם בנקודה מסוימת ניתן לתת לאירוע המשברי פרשנויות שונות - כוחו כאירוע משברי הולך ופוחת. פיענוח לקוי לנוכחותו של העיתונאי שלזינגר בטיסה הוביל לניסיון לקחת את המידע ולהעניק לו פרשנויות שונות. אם זה לא הספיק לאל על\ הם "נפלו" ראשית על עיתונאי מצוין ושנית על כתב חרדים וכתב פוליטי של עיתון בתפוצה לא מבוטלת. כל ניסיון שלהם לקחת את הסיפור למקום שאינו נכון - נענה מידית בהעמדת העובדות בדיוקם. הפינג-פונג התקשורתי פומבי בין אל על לבין שלזינגר הניע את הכישלון השני של חברת התעופה אותו ציינו לעיל. כאשר יש מי המבקש להחזיק באוויר משבר תקשורתי, בין אם באופן מאורגן ובין אם באופן עממי, המשבר יהיה באוויר.
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התפרצות המשבר הוא ניוז תקשורתי. ומאז השאלה היא בכמות הניוז שיגיע. מכיוון שיש כאן עיתונאי ועיתון שמובילים את הסיפור, וציבור שלם שנתפס כנפגע, יש כנראה מי המבקש להחיות את המשבר הזה לאורך זמן.
ומה קורה כאשר כל המרכיבים עובדים כנגד אל על? החברה מספקת תשובות מעורפלות, גורמים חרדיים מתחילים לסמן את החרמתה כאפשרות ריאלית, ובפועל קיימת רק דרך אחת לסיים את המשבר הזה. ולפני שנאמר מהי אותה דרך, נדגיש שחוסר האמון שנבע מהתנהלות אל על ביחס לשאלת כיבוד קדושת השבת ומקדשי השבת, יכולה ליצור חזית לאל על גם מול הקהל החרד"לי שמימד הפרקטיות בתפיסת עולמו נמוך מאשר בקרב הציבור החרדי. ימים יגידו עם תתפתח חזית בזירה זו אם לאו.
ואם שאלתם איך נכון היה לחסל את המשבר הזה? מאד פשוט. ב-2 מילים: סליחה טעינו. התנצלות אמיתית וכנה של מנכ"ל אל על היה מחסל את המשבר התקשורתי ברגע, שומר על כוחו של קהל צרכני מאד נאמן וחוסר לאל על הרבה מאד כאבי ראש שלא ברור גם ברגע זה אם תמו.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
רועי לחמנוביץ' הוא יועץ אסטרטגי ומומחה למגזר החרדי
- 1.גולן 26/11/2018 16:43הגב לתגובה זובואו נראה את קבוצת החרדים בטיסות של חברות אחרות. נראה את ההתחשבות. נראה מי יסכים שתשבו רק ליד גברים. נראה מי יתן לכם אוכל גלת. נראה מי יבטיח לכם שטיסה לא תגלוש לשבת. נראה איזה נזק יעשה לחברות עם כל הבעיתיות שלכם.. אל על תשבו בשקט החרדים יזחלו אליכם בחזרה..
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
