אראל סג"ל ושמעון ריקלין ערוץ 20
צילום: ערוץ 20

חדשות 2, ערוץ 20 וסיוון רהב-מאיר: מה מעדיפים במגזר הדתי?

סקר מיוחד עבור גיליון ה-800 של 'בשבע', בחן את העדפות התקשורתיות של המגזר הדתי-לאומי. הפתעות גדולות לא היו שם. הפרטים המלאים - כאן
אלכסנדר כץ |

חדשות 2 וגם חדשות ערוץ 20, גל"צ וכאן רשת ב' - אלה כלי התקשורת המועדפים על בני המגזר הדתי-לאומי, כך עולה מסקר שערך מכון מאגר מוחות לבקשת בשבע, וזאת לרגל גיליון ה-800 של העיתון.

הסקר של מכון מאגר מוחות בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ, נערך טלפוני בתחילת חודש יוני 2018 בקרב מדגם אקראי הסתברותי של 500 משיבים, המהווה מדגם מייצג של האוכלוסייה הדתית לאומית בישראל, בגילאי 18 ומעלה. גודל הטעות ביחס לאומדנים השונים היא פלוס/מינוס 4.4%, ברמת ביטחון של 95%. 

מהממצאים עולה כי מהדורת החדשות המועדפת על המגזר הדתי-לאומי היא של חדשות 2 - המשודרת בקשת וברשת, עם 17% מכלל הנשאלים. במקום השני מפתיע, או שלא בעצם, חדשות ערוץ 20, עם 13%. 7% מעדיפים את חדשות עשר, ורק 4% את חדשות הערב של כאן 11. יש לזכור שמבחינת רייטינג במגזר היהודי, ערוץ 20 זוכה לנתון הנמוך ביותר - נמוך מ-1.5%. 

תחנת הרדיו האקטואלית המועדפת על המגזר, היא של גלי צה"ל עם 31% מהנשאלים. שנייה נמצאת רשת ב' עם 22%, ובהמשך - 11% הצביעו לגלי ישראל, ו-8% לרדיו מורשת של קול ישראל. 

לשאלה עד כמה הנשאלים מרגישים שעיתונאים דתיים בתקשורת הכללית מייצגים את מהגזר בגישתם לתחום המדיני והביטחוני, ענו 40% שבמידה רבה, ו-7% במידה רבה מאד. במידה מועצה ענו 23%, וכלל לא - 12%. בסכל הכל יוצא ש-47% ענו שהיא מייצגת במידה רבה ויותר, ו-35% שמייצגת במידה נמוכה או בכלל לא. בנוגע להתיישבות, 36% חושבים שהעיתונאים הדתיים מייצגים אותם במידה רבה או רבה מאד, מול 43% שמעריכים שהם מייצגים במידה מועצה או כלל לא. ובנושאי דת? 28% במידה רבה ורבה מאד, מול 53% במידה מועטה או שבכלל לא. 

ומי העיתונאים הדתיים בתקשורת הכללית שמצייגים את דעות הנשאלים באופן הכי מדויק? סיוון רהב מאיר מובילה בפער ענק על כך השאר. הנה הרשימה המלאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

שר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיותשר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיות

שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית

במהלך לחיבור בין הפריפריה והמרכז, לראשונה בישראל יתאפשר שידור רדיו מסחרי ארצי; משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל

רן קידר |

משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל. מטרת הרפורמה היא להסיר חסמי כניסה לשוק הרדיו ולעבור לתצורת מכרז פתוח, שקוף ושוויוני, שיאפשר את הסבתן של תחנות רדיו אזוריות לשידורי רדיו בפריסה ארצית וכן את הקמתן של תחנות רדיו חדשות, כך שהציבור ייהנה ממגוון רחב יותר של אפשרויות, ויוכל להאזין לכל תחנה מכל מקום בארץ. 

התזכיר שפורסם להערות הציבור יאפשר לראשונה לגופים עסקיים לשדר שידורי רדיו FM מסחריים ללא הגבלות גיאוגרפיות, וכך תינתן גמישות מלאה לתחנות בבחירת מודל השידור שלהם, לרבות האפשרות של שידור במודל האזורי הקיים. כיום ישנו "נתק" בין אזורי הנגב, יהודה ושומרון והגליל לבין מרכז הארץ וירושלים, מאחר שתחנה פרטית אינה רשאית לשדר באופן רחב למאזינים במספר אזורים.

הרפורמה המוצעת עתידה לשנות זאת ולאפשר לכולם להאזין לתחנות האהובות עליהם מכל מקום, לפי בחירת התחנה. במסגרת הרפורמה המוצעת, ייערך מכרז פתוח, שקוף ושוויוני להקצאת תדרי FM, בו יוכלו להתמודד הן שחקנים חדשים והן בעלי זיכיונות קיימים. המעבר למודל החדש יבוצע באופן הדרגתי, כך שתדרים פנויים חדשים יועמדו למכרז. 

בעלי זיכיון קיים יוכלו להתמודד במכרז עוד לפני פקיעת זיכיונו, ואם יזכה במכרז יוכל לעבור לשידור במתכונת החדשה ואף לשדר בפריסה ארצית רחבה. המכרז יתבסס על מחיר, במטרה להבטיח שהמשאב הציבורי של תדר הרדיו יוקצה לגורם היעיל ביותר, כשכל גורם יוכל להחזיק ב-3 אפיקי תדר לכל היותר. 

הזוכים במכרז יידרשו להירשם במרשם ספקי הרדיו, ויוכלו לשדר ללא מגבלות של אזורי כיסוי וללא מעורבות בתוכן, מה שיאפשר ניצול יעיל יותר של משאב התדרים הציבורי ואף יביא לצמצום משמעותי בנטל הרגולטורי הקיים.