בונדסליגה ב-VR
צילום: יח"צ

העתיד כאן: הבונדסליגה נתנה אור ירוק לפרסום מבוסס VR

המהפכה שטומנת בחובה טכנולוגיית ה-VR יכולה לשנות את כל פרדיגמת זכויות השידור כפי שהייתה נהוגה עד היום. צופים בכל העולם יוכלו לצפות באותו המשחק ולראות פרסומות שונות לחלוטין
משה בנימין |

לאחר שנים של קיבעון מחשבתי, שרק בקושי מצליח בשנים האחרונות לשלב בתוכו את מסכי המחשב עבור השופטים, הכדורגל העולמי מנסה דברים חדשים והאיתות לכך מגיע מהליגה הראשונה בגרמניה - הבונדסליגה. נציגי הליגה שבה משחקות קבוצות כמו באיירן מינכן ודורטמונד אישרו לאחרונה, לאחר ניסיונות מוצלחים, פרסום מבוסס טכנולוגיית VR.

מהעונה הבאה, עונת 2018-2019 הבנדסליגה תאפשר פרסום VR ובכך תהפוך לליגה הראשונה בעולם שתעשה זאת. בפועל, טכנולוגיית ה-VR תאפשר פרסום מטורגט לכל צופה על פי מאפייניו, העדפותיו ונתוניו הדמוגרפיים, סוציאליים וגיאוגרפיים. ברמה המעשית, שלטי החוצות הדיגיטליים המוצבים במגרשי הכדורגל יציגו פרסומות שונות לכל צופה באמצעות הוספת שכבה דיגיטלית שהטכנולוגיה מאפשרת. 

מאחורי הטכנולוגיה שתשולב בבונדסליגה עומדת חברת Lagardère Sports (שתעשה זאת באמצעות חברת Supponor) שמגדירה עצמה כחברת ספורט ובידור גלובלית המשלבת בין שתי העולמות. השקת המהלך תצא לדרך לאחר שלב ניסיוני שהוגדר כהצלחה ובו נוסתה הטכנולוגיה בשידור LIVE במדינות דוברות גרמנית. ב-26 בפברואר, במשחק שנערך בין בורוסיה דורטמונד לאוגסבורג במגרשה של דורטמונד - הסיגנאל אידונה פארק, נערך לראשונה ניסוי בשידור חי, אף למדינות שאינן דוברות גרמנית. 

כך זה ייראה. אותה תמונה, בזמן אמת עם 2 פרסומות שונות

 

מתוך המשחק בין דורטמונד לאוגסבורג במסגרת הבונדסליגה

טכנולוגיית ה-VR של חברת Supponor מוטמעת בשידור הרגיל כפי שהוא מועבר לצופים בטלוויזיה. אלו הצופים שאינם נעזרים במשקפות VR אינם חשים בשוני כלשהו בעת השידור אך בפועל שטחי הפרסום המופיעים בטלוויזיה הופכים לקאנבס דיגיטלי נקי שעליו ניתן להלביש כל פרסומת - מה שמגדיל את היצע הפרסום ויכולת המכר באופן פורץ דרך. 

עד כמה פורץ דרך? המהפכה שטומנת בחובה טכנולוגיית ה-VR יכולה לשנות את כל פרדיגמת זכויות השידור כפי שהייתה נהוגה עד היום. חדירה מוצלחת לשוק ושימוש גובר ב-VR בשווקים חדשים, יכול למעשה לשנות את מודל התשלום לזכיינים עבור צפייה במשחקים ולהמיר אותו במודל של צפייה בחינם, בכל משחק שמשודר בתמורה לשידור פרסומות.

כך לדוגמה משחק בונדסליגה מרכזי ישודר בישראל בחינם לצופים באמצעות VR כאשר הזכיין המשדר יתוגמל בכספי פרסום של מפרסמים ישראליים, וכאמור, יכולת המכירה שלו אינה מוגבלת שכן הוא יכול לשדר לכל צופה פרסומת אחרת. אפשרות הטירגוט והפילוח היא בעצמה יתרון עצום שיכול לדוגמה להביא תיאורטית למצב שבו 3 צופים שיושבים יחד מול אותו מסך טלוויזיה רואים, כל אחד, פרסומת אחרת דרך ה-VR. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.