מבנה. הגבר שלא זכר
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

תלונות על הפרסומת ל'מבנה': "מציגה גברים כבבונים אלימים"

האופי ההומוריסטי של הפרסומת מאחוריה עומד משרד True, ברור לעין, אך מסתבר שגם בקרב המין הגברי יש מי שמוצא מסרים כאלו כפוגעניים. התלונות לרשות ה-2 הובילו לבירור מול המפרסם
משה בנימין | (3)
נושאים בכתבה True מבנה

הפרסומת החדשה של רשת מתחמי הקניות מבנה, גוררת תגובות נזעמות לנציבות פניות הציבור ברשות השנייה. בנציבות מציינים כי לפחות 10 תגובות התקבלו בנושא, בעקבות הפרסומת שבה נראה גבר היושב בביתו בחוסר מעש, ואישתו משפילה אותו על כך שהוא שוכח לבצע מטלות, ואף מאיימת עליו. הגבר המבוהל יוצא במהירות לרכוש את מה שאישתו ביקשה במתחם הקניות של חברת "מבנה".

ימים ספורים לפני תום שנת 2016, שתיזכר (גם היא) כשנה שבה האווירה הציבורית הכללית מבקשת לנקות את נגע היחס המבזה כלפי נשים, נמצא משרד הפרסום והמותג שסוף כל סוף, "הצליחו" לתקן את העוול ולהציג גברים באופן שגורר תגובות נזעמות בקרב הצופים.

האופי ההומוריסטי של הפרסומת, מאחוריה עומד משרד הפרסום True, ברור לעין, אך מסתבר שגם בקרב המין הגברי יש מי שמוצא מסרים כאלו כפוגעניים. אחד הפונים לנציב תלונות הציבור דוד רגב כתב: "אני רואה בפרסומת זו תוכן פוגעני ומפלה על רקע מגדרי. אם נשנה את המילה 'זכר' ל-'נקבה', וודאי שפרסומת זו לא הייתה משודרת. ולכן, גם ההיפך הוא הנכון".

פרסומת מבנה

צופה אחר כתב: "מדובר בפרסומת פוגענית ומזלזלת, (ובוודאי לא הומוריסטית). בוודאי שאם הפרסומת היתה הפוכה ומציגה את האישה כלא כשירה אזי היו פוסלים אותה. אשר על כן, ראוי להחיל דין דומה ולפסול גם פרסומת זו". פונה נוסף ציין: "הפרסומת החדשה של 'מבנה' המשודרת לאחרונה בערוץ 2 היא פרסומת המבזה בצורה מחפירה וקיצונית את המין הגברי ומציגה אותנו כבבונים אלימים ומטוטמים". 

בעקבות הפניות פתח הנציב רגב בבירור, במהלכו פנה באמצעות תחום פרסומות אל המפרסם - חברת 'מבנה' לקבל את התייחסותו. מהחברה נמסר בתגובה כי "מדובר בפרסומת הומוריסטית וכי אין ולא הייתה כל כוונה לפגוע באף אדם באשר הוא". בנציבות בוחנים בימים אלה את התלונות ואת תגובת המפרסם.

במקביל לתלונות לרשות השנייה, נראה כי חלק מהצופים החליטו לקחת יוזמה ולהגיב לפרסומת עם פרסומת שנערכה מחדש כשעליה מופיעות כתוביות ענק עם "הסאבטקטסט" שחושף לכאורה את הרעות החולות של החברה המפרסמת. בטקסט הנלווה לפרסומת שעלתה ליוטיוב נכתב: "עד כמה נפוץ סקסיזם נגד גברים? ואיך הוא בא לידי ביטוי? האם אנחנו כחברה מחזיקים בתפיסה שאלימות נגד גברים היא מקובלת? באלימות בסרטים ובמדיה, גברים הם מרבית הקרבנות בפער עצום. (אלימות נגד נשים לרוב תתרחש מחוץ למסך, בכדי לא לזעזע את הצופים)....".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נתי 27/08/2018 15:55
    הגב לתגובה זו
    כמות הדיונים עליה רבה - וכדאי בפעם הבאה להמנע משימוש בטכניקה פירסומית שמבזה מחצית מקהל היעד.
  • 2.
    למה? זה רק מחזק חשיבה של בחורה ישראלית ממוצעת על זוגיות. לתלוש לו... מה כבר נשאר ביניכם חוץ מזה? (ל"ת)
    שתי ידיים שמאליות 03/01/2017 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמיר 28/12/2016 19:28
    הגב לתגובה זו
    מציע לכולם להיכנס לקבוצת מנהלי שיווק מצייצים ולהבין מה נכון ומה לא נכון בעולם השיווק
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.