מיוחד

המצטיינים, ואלה שפחות: כך דירגו העיתונאים את הדוברים

100 עיתונאים דירגו את שביעות רצונם מעבודתם של הדוברים במגזר הציבורי, בסקר נרחב של תומר אביטל וארגון העיתונאים. את הטבלה מובילות הנהלת ביהמ"ש והלמ"ס, ומי סוגר את הרשימה? קבלו
אלכסנדר כץ | (1)

כמעט 4 שנים אחרי הסקר הראשון, קבלו את תוצאות סקר דירוג הדוברים במגזר הציבורי השני - והפעם בשיתוף עם ארגון העיתונאים. הסקר נועד לייצר שקיפות ביחס לתפקודם של הדוברים ולעודד תחרות ושיפור השירות בכל הקשור למקצועיותם, יעילותם ומידת האתיות שלהם.

 

בסקר הנוכחי התקבלו 212 דירוגים עבור משרדי וגופי הממשלה השונים מכ-100 מדרגים. הגיל הממוצע של העיתונאים שדירגו את הסקר הוא 37, עם ותק ממוצע של 6 שנים. 66% מהמשיבים היו גברים, אבל לא נמצאו הבדלים מובהקים בין גברים לנשים בתחומים השונים. ועוד נתון מעניין: בממוצע עבד כל עיתונאי מול כ-30 דוברים ב-5 השנים האחרונות.

 

כאמור, הסקר נולד כבר לפני מספר שנים על ידי תומר אביטל ורותם סלע, ותוצאותיו פורסמו באייס. אותו פרסום עורר בזמנו רעש רב, בעיקר מצד אלה שזכו לדירוג נמוך. הסקר בזמנו היה המהלך המקיף הראשון שנעשה לבחינת התנהלותם של דוברים במגזר הציבורי והממשלתי בישראל. במסגרת הפיילוט שהושק בחודש נובמבר 2012, קיבלו כ-350 כתבים קישור לסקר שמאפשר להם לדרג את מערכי הדוברות המרכזיים מולם הם עובדים באופן שוטף - בשורה של משרדי ממשלה ויחידות נוספות דוגמת בנק ישראל והכנסת. השאלון אפשר לכתבים לנקד באנונימיות את הדוברים לפי הערכתם לנגישות, שיתוף הפעולה, אמינות, אדיבות ואקטיביות של המחלקה והעומד בראשה.

 

השנה הסקר הוטמע בפעילות של ארגון העיתונאים. יחד עם תומר אביטל, מרכזת את העבודה על הסקר גם ד"ר ענת באלינט, אחראית תחום חופש עיתונות בארגון העיתונאים. כדי לקיים את הסקר סייעו לארגון בהתנדבות ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, פרופ' יריב צפתי, שמלווה את הסקר מבחינה אקדמית, וגיל פלדמן - יועץ סטטיסטי ומומחה לכתיבה וניתוח של שאלונים, שמטפל בעיבוד הנתונים.

יש לציין כי הסקר אינו רשמי, אבל נותן אינדיקציה לגבי העבודה בין עיתונאים לדוברים. כעת מקווים יוזמי הסקר כי הוא יבוצע אחת לחצי שנה, כדי שאפשר יהיה לא רק להשוות בין הדוברים, אלא גם להשוות בין הביצועים של כל דובר על ציר הזמן ולזהות מגמות שיפור או הרעה. בארגון העיתונאים אומרים כי "לפני פרסום תוצאות הסקר נאפשר לכל דוברות להגיב לממצאים כדי להכניס אותם לתוך הקשר רחב. במסגרת השולחן העגול שקיימנו, הסקר הוצג בפני 10 דוברים בכירים, שהשמיעו את הערותיהם שהוטמעו ואף נתנו את ברכתם"

בתי המשפט בראש, ראש הממשלה למטה

על הסקאלה שבין 1 ל-5, אדיבות ושירות הדוברים בממוצע עמדו על 3.3, כך גם אמינותם. מבחינת בקירות בחומר וזמינות כללית, הציון שנתנו העיתונאים עומד על 3.4. מהירות התגובה ושביעות הרצון כללית הניבו נתונים נמוכים קצת יותר – 3.1.

 

מבין המשרדים שדורגו בידי יותר מ-5 עיתונאים, בולטים לחיוב הנהלת בתי המשפט עם ציון שביעות רצון 4.6, המרכזית לסטטיסטיקה, הביטוח הלאומי ומשרד החוץ – שציון שביעות רצון מהם עמד 3.8. המשרדים שנמצאים בתחתית הרשימה הם משרד ראש הממשלה (ציון 1.4) ומשרד החינוך (1.9).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

* * *

בכל הנוגע למשרד החינוך, בדוברות המשרד טוענים כי בסקר לא השתתפו כתבי חינוך, אלא כתבים שעובדים לעיתים מול המשרד).

תגובת ארגון העיתונאים: "הסקר נערך באמצעות שאלון אינטרנטי אנונימי. העיתונאים נתבקשו, באופן וולונטרי, לדרג את המשרדים מולם הם עובדים הכי הרבה, ללא קשר להיותם שייכים לתא זה או אחר ומכאן שאין באפשרותנו לדעת כמה משיבים אשר דירגו את משרד החינוך מוגדרים בפועל כתבי חינוך ו/או משתייכים לתא כתבי החינוך".

 

עוד נמסר כי "עבור כל אחד מההיגדים השונים, נתבקשו העיתונאים לדרג את המשרד בסקאלה הנהוגה בשאלונים מסוג זה (1 = גרוע עד 5 = מצוין) וכן לספק מידע בנושאים נוספים כגון הפניה לחוק חופש המידע והתנהלות לא נאותה מצד המשרד. בדירוג המשרדים מופיעים משרדים שדורגו על ידי 5 עיתונאים לפחות. את משרד החינוך דירגו 7 עיתונאים (4 גברים ו-3 נשים, גיל ממוצע של 35 שנים, ותק ממוצע של כ-6.5 שנים מול המשרד)".

 

* * *

נמצאו הבדלים מובהקים של עשרות אחוזים (24%-46%) בציוני התחומים השונים בין עיתונאים שדיווחו כי הפנו אותם לחוק חופש המידע שלא לצורך לבין אלו שלא. כמו כן נמצאו פערים מובהקים בין עיתונאים שדיווחו כי הופעלה כלפיהם התנהגות לא ראויה לבין כאלו שלא הופעלה כלפיהם בתחומים הבאים: ציוני האמינות (פער של 27%), האדיבות (פער של 18%), בקיאות בחומר (פער של 15%) ובציון שביעות הרצון הכללי (פער של 21%). בכל המקרים הציונים שנתנו עיתונאים שדיווחו כי הופעלה כלפיהם התנהגות לא ראויה, היו נמוכים מהציונים של אלו שדיווחו כי לא הופעלה כלפיהם התנהגות כזו.

הניתוחים הבאים מציגים את דירוג המשרדים אותם דירגו יותר מ-5 עיתונאים עבור כל אחד מהתחומים הנבדקים. התגובות בסוף האייטם.

שביעות רצון כללית

אדיבות ושירותיות

אמינות

בקיאות בחומר

זמינות כללית

מהירות תגובה

האם הפנו אותך לחוק חופש המידע שלא לצורך

האם נתקלת בהתנהגות לא ראויה מול דוברות המשרד (כוחניות, איומים, חרמות, אלימות מילולית / פיזית)?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפתיע שנתניהו מקום אחרון... (ל"ת)
    גלעד 06/12/2016 16:04
    הגב לתגובה זו
הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.37%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״





הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.37%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״