בדרך לחברה רביעית? החל הדיון בוועדת הכלכלה בהפרטת עידן +
ועדת הכלכלה של הכנסת החלה היום (יום ה') לדון בפרק התקשורת מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית ל-2017-2018 ('חוק ההסדרים'), ועסקה בסעיפים הנוגעים להגברת התחרות בענף הטלוויזיה הרב ערוצית והפרטת מערך עידן פלוס. לפי ההצעה, תפעול המערך יועבר מהרשות השנייה לידי מפעיל שיבחר במכרז, והוא יוכל לשדר ערוצים נוספים על המערך, בהם גם ערוצים שימומנו מפרסומות או דמי מנוי.
יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל אמר בפתח הדיון כי כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור הציבור הוועדה מבקשת לדעת כיצד תשפר התחרות את המחיר, השירות והתוכן. סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג, אמרה כי בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית קיים דואופול של HOT ו-yes שמחזיקות ב-94% מהשוק, יש גם חברה נוספת (סלקום TV) עם כ-100 אלף בתי אב, ולשירות עידן פלוס כ-160 אלף משתמשים.
רכז התקשורת במשרד אוצר, אסף וסרצוג, הוסיף כי בנוסף לערוצים המשודרים במערך עידן פלוס - 1, 2, 10, 23, 33 וערוץ הכנסת – יוכלו גם הערוצים 24, 9 ו-20 בקש לעלות על המערך. וסרצוג הוסיף כי בשל מספר המשתמשים הנמוך, צריך לנסות לשנות את עבודת המערך ולהעביר אותו למפעיל פרטי שיפעיל זאת באופן תחרותי. "אנחנו מקווים שזה יוריד את המחיר. ככל שיהיו יותר שחקנים אנחנו די בטוחים שזה יוריד את המחיר", אמר. היו"ר כבל העיר כי השאלה היא האם השינוי באמת יצליח לחולל את התחרות.
הח"כית לשעבר מלי פולישוק, החברה בדירקטוריון אקו"ם, אמרה כי מה שנציגי האוצר לא אמרו הוא שמי שיזכה במכרז יוכל להעביר את התכנים בלי לשלם עבורם זכויות יוצרים. "בלי פרנסה אין יצירה, דרכתם על היוצר והיצירה והזכויות שלהם", אמרה, "תחרות זה נפלא ואף אחד לא רוצה לשלם הרבה, אבל אם זה בא על חשבון היוצרים והיצירה זה רע".
- כך תבחרו את ספקית הטלוויזיה הכי מתאימה לכם
- קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ח"כ דוד ביטן שאל האם עושים רפורמה על חשבון היוצרים ופולישוק השיבה: "בדיוק", והיו"ר כבל הזכיר כי "בינתיים ועדת הכלכלה היא המחסום הגדול ביותר להגנה על זכויותיהם".
יו"ר איגוד תסריטאי הקולנוע והטלוויזיה בישראל, עמית ליאור, אמר כי בשבוע האחרון ניסה לנהל שיחות עם בכירים בממשלה על הצעת החוק, והם דיברו אתו על מספרים. "כשרציתי לדבר על ערכים ותרבות אמרו לי שהם לא אמונים על זה, וכשביקשתי לדבר עם אגף הערכים והתרבות ואמרו לי שאין כזה", סיפר. יו"ר איגוד הבמאים והתסריטאים, יריב הורוביץ, אמר כי נכון להיום HOT ו-yes משקיעות 8% מהמחזור שלהן בהפקות מקור, ובשנים האחרונות הסכום נשחק בעשרות מיליוני שקלים בשל הירידה במספר המנויים שלהן. לדבריו, "לא נוכל לשתוק מול עידן פלוס שאין לה שום מחויבות, הם צריכים לפחות להתיישר למחויבות של HOT ו-yes".
ח"כ עליזה לביא אמרה כי "זה עניין של ערכים ושל מה שאנחנו רוצים להנחיל ולהעביר ולא ברור מי אמור לדאוג לזה". היו"ר כבל הסביר כי לפי ההצעה, ב-3 השנים הראשונות של פעילות המפעיל הפרטי או עד שאותה פלטפורמה תגיע לנתח שוק של 10%, היא לא תצטרך להשקיע בהפקות מקור, והוסיף כי המטרה של הוועדה הוא למצוא את האיזון הנכון בנושא הזה.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
יו"ר ארגון מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, יפעת פרסטלניק, אמרה כי "הרעיון להכניס מפעיל רביעי הוא חיסול ממוקד של שוק ההפקה העצמאי. אם לא תחול שום מחויבות רגולטורית והמחויבות של HOT ו-yes תרדנה לא יזרום כסף לשוק ולא יהיה יותר לא פאודה, לא זגורי ולא שום דבר". לדבריה, עד היום הושקעו בעידן פלוס כ-250 מיליון שקל כולל הממירים שנרכשו על ידי הציבור, וכל זה הולך להינתן בחינם למפעיל הרביעי. היא הציעה לקחת את הכסף מהמפעיל ולהשקיע לפחות 30-40 מיליון שקל בשנה ביצירה.
סמנכ"ל התוכן של HOT, יורם מוקדי, אמר כי בשנת 2000 נכנסה yes לשוק ולא קיבלה שום הגנות, ומהיום הראשון הייתה צריכה להשקיע בהפקות מקור. "yes במשך שנים לא הרוויחה והייתה צריכה להשקיע בהפקות מקור וחברת תבל שקרסה לא ויתרו לה על ההשקעה בהפקות".
מנכ"ל yes רון איילון ציין כי לחברה שלו יש 616 אלף לקוחות, ל-HOT כ-820 אלף, לסלקום כ-100 אלף ולעידן פלוס 160 אלף, מתוך 2.2 מיליון בתי אב בישראל. הוא הוסיף כי "המחירים יקרים בגלל הרגולציה ולא בגלל טענת האוצר להיעדר תחרות. "הרגולציה לגיטימית, מה שלא לגיטימי הוא שבשעה שרוצים להוזיל מחיר ללקוח מעלימים את הרגולציה הזו רק על שחקנים חדשים" אמר. "אם הרגולציה פוגעת תבטלו אותה, תחרות היא בין מתחרים שווים. האם נטפליקס, שהיא ענקית בינ"ל צריכה לקבל הגנות ינוקא?".
איילון הוסיף כי אם רוצים לחלק 200 מיליון שקל, יש לעשות זאת בתנאים שווים. גרינברג מאגף התקציבים באוצר הגיבה לדברים ואמרה כי פקידי האוצר והתקשורת הם אנשים שרואים את טובת הציבור, לעומת הדוברים שמייצגים אינטרסים. היא הוסיפה כי אין אחיזת עיניים במה שהציג האוצר וכי כשמכניסים שחקן חדש צריך למצוא איזונים כדי להבטיח עבורו תחרות. איילון ענה ואמר כי "מה שאומרת גרינברג הוא שבמודל שהמדינה בנתה אי אפשר להתפרנס, והיא צודקת". ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי "יש לי תחושה שמורחים אותנו וזו אחיזת עיניים גדולה", גרינברג הגיבה בזעם ואמרה כי היא לא מקבלת את האמירה של אחיזת עיניים. היו"ר כבל ביקש להרגיע ומחה על הדברים שאמר ח"כ פריג' כלפי עובדי ציבור.
מנהל מחלקת קשרי חוץ של סלקום, ניר יוגב, תמך בהצעה ואמר כי התחרות מבצבצת אך כדי שסלקום תוכל להרחיב את השירות שלה, היא צריכה מערך עידן פלוס חזק ומגוון. הוא הוסיף כי סלקום משלמת עבור כל התוכן שהיא משתמשת בו והוסיף כי היא הציעה לרכוש הפקות מקור מהיוצרים, אך הם (HOT ו-yes) מונעים מהיוצרים למכור. סמנכ"לית הרגולציה של yes, מיכל רפאלי כדורי, אמרה: "שיפיק חדש"' ואסף אמיר הוסיף: "לא בשקל".
המפיק חיים סלוצקי ציין כי היה סיכום עם האוצר לפיו עידן פלוס יופרט ומי שיזכה במכרז יהיה הגוף שיציע להשקיע כמה שיותר בהפקות מקור, אולם וסרצוג אמר מנגד כי האוצר אמר שיבחן זאת בחיוב אך סירב להתחייב בשם ועדת המכרזים. יו"ר ועד עובדי הרשות השנייה, עו"ד מיכל גרוס, אמרה כי היומרה לדאוג לאינטרס הציבורי דרך הצעת החוק הזו היא לא פחות ממגוחכת והוסיפה כי מועצת הכבלים והלוויין היא זו שהתמהמה בהוצאת המכרזים לערוצים הנושאיים.
ח"כ עליזה לביא שאלה האם למפעיל יש חובה להיות ישראלי והיועצת המשפטית של משרד התקשורת, דנה נויפלד, השיבה כי אין חובה כזו. ח"כ לביא הוסיפה כי עדיין לא ברור לה מה הציבור ירוויח. ח"כ רועי פולקמן אמר כי זו רפורמה צרכנית שהיא המשך לרפורמות שהוביל שר האוצר משה כחלון בתפקידו כשר התקשורת, ואין מקום לכל ההפחדות.
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף בראש כל רצועות השידור
כמות הצופים במהדורות החדשות חזרה לנורמה, אחרי פיק חריג, אך המגמה נשמרה, 12 עדיין בראש, 14 מצמצם פערים ו-13 מגרד את ה-100 אלף צופים; אחד מעשרה צופי המהדורות המרכזיות צופה במהדורה המרכזית של כאן11
לאחר ששככה הסערה, אמש כמות הצופים במהדורות המרכזיות ירדה ל-742 אלף צופים. כמובן, שמבחינת הנתונים של כל ערוץ וערוץ נרשמה ירידה מאשר בערב יום ראשון החריג, אבל מבחינת הדירוג עצמו, המגמות נותרו זהות. 12 עדיין בראש, 14 מדביק פערים, 13 מאבד גובה וכאן11 על גבול הנישה.
מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.5% רייטינג ו-320 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-241 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.6% רייטינג ו-1010
אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 80 אלף צופים ו-3.3% רייטינג.
פריים טיים
בערב של ריאליטי חזק, הריאליטי תמיד יהיה בראש, וכך היה גם אמש, כש-"מאסטר שף" של קשת הובילה בגאון, עם 14.2% רייטינג ו-333 אלף צופים (והיתה התכנית הנצפית ביותר בכל לוח השידורים). אחריה היתה "הפטריוטים" שהולכת ומתחזקת מדי ערב, ואתמול היתה התכנית השלישית הנצפית בלוח השידורים, עם 9.2% רייטינג ו-297 אלף צופים. השעשועון של רשת, "כלוב הזהב", היה הרחק מאחור, עם 4.9% רייטינג ו-115 אלף צופים ואילו עוד הרחק מאחור היה תכנית ראיונות חדשה של כאן11, "הייתי שם", שפתחה עם רצח רבין וקיבלה 2.5% רייטינג עם 56 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.3% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה,
עם 2.8% רייטינג ו-66 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 2% רייטינג ו-52 אלף צופים בלבד.
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 לקח את ההובלה, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, שעמד על רייטינג של 2.5% ו-55 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.2% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
