טור

גם אותך הזמינו לדבר על המצב? מה צריך לדעת לפי שמופיעים על המסך

שורה ארוכה של מרואיינים מגיעים לאולפנים במהלך 'צוק איתן' בשיטת "הסרט הנע". יובל קנר ממליץ כיצד לנהוג מהרגע שתקבל טלפון מהתחקירנית
יובל קנר | (1)

כשהמצב הביטחוני מתחמם, מתחממים גם הכיסאות באולפני הטלוויזיה, הרדיו והאינטרנט. שורה ארוכה של מרואיינים באים והולכים בשיטת הסרט הנע. אלופים במיל', פוליטיקאים, פסיכולוגים, פרשנים, ערבים, יהודים, מומחים ואנשי רוח.

כולם מוזמנים להביע דעה ולטול חלק במרתון הלהג האין סופי. מקצתם מרואיינים מנוסים ומשופשפים, לשאר זו לעיתים טבילת האש הראשונה אל מול פני האומה. כדי שהראיון לא יהיה "הפדיחה של החיים", אלא מזכרת "לגזור ולשמור לנכדים", הנה 13 טיפים שכדאי לכל מרואיין לדעת לפני שהטכנאי באולפן מחבר אותו למיקרופון.

וכן, הטור נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחס כמובן לכלל המינים כאחד, ועם כלל המינים הסליחה.

1. העצה האולטימטיבית: אם אתה לא ממש חייב, אל תתראיין. אף אחד עוד לא הצטער על ריאיון שלא נתן.

2. גם אם את החולצה שאתה לובש עכשיו, שלפת מערמת הבגדים היבשים בסלון וסטייל זה לא הצד החזק שלך, אתה לא רוצה שמה שיזכרו מההופעה שלך זה את החולצה הכתומה המצחיקה או הסוודר הדיבילי. בקיצור, עשה מאמץ חד פעמי אך משתלם.

גבר: חולצה חלקה בהירה מגוהצת ומכופתרת. זיפים פחות מחמיאים לך ויותר רומזים על מוצאך מהאדם הקדמון? תתגלח ואם יש זמן אז קפוץ להסתפר. חליפה אגב לא תזיק.

אישה: המאפרת שתמתין לך באולפן בדרך כלל מקצוענית, אבל אם את קנאית לסגנון האישי שלך התאפרי בבית ובצעי תיקונים אחרונים באולפן. לבוש חושפני מידי עלול להסיט את תשומת הלב של הצופים מתוכן דבריך ולגרום להם לנדוד למחוזות אחרים.

3. יונית לוי, עודד בן עמי או תמר איש שלום תמיד יראו זוהרים ורעננים יותר מכל מרואיין המופיע מולם, במסך המפוצל לשניים. הסיבה: התאורה באולפן המשנה או בריאיון בשטח נחותה בדרך כלל מהתאורה באולפן הראשי. רוצה להראות במיטבך? דאג להתראיין סביב שולחן המראיין.

4. נדמה לך שהריאיון מתחיל רק כשהאור האדום נדלק באולפן? טעות נפוצה. מראיינים מיומנים יפתיעו אותך עם דברים שאמרת בחדר האיפור וגם לתחקירנית הנחמדה שהתקשרה כמה ימים קודם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

5. אם תכחיש (עוד טעות נפוצה), תגלה שהוקלטת החל משיחת הטלפון הראשונה שיצרו איתך. לפתע, באמצע הריאיון, ישמיע לך המראיין את עצמך בהקלטה מוקדמת אומר דברים הפוכים לאלה שאמרת זה עתה, ומתקשה להסתיר חיוך של "אוי, כמה שאתה מטומטם". מסקנה: היה מודע. אתה מוקלט משיחת הטלפון הראשונה.

6. המראיין שיושב מולך בדרך כלל יודע עליך פחות מכולם. את השאלות הוא קיבל זמן קצר לפני פגישתכם מהעורך או מהתחקירנית. לפעמים השאלות נאמרות לו באוזנייה ממש כשנדמה לך שהוא מקשיב לך. לכן דאג לצייד את העורך והתחקירנית במידע החשוב לך מבעוד מועד.

7. אם את התחקירנית מהסעיף הקודם אתה עוד מכיר (היא הרי התקשרה להזמין אותך להתראיין), כדאי שתתאמץ ותכיר גם את העורך. הוא הבוס. אין זה משנה כמה מפורסם המראיין שלך, העורך מחליט מתי הריאיון יתחיל, כיצד הוא יתנהל ומתי הוא יסתיים. זה נכון גם ברדיו וגם בעיתונות הכתובה והאינטרנטית. כדאי להכיר אותו ולתאם איתו ציפיות לפני הריאיון.

8. השתדל לנהל סמול-טוק חביב עם המראיין ועם המוזמנים הנוספים לראיון, קצת לפני הריאיון. זה לא ימנע מהם להציג לך את השאלות הקשות שהם אולי תכננו, אבל זה יכהה מהם את העוקץ. בכל זאת, לא נעים להיות רע לבן אדם נחמד כמוך.

9. לעולם אל תתקוף מראיין. הוא ינסה לעיתים להוציא אותך מאיזון על ידי שאלות קנטרניות אבל הוא רק מנסה להפוך את הריאיון למעניין יותר. זה לא אישי נגדך. זה תפקידו. שמור על קור רוח וענה לשאלות בהגיון.

10. ריאיון אינו בוחן פתע ולא תקבל שום ציון בסיומו. כאן אין תשובות נכונות או לא נכונות. הסכמת להגיע כדי להעביר מסר, מידע או דעה החשובים לך. הוצגה לך שאלה שאינך מעוניין להשיב עליה? אפשר לנסות לצפות זאת מראש, ולהכין תשובה מתאימה אבל תמיד תוכל להתחמק בנימוס ולומר: "'אכן שאלה חשובה' או 'מיד אענה לך גם על זה אבל האם ידעת ש... ' וכאן תמשיך כרצונך. הזמן המוגבל של התכנית יגרום למראיין לוותר.

11. אם הוזמנת לריאיון ואתה עייף, טרוד או חולה, שקול לדחות או לוותר. ראיון דורש כשירות מנטאלית מסוימת. חוסר ריכוז ובלבול הם מתכון לאסון. אתה לא תרצה שיזכרו אותך ככה.

12. נהוג שבריאיון אתה נשאל ואמור להשיב ולא להיפך, אבל אין כל סיבה שאתה לא תציג למזמינים כמה שאלות רלוונטיות לפני הריאיון. מי עוד מתראיין בנושא? לאיזה קטעים שישודרו במהלך הריאיון תצטרך להתייחס? מה נושא המסגרת של המשדר?

13. על אף האמור לעיל, אתה עדיין מוצא טעם בראיונות ורוצה הזמנות נוספות? תהיה מרואיין אסרטיבי ונחרץ. התנסח במשפטים קצרים ואל תשכח לשים נקודה בסופם. אם תגרום למראיין לפהק בפגישתכם המצולמת הראשונה, תראה אותו מכאן ולהבא רק בטלוויזיה אצלך בבית.

יובל קנר הבעלים של קנר הפקות New & Old Media ראיין אלפי אנשים בשנותיו כעיתונאי בתקשורת הכתובה והאלקטרונית, חלקם לא התאוששו מזה עד היום. עבור מקצתם היה זה הריאיון הלפני אחרון או האחרון בהחלט (אפרים קציר, רפול, בנימין גיבלי, אריק שרון, יפה ירקוני הם רק רשימה חלקית)

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יופי של טור (ל"ת)
    שירלי 17/07/2014 09:13
    הגב לתגובה זו

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.