רדיו חזק

סקר: 70% מבני הנוער מאזינים לרדיו - גלגלצ הכי פופולארית, הפרינט ממש לא

ל-62% מפריעות קללות בשידור, 63% מאזינים למוזיקה. סקר שנערך לכנס הרדיו בבינתחומי, מרגיע את חובבי הרדיו, אבל צריך להדאיג את אוהבי הפרינט
אלכסנדר כץ | (5)
נושאים בכתבה הבינתחומי רדיו

כ-70% מבני הנוער מאזינים מדי יום לרדיו, ו-52% השיבו שהם מאזינים בממוצע שעה או פחות - כך עולה מסקר שערכה הרשות השנייה, והוצג הבוקר (יום ב') בכנס הרדיו השנתי 'FM+ קולטים את העתיד' המתקיים בבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה.

הסקר נערך על ידי מדגם ייעוץ ומחקר באמצעות האינטרנט הארצי ipanel בקרב 600 בני נוער בגילאים 12 עד 18, התפלגות נתוני הגיל המגדר והמחוז מותאמת לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. איסוף הנתונים נערך ב-23 עד 26 במארס, טעות דגימה מרבית 4% במסגרת דגימה של הפאנל האינטרנטי.

מהסקר עולה כי במהלך היום, ניכר כי יש 3 נקודות זמן בהן שיעור האזנה של בני הנוער דומה: ב-6:00 עד 10:00 בבוקר, בין 14:00 ל-18:00 ובין 18:00 ל-22:00, כאשר בכל אחת מרצועות זמן אלו מאזינים כרבע עד שליש מבני הנוער.

עוד עולה כי בקרב בני הנוער, האמצעי הנפוץ ביותר להאזנה הוא מכשיר הרדיו ברכב או באוטובוס כאשר 57% השיבו שהם מאזינים כך לרדיו, 27% מאזינים באמצעות מכשיר רדיו בבית, 18% מבני הנוער מאזינים בסמארטפון ושיעור דומה מאזינים במחשב נייד או נייח. 56% השיבו שהאזנה שלהם לרדיו בדרך אינה מלווה בפעולה נוספת והיא מתרחשת בזמן ישיבה ללא מעש, המתנה או נסיעה. 21% השיבו כי הם מאזינים בזמן גלישה באינטרנט, ו-21% מאזינים כשהם מכינים שיעורי בית.

התחנה המועדפת על פני הנוער היא גלגל"צ (56%), אחריה גל"צ (30%), ורדיוס (23%). בסך הכל 50% השיבו כי הם מאזינים לאחת מתחנות הרדיו האזורי לפחות. בני הנוער מאזינים בעיקר למוזיקה (63%), 30% לאקטואליה וחדשות ו 19% לתכניות בידור, סאטירה והומור.

31% מבני הנוער השיבו כי הם מעוניינים להשפיע על התוכניות באמצעות השתתפות והצבעות, 56% הצהירו כי חשוב להם שתחנת הרדיו האזורית תתייחס לאירועים באזור ובישוב שלהם, ו-62% השיבו שמפריע להם שנשמעות קללות וגסויות בשידורי הרדיו.

הסקר בחן את נתוני צריכת מדיה של בני הנוער: 17% לא צופים כלל בטלוויזיה, אבל 13% צופים יותר מ-3 שעות. כ-30% גולשים באינטרנט יותר מ-4 שעות ביום, ולא פחות מ-41% לא קוראים בכלל עיתון. אגב, 40% קוראים שעה או פחות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"למרות הדעה הרווחת כי בני הנוער משתמשים יותר באמצעי הניו-מדיה על מנת לצרוך את התכנים המועדפים עליהם, מממצאי הסקר עולה שהרדיו ככלל והרדיו האזורי בפרט עדיין מהווים אמצעי צריכה מרכזי לתכניות עבור בני נוער", מסר שי באב"ד, מנכ"ל הרשות השנייה שהתייחס לנתוני הסקר. "עם זאת, הרשות לא תקפא על שמריה ומתוקף תפקידה, תבחן את אופי ההסדרה הנכון עבור שידורי הרדיו בפלטפורמות טכנולוגיות עתידיות ככלל ובאינטרנט בפרט".

ד"ר נעם למלשטריך-לטר, דיקן מייסד בית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה, הוסיף כי "היום בעולם הרדיו הופך להיות יותר ויותר אינטראקטיבי, ניתן להאזין לתכניות בהזמנה אישית. הרדיו בעולם נמצא בעיצומה של מהפיכה אדירה, שישראל מאחרת להצטרף אליה. השינויים ברדיו מחייבים דיון אקדמי בשאלות החברתיות שעולות מהשינויים הללו, ואנחנו בבית הספר דנים ונמשיך לדון בהן".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מרקוני 08/04/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
    זה רדיו? ודאי ודאי שלא.
  • 4.
    שטויות!!! (ל"ת)
    גל 08/04/2014 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עיתונאי חוקר 08/04/2014 00:58
    הגב לתגובה זו
    הסקר הזה אמין כמו יאסר ערפת
  • 2.
    רוני 07/04/2014 16:11
    הגב לתגובה זו
    היי יש חברה אמריקאית שהציגה מחקר על בני נוער יחד עם חברה ישראלית? איפה המחקר הזה ? היה ממש מעניין ורלוונטי לבני נוער ביחס לאינטרנט
  • 1.
    עידו 07/04/2014 13:08
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי. הנוער לא יודע מה זה גלצ!
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.