המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

מגמה מעורבת: הנאסד"ק שובר שיא נוסף, הדאו מתממש מעט

המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת - הנאסד"ק שובר שיא, הדאו מתממש מעט כשברקע נתוני תעסוקה מאכזבים לחודש אוגוסט.  הנאסד"ק הגיע לשיא כל הזמנים - האם המשקיעים קונים מניות ללא הבחנה, למה הטכנולוגיה היא הבסיס העיקרי לעליות והיא ממשיכה לתמוך בעליות ואיזה חברה בתחום הגנום מלהיבה את האנליסטים? לטור המלא של שלמה גרינברג. לשווקים אין יותר מדי סיבות לדאגה כל עוד משקיעי הריטייל ימשיכו לתדלק אותם - כך לפי האסטרטגים של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן: "עד כה השנה, המשקיעים העצמאיים קנו מניות והשקיעו בקרנות סל בנפח ובקצב כל כך חזקים ויציבות, שזה גורם לאפשרות לתיקון להיראות די לא סבירה" (לכתבה המלאה).  

S&P 500 -0.38% דאו ג'ונס -0.2% נאסד"ק -0.67% BITCOIN -2.36%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו: נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט בארצות הברית פורסמו וסיפקו אכזבה. הכלכלנים ציפו לתוספת של 733 אלף מועסקים שלא במגזר החקלאי ולירידה בשיעור האבטלה לרמה של 5.2%, לעומת 5.4% ביולי. (שפל של האבטלה מאז התפרצות המגיפה בארצות הברית). בפועל, נרשמה תוספת של 235 אלף איש בלבד - עדיין שיעור האבטלה ירד ל-5.2%. עוד פורסמו נתוני השכר השעתי הממוצע במשק האמריקאי. כאן דווקא הנתונים עלו על הציפיות: עלייה של 0.6% בשכר באוגוסט על פני זה של יולי, או של 4.3% על פני אוגוסט אשתקד. התחזית הייתה לעלייה של 0.3% באוגוסט על פני יולי, ולעלייה של 4%, על פני אוגוסט 2020. בוול סטריט מעריכים כי התחממות נוספת בשוק התעסוקה עשויה לדחוף את הפד להרגיע את אסטרטגיית הכסף הזול שלו ואף לגרום לרעידת אדמה בשוקי המניות ואגרות החוב (לכתבה המלאה).    מניות במרכז: אחרי זינוק של למעלה מ-40% במנייתה אתמול  3M COMPANY (ANY) ברקע המלצה עליה בטוויטר מצד וויל מיד (Will Meade), משקיע פופולרי בקרב סוחרי הריטייל, החברה יוצאת לגיוס הון בהיקף 192 מיליון דולר לפי מחיר יחידה של 8.5 דולר (כולל מני וחצי אופציה למימוש לפי 9.5 דולר). אתמול השער בנעילה היה 9.4 דולר - כעת החברה נופלת במסחר. חברת  ALIBABA GROUP תתרום 15.5 מיליארד דולר על פני חמש שנים למיזמים של הממשל הסיני - כשליש מקופת המזומנים שלה. המניה ירדה בכ-3.6% בהונג קונג ונחלשת עתה בוול סטריט; "זה 'ביג דיל', הצמיחה ברווח עשויה ליפול לשיעור דו-ספרתי נמוך - וזה יהיה נכס שונה לגמרי" (לכתבה המלאה). בסין שוקלים לבצע השתלטות על חברת הרכב השיתופי  DIDI GLOBAL (DIDI) המכונה "ה-UBER  של סין", באמצעות רכישת נתח ממנה על ידי חברות הנמצאות בבעלותה של עיריית בייג'ינג, כזה שיתן לה זכות וטו ומושב בדירקטוריון (לכתבה המלאה). חברת  META MATERIALS INC. (MMAT) מוסיפה לעלות גם היום וההערכה היא כי מדובר בניסיון של משקיעי הריטייל ליצור עליה שורט סקוויז. חברת  DOCUSIGN INC  (DOCU) שפיתחה מערכת להתחמה דיגיטלית על מסמכים עולה במסחר לאחר שהעלתה את תחזיתה לשנה מעבר לצפי האנליסטים. התחזית הנוכחית מניחה הכנסות של 2.078-2.088 מיליארד דולר מול 2.027-2.039 מיליארד דולר בתחזית הקודמת. האנליסטים צפו שהתחזית תהיה להכנסות של 2.05 מיליארד דולר לערך. עוד הועלתה תחזית ההכנסות ממנוים ל-1.995-2.005 מיליארד דולר מ-1.953-1.965 מיליארד קודם לכן. מניית VISA (V) ירדה אתמול בצל החלטת אמזון באוסטרליה לייקר את העמלות הנגבנות אצלה בתשלום בכרטיסי החברה ב-0.5%, זאת במטרה לעודד תשלוום באמצעי אחר. כעת היא מתאוששת, במורגן סטנלי איששרו את מחיר היעד הקודם - 282 דולר למניה, ומכאן עולה שאינם צופים השפעה להחלטה זו של אמזון. יצרנית השבבים  BROADCOM INC (AVGO) מטפסת אחרי ירידה קלה אתמול שהגיעה בצל צמיחה נמוכה משל מתחרותיה בתחום ברבעון האחרון. המנכ"ל הסביר כי החברה בכוונת מכוון בוחרת איזה הזמנות לספק ואיזה לא (על אף שהיא יכולה), זאת במטרה שבהמשך לא תציף את השוק בשבבים, מה שיביא לירידה במחיריהם בגלל ההיצע הגבוה.  יצרנית הרכבים הגדולה בארה"ב, ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM) הודיעה על עצירת עבודה ב-2 מפעלים ועוד הפסקת עבודה חלקית ב-6 מפעלים נוספים, בשל משבר השבבים העולמי. במקביל טסלה TESLA INC (TSLA) הודיעה כי היא דוחה את ייצור הרודסטר ל-2023 בשל אותה סיבה, כשגם NIO (NIO) ואקספנג (XPEV) הסיניות דיווחו על ירידה במסירות.  מודרנה MODERNA (MRNA) שחיה ונושמת את המגפה עם החיסונים שפיתחה והפכו אותה לחברה בשווי שוק של 153 מיליארד דולר, הגישה אתמול את חיסון הבוסטר שלה לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.    ישראליות במרכז:   סנטינל וואן ו מאנדיי עקפו השבוע את שווי השוק של צ'ק פוינט . האם יש כאן חילופי דורות או הייפ שיסתיים בהמשך? מניית אינטרקיור (US)הדואית נרשמה בנאסד"ק לפני יומיים ודיווחה על רכישת בתי מרקחת של קאנומד בתמורה ל-16.7 מיליון שקל (לכתבה המלאה). חברת הגיימינג במובייל  פלייטיקה רוכשת את חברת ההום דיזיין הפינית ריוורקס (Reworks) בתמורה לכ-600 מיליון דולר. באמצעות הרכישה החברה צפויה למנף את תחום הLive-ops, גיים דיזיין וכן את פלטפורמת הטכנולוגיה boost. מדובר ברכישה השמינית של החברה בתחום המובייל וה-IP מאז הקמתה בשנת 2010 (לכתבה המלאה).  מאז השלמת מיזוג ה-SPAC ותחילת המסחר בה ביום שני, מניית חברת המודיעין הדיגיטלי סלברייט עלתה בכ-17%. אתמול הוסיפה 2% ואילו כעת במסחר המוקדם היא מתחזקת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כרגגיל מניות הזבל הז=ישראליות מתרסקות נמאס כבר (ל"ת)
    אופקו 04/09/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.29%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.