בוננזה: פרויקט תמ"א38 ענק בקריית אונו - מה יקבל כל דייר וכמה עולה דירה?

חברת 'התחדשות אורבנית' תבנה 46 דירות על שני בנייני רכבת ברחוב צה"ל הכוללים כיום 64 דירות - צפו בתמונות
לירן סהר | (9)

קריית אונו, העיר הראשונה בארץ בה הושלם פרויקט של פינוי בינוי, ממשיכה להתקדם גם בתחום התמ"א 38. לשני בנייני הרכבת ברחוב צה"ל 21-35, הכוללים כיום 64 דירות, יתווספו 46 דירות.

חברת 'התחדשות אורבנית' תוסיף לכל אחד מהבניינים 3 קומות בהשקעה כוללת של כ-65 מיליון שקל. במסגרת המיזם יורחבו הדירות ב-20-25 מ"ר, הרחבה שתכלול ממ"ד וחדר רחצה נוסף. כמו כן יתווספו לדירות מרפסות בשטח 12-16 מ"ר, מחסן בגודל 4-6 מ"ר וחנייה תת קרקעית.

לפי החברה, הדירות יימכרו לפי מפתח של 18-20 אלף שקל למ"ר. לפיכך, דירת 3 חדרים בשטח של 80 מ"ר עם מרפסת של 12 מ"ר תימכר תמורת 1.440-1.6 מיליון שקל, דירת 4 חדרים בשטח 110 מ"ר עם מרפסת של 12 מ"ר תימכר תמורת 1.98-2.2 מיליון שקל ודירת 5 חדרים בשטח של 130 מ"ר עם מרפסת של 12 מ"ר תימכר תמורת 2.34-2.6 מיליון שקל. כמו כן ייבנו במקום דירות גן בשטח של 120-155 מ"ר בנות 4-5 חדרים וגינה בשטח של 50 מ"ר, ופנטהאוזים בני 5-6 חדרים בשטח של 120-150 מ"ר ומרפסת בשטח של 60-90 מ"ר.

נזכיר שבאוקטובר 2012 יצאה החברה לדרך בפרויקט תמ"א 38 ברחוב הזמיר בעיר, במסגרתו יתווספו 44 דירות חדשות ל-144 דירות ב-9 בניינים.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ישראל ישראלי 17/06/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
    איך ילבישו על כלה בת 60 תמא 38-בעיה גם ברעידת אדמה צריך להתפלל חזק הכי נכון פינוי בינוי
  • ההפך 20/04/2020 16:10
    הגב לתגובה זו
    היום לא כל הדירה היא בטון..האקוסטיקה נוראית והקירות עשויים מחומרים זולים יותר.
  • 3.
    שיורידו 20% אז יש מה לדבר (ל"ת)
    אנונימי 16/06/2013 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עוז 16/06/2013 17:35
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה עוד שנתיים, כשהבנייה תתחיל, והמחירים יצנחו ואז התמחור הזה כבר 'לא יהיה כלכלי' לחברה המבצעת, כי יהיו רק 200% רווח, והם יברחו ושאירו את הדיירים עם בניין חצי גמור....
  • אודי 16/06/2013 19:43
    הגב לתגובה זו
    כמוך דיברו לפני שנתיים ושלוש ומה קרה מאז? כל אלה שחיכו נאלצו להוריד חדר מהתכנון המקורי שלהם ולרוץ לקנות. לי נדמה שצנחה עליך קנאה אוכלת לב.
  • בשביל זה צריך לקבל ערבויות ביצוע בשביל זה יש עו"ד (ל"ת)
    שמוליק 16/06/2013 17:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ינשוף 16/06/2013 16:51
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה קטסטרופה
  • ילד 17/06/2013 12:17
    הגב לתגובה זו
    נולדתי בצהל 21 ויש סירטי 8 מ״מ שאני רוכב על אופניים בחניה ריקה . לך תימצא חניה כיום ! ומהצד השני של הבניין אישרו להכניס שיבעים חדרים לסטודנטים במרכזיות בזק . לא מובן האישורים אלה אם למאושרים היה אינטרס אישי
  • טלי 07/07/2013 15:07
    שלום, אני בתהליך של רכישת דירה בצהל 29. (לדעתי הצד השני של הרכבת) על אילו חדרי סטודנטים מדובר. והאם התמא ודאי?
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.