יאיר אבידן - יו"ר מרכנתיל בנק דיסקונט
צילום: רמי זרניגר

יאיר אבידן: פועלים להשקת הבנקאות הפתוחה במחצית הראשונה של 2022

"אנו רואים חשיבות רבה באימוץ סטנדרט בינל' כדי שגופים מחו"ל יפעלו בארץ ופינטקים מקומיים יתבססו בחו"ל", אמר המפקח על הבנקים. עוד הזכיר את חוסר הקישוריות בין ארנקים דיגיטליים, השימוש במידע הנאסף, איומי סייבר ואוכלוסיות מודרות טכנולוגית
איתי פת-יה |

"אנו ממשיכים לפעול כדי שכבר במחצית הראשונה של שנת 2022 יפתחו עולמות כרטיסי האשראי, האשראי והפיקדונות במסגרת פרויקט הבנקאות הפתוחה", כך אומר היום המפקח על הבנקים, יאיר אבידן בכנס FinTech2021. המפקח ציין כי "התפתחות הבנקאות הפתוחה, בין היתר, בהיבטי שירותי מידע, תלויה גם בחקיקה שטרם הושלמה, ועד שזו תושלם אנחנו פועלים לעידוד והרחבת מגוון השחקנים הפעילים, כאשר אנחנו מכוונים לגופים פיננסיים מפוקחים נוספים".

 

עוד פירט באומרו כי "כשהתחלנו בפיקוח על הבנקים את פרויקט הבנקאות הפתוחה, הגדרנו לעצמנו מספר עקרונות, שבסופו של דבר יביאו לבניית אקו-סיסטם רחב בו שותפים שחקנים רבים: בנקים, פינטקים, ביג-טקים, גופים מוסדיים וגופים פיננסיים אחרים. אנו רואים חשיבות רבה באימוץ של סטנדרט בינלאומי, על מנת שגם גופים מחו"ל יוכלו להשתלב באקו-סיסטם הישראלי וכן שפינטקים ישראלים יוכלו להתבסס גם בשווקים בחו"ל".

לצד זאת התייחס לשימוש בארנקים דיגיטליים ("הצרכנים מאמצים טכנולוגיות חדשות המספקות להם ערך") והזכיר כי ב-2020 באפליקציות ביט, פייבוקס ופיי חלה הכפלה ויותר של מספר הפעולות והיקפן הכספי. ואולם, אבידן העלה גם את סוגיית חוסר הקישורים בין משתמשי האפליקציות שאינה מאפשרת לדוגמה להעביר כספים בין אפליקציית ביט, לזו של פייבוקס. לחוסר הקישוריות הזו חלק בהצלחתה של ביט, שהפכה למובילת השוק.

עוד דיבר המפקח בהקשר זה על "היבטים שונים הדורשים אסדרה, לרבות השימוש המותר במידע הנאסף במסגרת פעילות הלקוח". על כך אמר כי "בנושא זה, הוקמה לאחרונה ועדה בבנק ישראל שעתידה לבחון את ההתפתחויות בתחום התשלומים והפעילות של ארנקים דיגיטליים".

"כמו כן, נדרשת השלמת החקיקה וכללי המשחק בתחומים של נותני שירותי מידע, נותני שירותי תשלום, ייזום תשלומים ועוד", הוסיף. "עדיין קיימים דיונים על פוטנציאל לניגוד עניינים, לפגיעה בתחרות ולקיומם של כשלי שוק. בין היתר, נדרש להתייחס לסיכוני אבטחת מידע, הגנת הפרטיות, שימוש לרעה במידע, היבטי אחריות, סיכוני סייבר ועוד. לצד סיכונים מתפתחים ומתהווים, נכון לתת תשומת לב גם לסיכונים 'מסורתיים' יותר, כגון איסור הלבנת הון ומימון טרור. אלה מקבלים ממד נוסף אגב התפתחותן של טכנולוגיות ופלטפורמות חדשות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

צ'או למבורגיני: איטלקים מוותרים על רכבי היוקרה שמושכים את מס הכנסה

משטרת איטליה מגבירה האכיפה: החרימה מעל 350 רכבי יוקרה בחשד שבעליהן לא משמלמים מסים כראוי. 42 בעלי מכוניות יוקרה דיווחו על הכנסות של 30 אלף אירו בלבד
יעל גרונטמן |

האיטלקים ידועים כאוהבי החיים הטובים בכלל וכאוהבי מכוניות יוקרה בפרט, אך לאחרונה רבים מהם איבדו את העניין בהחזקתה של מכונית יוקרה, לאחר ששלטונות המס במדינה עמוסת החובות החלו לעצור מכוניות יוקרה כגון פררי ולמבורגיני באתרים יוקרתיים כדוגמת אתר הסקי הידוע בקורטינה שבדולומיטים או בעיירות העשירות של אגם קומו מצפון למילאנו, והחלו לבחון את תצהירי המס שמגישים בעליהן.עד כה דווח כי משטרת איטליה החרימה מעל 350 רכבי יוקרה בחשד שבעליהן לא משמלמים מסים כראוי. בפשיטה שערכו שלטונות המס בעיירה קורטינה התגלה כי 42 בעלי מכוניות יוקרה דיווחו על הכנסות של 30 אלף אירו בלבד בשנת 2010. 19 מכוניות יוקרה נוספות היו רשומות על שם חברות שדיווחו באותה השנה על הפסדים. "הדילרים מלאים במכוניות יוקרתיות שאף אחד לא רוצה לקנות כעת" אמר לבלומברג איש עסקים שמבקש למכור את מכונית היוקרה שקנה במאי האחרון בתמורה ליותר מ-100 אלף אירו בתמורה ל-40 אלף אירו לכל היותר. ממשלת איטליה מעריכה כי העלמות המס במדינה מסתכמו בכ-120 מיליארד אירו בשנה. המאמצים להגברת גביית המסים באיטליה הינה חלק ממאמציו של ראש ממשלת איטליה הנכנס, מריו מונטי, להפחית את חובותיה של איטליה המסתכמים בכ-1.9 טריליון אירו ולהימנע ממצב אליה הגיעו יוון, פורטוגל ואירלנד, שנאלצו לבקש חבילות חילוץ. "הבעלות על כלי רכב יוקרתי מעידה על רמת הוצאות ועל רמת חיים שפעמים רבות אינה עומדת בקנה אחד עם רמת ההכנסות המוצהרת של בעליהן" אמר כרמלו פיאנצ'לדיני, מפקח על מבצעי האכיפה ברשות המסים האיטלקית והוסיף "מי שמדווח בשקיפות על הכנסותיו ומחזיק במכונית יוקרה - אינו צריך לדאוג". מונטי גם העלה את המס על מוצרי יוקרה כולל את המס על מכויות יוקרה, כך שבעליה של למבורגיני אבנטדור ששווה כ-316 אלף אירו יצטרך לשלם כעת כ-8,400 אירו מסים שנתיים, עלייה של 6,600 אירו ביחס למה ששילם לפני העלאת המס.